Koppling-mellanplattor

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Jag har två frågor:

1.Mina mellanplattor (blade) i kopplingen är rundade på ena sidan och mer kantiga på andra sidan, spelar det nån roll vilken sida jag sätter utåt ?

2. Lamellen har en "halvmåne" instansad i en "vinge" jag antar att detta är för balanseringssyfte, ska jag då placera dessa på ett visst sätt i förhållande till varandra ?


Tacksam för svar :tummenupp

/ fluppen
 
Är kopplingen sprillans ny och helt okörd spelar det ingen roll hur du monterar lamellerna. Är kopplingen inkörd ska lamellerna montera på exakt samma ställe de blev demonterade från. Gör du inte det ska du köra in kopplingen på nytt igen - dvs vara försiktig så att du inte ligger på högsta växeln och kopplingen slirar tills den brinner upp (dvs på fullgas).

Har "halvmånen" ingen synbar mekanisk inverkan... lär det inte spela någon roll hur de sitter.
 
andersbrink skrev:
Är kopplingen sprillans ny och helt okörd spelar det ingen roll hur du monterar lamellerna. Är kopplingen inkörd ska lamellerna montera på exakt samma ställe de blev demonterade från. Gör du inte det ska du köra in kopplingen på nytt igen - dvs vara försiktig så att du inte ligger på högsta växeln och kopplingen slirar tills den brinner upp (dvs på fullgas).

Har "halvmånen" ingen synbar mekanisk inverkan... lär det inte spela någon roll hur de sitter.

Oki tack !

Men mellanplattorna då ? den rundade kanten utåt eller innåt ? :confused:
 
Den rundade kanten spelar ofta ingen större roll, men jag föredrar att montera den så att kopplingen inte kan hugga fast på den vassa kanten när man släpper kopplingen. Oftast blir det således vassa kanten utåt och rundade inåt, men det kan variera om det är annan uppbyggnad på kopplingen.
 
Last edited:
fluppen skrev:
Oki tack !

Men mellanplattorna då ? den rundade kanten utåt eller innåt ? :confused:

Det är effekt av tillverkningsmetoden av stållamellerna. Man stansar ut lamellerna. Det gör att även sprillans nya stållameller kan vara mer eller mindre konvexa/konkava beroende på hur slitet tillverkningsverktyget varit. Jag planfilar alltid mina stållameller innan jag monterar dom för att vara säker på att inte den slirar det första den gör. Inte nödvändigt på en gathoj om du väljer att ha en inkörningstid.

Hur man monterar dom spelar ingen roll - huvudsaken du monterar tillbaka dom på samma ställe efter att du har rivit isär kopplingen.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top