Koppla upp den på bakrullen?

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Jag undrade lite med när man använder kopplingen för att dra upp hojen på bakhjulet... Slits det inte otroligt mycket på koppling, växellåda och liknande??

Kan göra en så kallad powerwheelie :yoparty men skulle vilja lära mig att använda kopplingen och efter va folk säger skulle det vara lättare att använda kopplingen?

Va säger ni om d några tips och råd??

Skit i slitaget, sätt körglädjen i första rummet. Koppling är precis som däck en förbrukningsvara som man får byta ibland.

Kör på 2'an, varva och snärta till på kopplingen samtidigt så reser den sig lugnt och fint.

Är ingen guru på att wheela men att koppla upp hojen tycker jag känns svårare om du inte kör i 170-190km/h
Tycker att hojen stutsar upp med hjälp av koplingen!

Man RoLLER har inte du några (Skolfilmer) på SH där du lär dig slanga??

Last edited:
Precis som Roller skriver så är koppling en förbrukningsvara som du byter på en pisskvart.

Jag föredrar att koppla upp den då det känns mjukare och finare än att rycka o slita samtidigt som man tajmar med registret.

Är ingen guru på att wheela men att koppla upp hojen tycker jag känns svårare om du inte kör i 170-190km/h
Tycker att hojen stutsar upp med hjälp av koplingen!

Tycker tvärtom, kan man hantera kopplingen så bestämmer man själv hur fort den ska komma upp. Men däremot att gasa upp den gäller det att ladda gasen ordenkligt så det händer nåt o då flyger den upp okontrollerat.

jag tycker det är lättare o koppla upp hojen.började o powerwheela i början men lärde mig snart o koppla upp den. 2:ans växel o ca 4-5000 varv o snärta till på kopplingen på samma gång som du ger på mer gas så kommer den så fint så :) tror inte det sliter så oerhört mycke på koppling o låda.kanske mer på kedjan isf. försök o lör dig o växla med kopplingen när du kör på ett hjul så sparar du växellådan en massa bekymmer :) sen kan du växla ner o snärta till i farten om du kör över backkrön. rätt så skön känsla.

Tycker tvärtom, kan man hantera kopplingen så bestämmer man själv hur fort den ska komma upp. Men däremot att gasa upp den gäller det att ladda gasen ordenkligt så det händer nåt o då flyger den upp okontrollerat.

Som jag skrev tidigare, ingen guru men!
Har testat men kawan är ju också väldigt kort i ramen med mycket pulver:
Behöver ju bara vrida lite på gasen under 170 för att framhjulet skall lyfta!

Jo jag har samma problemet med att gasa upp den antingen är man för feg och inget händer eller också tar man i för mycket och man tappar kontrollen gillar inte sånt!
Speciellt eftersom att min väger en del och den har bara 98hk!

Hur mycket dra ni in på kopplingen? Det är ju klart stor skillnad på varje, men halv vägs av va den tar eller mer?

Last edited:
Det sliter på en del dyra delar om man inte har rätt teknik när man kopplar upp den.

Vet man vad man gör så går det bra,men skall man lära sig att köra bakhjul och koppla upp hojen så lär kopplingskorgen ta en del stryk då den är gjort i vanlig alu.

Vanligast är att det blir jack i "klackarn" så man får problem med att kopplingen hugger,skeva stålskivor på grund av värmen är inte helt ovanligt,en del hojar har vibrationsdämpare på baksidan korgen som lossnar och ställer till problem med ljud och vibrationer.

Drivpaketet tar mycket stryk, ryckutjämare likaså.

En ny korg kostar ca 5000:- stålskivor ca 1000:-/st

Äldre fireblades rasar treans vevlager ganska fort på om man ligger högt.

Alla fireblades kostar fläsk att laga vid överslag :hihi

Undrar hur många trådar de funnits här om bakhjulsåka...
Har alltid kopplat upp mina hojar o aldrig lagat nåt p.g.a. de, men de kanske beror på mer tur än skicklighet...
Du ska inte "dra" in kopplingen o släppa, då blir de bara hjulspinn om du ligger på rätt varv iaf. Mer "dutta" till koppl. lite samtidigt som du vrider på gasen.
I början får man upp den två decimeter o håller på o skita i byxorna, men efter hand så märker man att de va ju inte så jävla nära att slå över som man trodde... Till slut efter mycket övning så kanske man t.o.m. lyckas hitta den så omtalade balanspunkten = lycka när man första gången känner att man har koll på de... Mitt bästa råd är övning i massor. Bättre komma lite högre o högre, än o dra på för vilt innan man kan o ligga där på rygg o sprattla. + att de blir dyrt...

Det sliter på en del dyra delar om man inte har rätt teknik när man kopplar upp den.

Vet man vad man gör så går det bra,men skall man lära sig att köra bakhjul och koppla upp hojen så lär kopplingskorgen ta en del stryk då den är gjort i vanlig alu.

Vanligast är att det blir jack i "klackarn" så man får problem med att kopplingen hugger,skeva stålskivor på grund av värmen är inte helt ovanligt,en del hojar har vibrationsdämpare på baksidan korgen som lossnar och ställer till problem med ljud och vibrationer.

Jo det har jag också tänkt på, känner inte för att köra sönder min hoj, köpte in den precis för att paja den!

Du hör väl hur folk använder sin koppling när folk plockar upp den, änvänd fjädring vikt när du plockar upp den går det smidigare.

Du får följa med på en TT i sommar, det finns ett par bakhjulsfantomer bland oss

alltid bra att få tips från flera på plats

men en sak ska du ha i åtanke, ha inte för bråttom att lära dig = det kan bli dyrt & speciellt bli smärtfyllt

Hur mycket än man skulle förklara så skulle du inte kunna bli kung på slangen genom att läsa allas förklaringar hur de tänker.
Men ger dig en fingervisning ungefär hur du ska göra sedan gäller det träning och lära känna hojen. Gasa upp den till ett varvtal på din hoj då du vet att kraften kommer, då drar du in kopplingen lite o släpper. När du dragit in kopplingen lite o testat dig fram kommer du så småningom lära dig när kraften kommer o därefter gasa och koppla lite mer. Man vågar mer o mer och den lyfter högre o högre. Efter massa träning så sätter du det ska du se. Men kom ihåg att alltid ha foten beredd på bakbromsen samt på väg ner så gasa på så du får en mjukare landning med framhjulet så sparar du lite på packboxarna i gafflarna samt lite annat som tar stryk ifall du smäller ner den hela tiden.

Edit: med tiden när du lärt dig att få upp den med hjälp av kopplingen kommer du ha lite mer kontroll på kopplingen, lär man sig när kraften kommer och hur man ska leka med kopplingen kommer du kunna släppa kopplingen lite saktare och hojen reser sig mer kontrollerat och mjukt.

Last edited:
Jag testade detta med packboxarna i sommras!
Slog ner framhjulet i 190 och packboxarna exploderade!
Resultatet blev, olja på bromsskivor, framdäck och krokig väg!
Är hyfsat pulshöjande kan jag låva!!:D

Precis, va hjälpar det att ha all teori om man inte kan det praktiska! Ungefär som sex! haha!:yoparty Ej det va lite övertrött humor men det funkar med!

Tackar för tipsen låter bra, ska komma ihåg att ha foten på bakbromsen med!

Hur mycket än man skulle förklara så skulle du inte kunna bli kung på slangen genom att läsa allas förklaringar hur de tänker.
Men ger dig en fingervisning ungefär hur du ska göra sedan gäller det träning och lära känna hojen. Gasa upp den till ett varvtal på din hoj då du vet att kraften kommer, då drar du in kopplingen lite o släpper. När du dragit in kopplingen lite o testat dig fram kommer du så småningom lära dig när kraften kommer o därefter gasa och koppla lite mer. Man vågar mer o mer och den lyfter högre o högre. Efter massa träning så sätter du det ska du se. Men kom ihåg att alltid ha foten beredd på bakbromsen samt på väg ner så gasa på så du får en mjukare landning med framhjulet så sparar du lite på packboxarna i gafflarna samt lite annat som tar stryk ifall du smäller ner den hela tiden.

Edit: med tiden när du lärt dig att få upp den med hjälp av kopplingen kommer du ha lite mer kontroll på kopplingen, lär man sig när kraften kommer och hur man ska leka med kopplingen kommer du kunna släppa kopplingen lite saktare och hojen reser sig mer kontrollerat och mjukt.

Du får följa med på en TT i sommar, det finns ett par bakhjulsfantomer bland oss

alltid bra att få tips från flera på plats

men en sak ska du ha i åtanke, ha inte för bråttom att lära dig = det kan bli dyrt & speciellt bli smärtfyllt

Ja det får jag göra!

Nej jag vet allt har sin tid man blir inte expert på allt sådär!

Last edited:
Jag tycker att du ska fortsätta att träna powerwheelies och lära dig att gasa upp hojen kontrollerat. Fi fan för att koppla. :eek

Tack! Nu ser jag ännu mera fram emot att börja träna bakslang kommande säsong :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka