Koppling på en 250cc

ring handikappsförbundet dom kan säkert ge dig tips på vart du kan vända dig!

finns det ingen typ rekluse alls till sporthojar? känns som de vore det allra bästa...

jag har absolut ingen aning. hittar man bara en automatkoppling som klarar av effekten från en sporthoj utan o haverera så kan säkerligen en motorfirma bygga ihop en special anpassad kopplings korg

Fotkoppling funkar väl?
Man kan ju börja med att lägga i ettan, sedan frikoppla och starta motorn?

När man kommer till korsningar så kan man ju växla ner till ettan och hålla ned kopplingen innan man stannar.

Meckigt blir det, men vad tusan en snubbe från Umeå som sitter i rullstol kör sporthoj, så allt går att lösa!

Du nämner 250 vilken 250?
Recluse finns, tror jag till alla mx 450, kolla vilka runt dimensioner det är, nåt kanske passar. 250? (sporthoj)

Det finns ju grejjer som man kan sätta på så de går att växla med en knapptryckning, så de borde ju finnas så de går o koppla på samma vis med?

Hmm.
Jag har läst tråden och det första jag tänkte var automat men då moppestuket föll bort så föll väl automaten bort också.
Den andra jag tänkte på är slungkoppling/centrifugalkoppling. Det tråkiga där är att du tappar motorbromsen men jag vet inte om det har någon betydelse.
Den tredje varianten är elektrisk koppling. Skulle kunna kopplas på tex startknappen. Den funktionen kan man ha någon annanstans.
Jag ska sova lite på saken. Det brukar bli bra lösningar.

Fråga förresten.
Hur gör du med resten av funktionerna som sköts med vänster hand?.
Blinkers speciellt...

Last edited:
Hmm.
Jag har läst tråden och det första jag tänkte var automat men då moppestuket föll bort så föll väl automaten bort också.
Den andra jag tänkte på är slungkoppling/centrifugalkoppling. Det tråkiga där är att du tappar motorbromsen men jag vet inte om det har någon betydelse.
Den tredje varianten är elektrisk koppling. Skulle kunna kopplas på tex startknappen. Den funktionen kan man ha någon annanstans.
Jag ska sova lite på saken. Det brukar bli bra lösningar.

Fråga förresten.
Hur gör du med resten av funktionerna som sköts med vänster hand?.
Blinkers speciellt...

gör gärna det alla bra lösningar välkomnas :)

Hm jadu eftersom jag mest åker på banan å lallar runt så behöver jag inte blinkers och lysen o grejjer. Men klart skulle jag få för mig att vilja köra själv på gatan så kan det ju vara bra med lite lampor..har du ngn bra idé vad jag ska göra med det så säg till... annars får jag väl helt enkelt använda högerhanden för å få till blinkersen...

Du nämner 250 vilken 250?
Recluse finns, tror jag till alla mx 450, kolla vilka runt dimensioner det är, nåt kanske passar. 250? (sporthoj)

har inte bestämt mig för vilken 250 ännu men en med mkt plast på iaf... tänkte så man inte köper tex en aprilia så e de ett helvete å fixa kopplingen å då hade de varit bättre å köpt en kawwa eller så, så tänkte försöka kolla upp om de e lättare å fixa kopplingen på ngn viss hoj innan jag går å köper en...

Last edited:
Eftersom du nu säger att du bara ska köra bana med den så blir det lite enklare.
Elektrisk koppling skulle jag fnula till i så fall. Solenoider finns i div olika utföranden som borde orka med att koppla.
Kruxet är att få till det så den drar sakta så att du kan få slirfunktionen.
Återkommer så fort jag kommer på något mer.

Fan om inte det lättaste hade varit att sätta fotbromsen till att bromsa 70% fram och 30% bak och sedan använda handbromsen som koppling.
(som någon annan föreslog)

Det där borde man kunna kasta ihop och få fungera på en helg dugligt.
Sedan göra så det är ganska enkelt att justera bromskraften fram/bak om man vill göra 60/40 osv. Ok visst bromspumparna är inte helt linjära men vafan man vänjer sig.
Gäller bara att hitta en vättig förspänning på dem så att säga.

Klart enklaste och billigaste lösningen.

Om du vill lägga pengar och tid så är det väl centrifugal eller elektronsik koppling som gäller.

Kolla om du kan handikappsanpassade bidrag eller sök fond så är det ju bara att lämna in den till närmsta handikappsanpassande firma.

Seså se framåt och få det att fungera så du kan brumma. Att vara bitter löser inget ;)

gör gärna det alla bra lösningar välkomnas :)

Hm jadu eftersom jag mest åker på banan å lallar runt så behöver jag inte blinkers och lysen o grejjer. Men klart skulle jag få för mig att vilja köra själv på gatan så kan det ju vara bra med lite lampor..har du ngn bra idé vad jag ska göra med det så säg till... annars får jag väl helt enkelt använda högerhanden för å få till blinkersen...

har inte bestämt mig för vilken 250 ännu men en med mkt plast på iaf... tänkte så man inte köper tex en aprilia så e de ett helvete å fixa kopplingen å då hade de varit bättre å köpt en kawwa eller så, så tänkte försöka kolla upp om de e lättare å fixa kopplingen på ngn viss hoj innan jag går å köper en...

Eftersom du nu säger att du bara ska köra bana med den så blir det lite enklare.
Elektrisk koppling skulle jag fnula till i så fall. Solenoider finns i div olika utföranden som borde orka med att koppla.
Kruxet är att få till det så den drar sakta så att du kan få slirfunktionen.
Återkommer så fort jag kommer på något mer.

Kan ju alltid ha lite svagare fjädrar och höga varv så får du hyggligt slir en liten stund ;) Ok man kanske får byta kopplingen ofta men ganska lätt lösning.

Last edited:
det enklaste är väl helt enkelt att flytta över den till höger styre, ovanför eller under bromsgreppet, och sedan lära sig bromsa med ett finger och koppla med ett annat.
kan bli svårt att få perfekta starter när du ska vrida på rullen med samma hand du kopplar ut med men det borde du få kläm på.
det är ju lätt att bara flytta över kopplingen så det är ju värt ett försök.
att ha kopplingen på nån av fötterna kan ju va lite spännande om man inte hinner koppla ur innan man måste sätta ner fötterna.

nånting sånt här fast tvärtom
handbrake.jpg

Frambroms och koppling på samma handtag då? Man har ju alltid lite spel innan bromsen tar, om man skulle ha kopplingen med stor utväxling på det lilla spelet så den först kopplar ur sen bromsar? Borde gå ganska lätt att lära sig?

Ja, eller helt enkelt en gasrulle att koppla med på vänster sida förutsatt att handleden funkar. Hojen du köper måste ha wirekoppling om det ska gå att få till. Enkelt och billigt.

Man lägger alltså kopplingswiren där gaswiren normalt ska vara på det extra gashandaget. När man vrider kopplar det ur. Framåt blir det man måste vrida eftersom gasrullen sitter på "fel" sida.
Vid närmare eftertanke kan man ju faktiskt välja, de flesta handtag är ju utrustade med returwire.

Last edited:
det enklaste är väl helt enkelt att flytta över den till höger styre, ovanför eller under bromsgreppet, och sedan lära sig bromsa med ett finger och koppla med ett annat.
kan bli svårt att få perfekta starter när du ska vrida på rullen med samma hand du kopplar ut med men det borde du få kläm på.
det är ju lätt att bara flytta över kopplingen så det är ju värt ett försök.
att ha kopplingen på nån av fötterna kan ju va lite spännande om man inte hinner koppla ur innan man måste sätta ner fötterna.

nånting sånt här fast tvärtom

Bästa förslaget hittills tycker jag! :tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form