koppling husaberg

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
kan det vara något annat än lameller och luftning nar motorn driver lite när kopplingen e nidragen
 
nisse skrev:
kan det vara något annat än lameller och luftning nar motorn driver lite när kopplingen e nidragen

Finns ju metallskivor mellan lamellerna oxo, men nej, troligtvis inte.
 
ok men de finns inge med hydralik typ
 
Kopplingen på 02orna var rätt rejlt dimensionerad medans nyare lätt får lite skeva stålskivor pga de inte pallar värmen som blir vid hårda motardstarter. De nyare har nämligen tunnare stålskivor men tjockare lameller. Dessutom för att förvilla lite så skiljer det mellan årsmodellerna hur kombinationen är gjord. Ett tips är således att byta stålskivorna, kostar inte så himla mycket.
 
pontan666 skrev:
Felaktig olja får kopplingen att dra lite... :7peta
Dvs vanlig bilolja... :yoparty
Borde nog orsaka mer kopplingsslir och inte att den driftar men byta olja kan kanske vara värt att testa först :tummenupp
 
Kan vara så att kopplingen "klibbar" lite, är det samma sak när du kört en bit?
Min är likadan i början innan kopplingen är "varm".
 
de e samma hele tiden kör med 10 40 olja för mc helsyntet
 
Supermoto skrev:
Kopplingen på 02orna var rätt rejlt dimensionerad medans nyare lätt får lite skeva stålskivor pga de inte pallar värmen som blir vid hårda motardstarter. De nyare har nämligen tunnare stålskivor men tjockare lameller. Dessutom för att förvilla lite så skiljer det mellan årsmodellerna hur kombinationen är gjord. Ett tips är således att byta stålskivorna, kostar inte så himla mycket.


Håller med supermoto. Men det är ju så lätt att kolla. Ta isär och kolla om stålskivorna är absolut plana, vilket dom troligtvis inte är om du nu har följt ovanstående tips utan framgång. Är dom inte plana och har fått värmeslag så vill den driva.

Stå aldrig stilla längre stunder än nödvändigt med växel i och kopplingen aktiverad. Ha friläge i så ofta det går om motorn går, och du ska stå still. Det är hemligheten till ett långt liv för alla lamellkopplingar med sumpsmörjning.

Kopplingen går torr för att oljan kastas av utav centrifugalkraften som uppstår vid rotationen. Så kopplingen är inte så blöt som den borde vara när man då ska köra iväg. Det brukar höras i motorn när man kör iväg om man har gjort det. Det blir ett annat ljud, och kopplingen hugger. Då får den gärna värmeslag, om den är torr.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top