koppla laddrelä gsx400-82?

läste lite i reparationshandboken, "magnethjulet" heter tydligen rotor, får försöka kontakta lite skrotar & se om dom har något som är helt..
finns det någon sida där man kan söka efter delar på MC skrotar?
eller någon som har nå tips på var man kan få tag i en?
MVH

söker du på mc-skrot på google får du fram massa..
vissa står vad dom har för hojar o vissa inte..
maila bara inte för dom svarar aldrig.. ring hellre isf :tummenupp

Väntar på svar från sams motor, men nytt "svänghjul" kostar över 3000 spänn så hittar jag inget begagnat snart så lär jag ställa av hojjen för iår, kanske kommer in lite motorer då & då här & var, känns dock riktigt tråkigt!! :(
man verkar kunna få tag i en hel motor för 3000 spänn så köpa nytt är väll inget direkt alternativ.. och ja har månadsvis försäkring nu som kostar en hel del, skulle vilja ta en trip på 40 mil sen e ja nöjd för iår men det verkar inte bli nått av nu :huvet
kom gärna med tips på fler skrotar som kan ha begagnat, har ringt runt lite idag men inte hittat något
kan heller inte köpa nån stator förrens ja har en hel rotor ifall jag ska köpa motor kan jag likagärna plocka allt från den & se om det funkar
dessa har jag ringt till: http://www.allroadmc.com/skrot.htm
MVH

Det där är säkert en "standard" rotor som funnits i flera motorer på Suzuki.
Så stirra dig inte blind på just din 400.
Sök på liknande motorer i samma årskull.
Men dubbelkolla mått på dem innan du handlar så du inte står med en felaktig rotor till ingen nytta!

ja, håller med kamikaze_kid! statorlindningen är iaf samma som på en massa andra modeller!

woho nu börjar detta lösa sig, sams motor har fixat fram både rotor & stator åt mig begagnat till MYCKET bra pris, tänkte ställa av hojjen igår som tur var gjorde jag inte det, fick svar av dom idag.. så nu ska ja köra snart igen hoppas jag... tack för hjälpen alla, hoppas detta strul är löst nu

hmm har problem igen! skulle ta bort rotorn ikväll, läste lite i reparationshandboken men fattade inte mycke av vad som stog där, till slut trodde jag jag förstog hur man skulle göra & blev lite småförbannad på att det inte ville lossa & tänkte att de måste fan vara såhär det sitter fast & drog lite till på avdragaren PANG! ut flög nå jävla stålrullar
som det verkar så skulle det ha räckt med att lossa bulten som håller hjulet men nejdå jag fick inte loss det då, nu sitter drevet längst in hur lätt som hellst löst.... :(
rullarna som flög ut kommer från "behållaren" mellan rotor & drevet, jag tror detta är en startmotorkoppling ??
nu vet jag inte hur jag ska sätta ihop den igen & fattar ärligt talat inte hur 17 den fungerar, innan när allt satt ihop kunde jag vrida rotorn åt ena hållet så att alla drev snurrade men åt andra hållet snurrade bara rotorn, nu när allt är löst kan jag snurra drevet åt båda håll så denna "koppling" måste ju slira åt ett håll på nått vis som jag inte föstår mig på
väntar fortf på den nya rotorn, känns som jag måste ta hjälp av nån verkstad för att få ihop allt igen
en annan sak jag undrar är om hålet ur vevaxeln måste pricka perfekt i den lilla gropen som finns i drevet som sitter därpå, annars kanske inte smörjningen funkar som den ska? ser dock inga markeringar nånstans om hur dreven ska sitta, märkligt ??

hallå igen!
ikväll mätte jag lite & kollade elschema, kablarna från statorn är eg. grön/vit blå/vit & gul.
blå/vit & gul går direkt till laddregulatorn medans grön/vit går till ljusomkopplaren på högra handtaget på styret.
jag hittar inget elschema som verkar stämma med just min hojj men på vissa är dom sammankopplade både på OFF & ON läge medans på vissa är de bara sammankopplade när lyset är på ON eller på mittenläget S som verkar finnas på min mc (står att de endast finns på tyska modeller i boken).
dock stämmer inte detta med min MC utan där är det bara sammankopplat i ON läge, varken i S-läge eller OFF-läge.
det verkar alltså som om endast 2 "faser" går till laddregulatorn när lyset är avstängt & först 3 "faser" när lyset är på.
detta innebär ju att det kanske aldrig har varit något fel på hojjen utan att jag helt enkelt mätte utan lyset på och därför bara var 2 "faser" som funkade?
men varför i hela 17 är de då så att jag fick dåligt mätvärde mellan blå/vit & gul???
känner mig osäker på om statorn verkligen är nå fel på nu, får samma mätvärden på den nya som på den gamla & rotor har jag en ny nu som ligger, ska bara monteras.
det jag tänkte fråga är om man likagärna kan skita i att gå via lysreglaget & koppla alla 3 "faser" till laddregulatorn direkt? det innebär att batteriet kommer laddas hela tiden så fort motorn är igång. men det borde väll funka? eller?
behöver snabba svar på detta!!
MVH

tjo, nu har jag monterat den nyinköpta rotorn & statorn, hoppas att packningen håller tätt vid kåpan nu bara men de verkar som de funkar som de ska nu iaf.. jag får ca 30V vid 2000rpm istället för 4,5 som tidigare.. fick först inte igång hojjen utan startgas men sen verka den piggare på att starta än innan
nu blir de så att jag kopplar kablarna direkt till "laddregulatorn" istället för genom lyset, sen borde de funka fint!
målet är att tjejen & jag åker till päronens sommarstuga imorn & käkar kräftor
ska bara skruva ihop växelreglaget & koppla in kablarna imorn
återkommer med besked om hur det gått senare..

Vet inte om detta är info du söker - jag raderar inläggetom det är redundant:

Din mc har enbart en spänningsreglering, inte en verklig laddningsregulator. När generatorn ger mer än som behövs för förbrukarna + återfyllnad av batteriet, leds överskottet ut via ett motstånd till jord = blir värme.
För att inte vare sig gå baklänges eller långsiktigt bränna regulatorn, låter man laddningen gå på full effekt endast då lyset är på (alla tre faserna inkopplade).

Simpelt? Jodå...
Elegant? Nix!
Trassel med hållbarhet? Ja, på många Suzuki med samma system! Bevis för det får du när Touringbutiken säljer de grejerna som piratdel - har gått åt många statorer och regulatorer genom åren...

jag har en suzuki gsf 400 -82 som ska till skroten för jag är för kass på att meka. just elsystemet har inte suttit i så länge (statorlinning under 40 mil, relä under 100) så om det är något ni behöver så plockar jag lös och skickar, behöver inte så mycket för dem...

tack för svaren men nu verkar det som allt är löst, jag har nu kopplat in statorn direkt till "regulatorn" & jag tror inte det ska vara några problem om det utvecklas värme då denna nya modellen (som skiljer helt från orginal) har stora kylflänsar & bör klara av att kyla bort mycket värme.
"orginalregulatorn" har inga flänsar alls & är mycket mycket mindre.
jag tänkte slänga in en bild på startmotorkopplingen om det kan vara till hjälp åt någon annan:
startmotorkoppling.jpg

och så en lite böörn:
mclarsat.jpg

tack något enormt till alla i denna tråd! :)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back