Koppling, Quickshifter eller Clutchless shifting? Fördelar och Skadlighet?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har funderat ett tag nu.

Sedan en dryg månad tillbaka har jag kommit in på det där med Clutchless shifting, så som jag gör är att lägga ett lätt tryck mot växelpetare o sedan ganska sakta släppa gasen till nästan växel går i mjukt utan ökat tryck på växelpetaren. Men är detta verkligen något man bör göra?

Har sett Youtubers som gör detta konstant (bla RoyalJordanian, som även påstår sig kunna göra det minst lika snabbt som en quickshifter).

Mina tankar har börjat gå i banorna, Är detta skadligt för växellådan? eller är svaret det beror på hur aggressivt man gör det?
Vill ju inte hålla på med detta i onödan, det är dock sjukt mycket skönare körning än o använda kopplingen när man växlar (självklart använder jag det bara när jag växlar upp)

Någon som är erfaren på ämnet o har bra svar?
 
Min körlärare lärde ut det, så alla hans elever gjorde det i princip jämt, på hans 2 gsx 750´s. Båda hade då gått över 12000 mil utan problem i lådan, så jag tror du kan vara lugn. Personligen använder jag väldigt sällan koppling vid uppväxling. mest mellan 1-2.
 
Min körlärare lärde ut det, så alla hans elever gjorde det i princip jämt, på hans 2 gsx 750´s. Båda hade då gått över 12000 mil utan problem i lådan, så jag tror du kan vara lugn. Personligen använder jag väldigt sällan koppling vid uppväxling. mest mellan 1-2.
jag har märkt att 1-2an brukar vara väldigt "ibland funkar det, ibland inte". så man kanske borde undvika det? Låter vettigt, man har ju neutralen mellan dom.

Jag misstänkte att de inte var så farligt, men de e ju klart, de var något jag hade hört någon gång här o där, sedan för någon månad eller 2 sedan så råkade ja göra det av misstag o blev överraskad över hur smidigt det var, sedan dess har jag knappt använt kopplingen om jag inte har behövt den. Läste även på att man kan göra nerväxlingar genom att ge snabbt gasryck (öka varvtalet) o sedan växla ner, men det vettofasiken om man vågar pröva, inte så stort besvär o växla ner ändå.

Hur som, Tackar för svar, de verkar vara lugnt o fortsätta med denna stil då
 
Är man oförsiktig/saknar rätta känslan är det lätt att kröka en växelgaffel men jag har kört iaf några tusen mil ink ett par hundra bandagar på samma hoj utan problem. Använder alltid koppling från ettan men sällan annars på uppväxlingar.
Jag kan växla ner utan koppling också men ser få fördelar med det så det görs sällan.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top