Koppling-mellanplattor

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Jag har två frågor:

1.Mina mellanplattor (blade) i kopplingen är rundade på ena sidan och mer kantiga på andra sidan, spelar det nån roll vilken sida jag sätter utåt ?

2. Lamellen har en "halvmåne" instansad i en "vinge" jag antar att detta är för balanseringssyfte, ska jag då placera dessa på ett visst sätt i förhållande till varandra ?


Tacksam för svar :tummenupp

/ fluppen
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är kopplingen sprillans ny och helt okörd spelar det ingen roll hur du monterar lamellerna. Är kopplingen inkörd ska lamellerna montera på exakt samma ställe de blev demonterade från. Gör du inte det ska du köra in kopplingen på nytt igen - dvs vara försiktig så att du inte ligger på högsta växeln och kopplingen slirar tills den brinner upp (dvs på fullgas).

Har "halvmånen" ingen synbar mekanisk inverkan... lär det inte spela någon roll hur de sitter.
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
andersbrink skrev:
Är kopplingen sprillans ny och helt okörd spelar det ingen roll hur du monterar lamellerna. Är kopplingen inkörd ska lamellerna montera på exakt samma ställe de blev demonterade från. Gör du inte det ska du köra in kopplingen på nytt igen - dvs vara försiktig så att du inte ligger på högsta växeln och kopplingen slirar tills den brinner upp (dvs på fullgas).

Har "halvmånen" ingen synbar mekanisk inverkan... lär det inte spela någon roll hur de sitter.

Oki tack !

Men mellanplattorna då ? den rundade kanten utåt eller innåt ? :confused:
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Den rundade kanten spelar ofta ingen större roll, men jag föredrar att montera den så att kopplingen inte kan hugga fast på den vassa kanten när man släpper kopplingen. Oftast blir det således vassa kanten utåt och rundade inåt, men det kan variera om det är annan uppbyggnad på kopplingen.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
fluppen skrev:
Oki tack !

Men mellanplattorna då ? den rundade kanten utåt eller innåt ? :confused:

Det är effekt av tillverkningsmetoden av stållamellerna. Man stansar ut lamellerna. Det gör att även sprillans nya stållameller kan vara mer eller mindre konvexa/konkava beroende på hur slitet tillverkningsverktyget varit. Jag planfilar alltid mina stållameller innan jag monterar dom för att vara säker på att inte den slirar det första den gör. Inte nödvändigt på en gathoj om du väljer att ha en inkörningstid.

Hur man monterar dom spelar ingen roll - huvudsaken du monterar tillbaka dom på samma ställe efter att du har rivit isär kopplingen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top