koppla laddrelä gsx400-82?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tjena jag ska byta laddrelä på min gsx400-82
det är 5 kablar: en röd, en svart, 3 gula på det nya relät
det är dock inte samma kontakt så det går bara inte trycka dit
det står i lappen som följde med att de gula är 3-fas från generatorn & röd plus, svart minus..
jag undrar bara om jag kan ta & mäta upp plus & minus på den gamla kontaken, sedan trycka i dom gula till resterande 3 kablar i valfri ordning?
de som sitter på hojjen nu är 2st gulaktiga dock nån mer färg, en är rödvit eller något sådant, sedan är det en röd & en svart precis som på det nya, ganska troligt är ju detta plus & minus..
någon som vet om de gula ska sitta i någon speciell ordning?
vill ut & köra en sväng nu men hojjen laddar inte ordentligt :(
MVH
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
nu har ja satt dit de nya relät, röd till plus, svart till minus precis som jag trodde och sedan satte jag bara dit de 3 andra kablarna till de gula på chansning men det verkar inte som batteriet laddas ändå.
om jag laddar batteriet så startar hojjen, sen om man kör en sväng med lyse på och sedan stänger av, så går inte startmotorn runt många varv sen.
lär väll bli att lämna in hojjen nu..
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
nu har ja satt dit de nya relät, röd till plus, svart till minus precis som jag trodde och sedan satte jag bara dit de 3 andra kablarna till de gula på chansning men det verkar inte som batteriet laddas ändå.
om jag laddar batteriet så startar hojjen, sen om man kör en sväng med lyse på och sedan stänger av, så går inte startmotorn runt många varv sen.
lär väll bli att lämna in hojjen nu..

Helt rätt att de gula inte ska sitta i någon speciell ordning. Har för mig att det sitter ett skarvstycke på de tre kablarna som kommer från generatorn (en bit nedanför batteriet). Det brukar ha en tendens att hoppa isär när man rör om lite runt batteritrakten. Följ kablarna och kolla att det sitter ihop ordentligt och att det ser ut att vara bra kontakt där.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
mer rätt så är orginalkablarna:
röd - plus
svart med smal vit rand - minus
gul, vit/röd & vit/blå - generator
och jag läste lite i reparationshandboken men fick inte ut nått vettigt där
som sagt så verkar den fortf. inte ladda batteriet
är det någon som har något tips på hur man kan kolla detta?
jag har mätt spänning på batteriet när hojjen är igång & sedan när man slår av motorn, det lustiga är att då höjjs spänningen, jag tycker den borde sjunka när motorn stängs av ifall den laddar ordentligt???
jag testade även att lossa minuskabeln från batteriet när hojjen var igång och då dog den direkt, men det kanske den ska göra, tänkte ifall generatorn kunde hålla motorn vid liv ifall den laddade.. men uppenbarligen inte
tack för lite svar! vad tror ni?
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Mät spänningen mellan kablarna från generatorn när hojen är igång.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

jag har mätt spänning på batteriet när hojjen är igång & sedan när man slår av motorn, det lustiga är att då höjjs spänningen, jag tycker den borde sjunka när motorn stängs av ifall den laddar ordentligt???

Antag att generatorn (via likriktare/laddningsregulator) inte tillför laddning till batteriet alls. När hojen är igång finns ett antal strömförbrukare (elektronisk tändning, lysen, indikeringslampor etc.) som drar ström ur batteriet vilket medför en sänkning av batterispänningen i och med att batteriet belastas. När motorn slås av så upphör strömmen att gå i kretsen och batteriet "återhämtar " sig med följd att spänningen höjs något. I och med detta kan du konstatera att laddningen inte fungerar på din mc.

larsat skrev:
jag testade även att lossa minuskabeln från batteriet när hojjen var igång och då dog den direkt, men det kanske den ska göra, tänkte ifall generatorn kunde hålla motorn vid liv ifall den laddade.. men uppenbarligen inte
tack för lite svar!

Den ska stanna när du lossar minuspolen (du får ingen sluten strömkrets och den det blir avbrott i strömflödet till den elektroniska tändningen vilket medför att hojen dör).

Förmodligen har statorlindningen brunnit på din hoj (ett vanligt fel på bl.a. GSX400) Som "Flummo" skrev - mät upp spänningen (växelspänning på instrumentet) mellan "gul och vit/röd", "vit/röd och vit/blå" samt "vit/blå och gul" med generatornkablarna bortkopplade från likriktaren/regulatorn.
Spänningen ska öka med ökat varvtal på motorn.

Alternativt kan du ohmmäta samma kombinationer med motorn avslagen eller skruva upp generatorkåpan och låta någon med vant öga se om generatorlindningen brunnit.


Skulle det vara fel på statorlindningen så är den lätt att byta. En piratstatorlindning kostar gissningsvis runt 1500kr eller något över skulle jag tro. Viktigaste av allt: Kör inte med ett dåligt batteri då kommer generatorn eller likriktaren/regulatorn snart att lämna in igen. Köp nytt batteri istället.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tackar för svar! skall mäta så fort jag hinner, skulle tro det kan vara "statorlindningen" då.. jag har försökt ohmmäta men fick inte ut nått vettigt av det :( är inte så hajj på el, kanske mätte fel på något vis?
batteriet som sitter i nu är helt nytt, även "likriktaren/regulatorn" är som sagt ny så kanske inte kan vara så mycket annat som är fel?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
hej igen, nu ikväll har jag äntligen fått lite mätt, resultat:
gul till vitröd - 2000rpm = 4,5V, 3500rpm = 8V
vitröd till vitblå - 2000rpm = 4V, 3500 rpm = 7,3V
vitblå till gul - 2000rpm = 0,95V, 3500rpm = 0,95V
verkar alltså som det är "statorlindningen" som är trasig...
så var sitter den, hur byter man, var köper jag en "piratstatorlindning" osv?
ska kolla imorgon vad dom tar för att byta den på verkstan då jag har rätt fullt upp med annat kanske det inte blir så blodigt om det är enkelt som någon skrev..
tackar så mycket för all hjälp hittills! MVH
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
En trasig lindning går ofta att laga. Lämna till nån motorlindningsfirma eller liknande. Känner flera som gjort det, och det funkar. Billigare än att köpa nytt, även om man väljer piratdelar.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
okej.. det kanske kan vara ett alternativ, vet du av nått bra ställe att lämna in isåfall? jag bor 20 mil söder om nyköping
jag hoppas på att kunna fixa problemet relativt snabbt så man hinner köra lite iår innan avställning
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jag tittade på touringbutiken.se & en ny lindning kostar 1200 spänn, känns inte så farligt, blir troligtvis att beställa en ny så fort man får lös pengar
kan ju vara bra att spara den gamla då om inte annat
bara jag får igång laddningen så blir det nog bra, jag fick hojjen för ett bra pris
har inte bestämt om jag ska byta själv eller låta nån annan, han jag känner var sjukskriven några dagar, å andra sidan har ja inga pengar just nu..
om nån har lite mer tips på hur man byter sålänge så välkomnas det!
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
statorlindningen sitter med tre skruvar under generatorkåpan på hojens vänstra sida. Bytte själv för några månader sedan. beställe en ny från fleninge mc-skrot och det kostade ca 1300 med frakt. lycka till!
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
satsen jag har tänkt köpa ser ut såhär:
70-4200.jpg

det jag funderar på är ifall det bara räcker med att byta själva hjulet som lindningen sitter på och som alltså sitter med 3 bultar.
det jag inte redigt förstår är varför det i nuläget kommer spänning mellan 2 kombinationer av de 3 kablarna men inte mellan den sista 3e.
jag är inte speciellt bra på el men det vore kul om nån kunde förklara vad det är som gör att spänningen har försvunnit mellan kabel gul & vitblå på min hoj, för jag förstår som sagt inte varför när lindningen sitter på ett hjul fäst på vevaxeln? som snurrar runt runt, borde det ändå inte bli antingen fel på alla eller på ingen.. någon som förstår hur jag tänker? :)
MVH
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

det jag funderar på är ifall det bara räcker med att byta själva hjulet som lindningen sitter på och som alltså sitter med 3 bultar.
Japp, det är bara den du behöver byta (den delen av generatorn som du har på bild kallas stator).


...det jag inte redigt förstår är varför det i nuläget kommer spänning mellan 2 kombinationer av de 3 kablarna men inte mellan den sista 3e.

Statorlindningen består av 3 "faser" (med en fasförskjutning på inbördes 120 grader), därav 3 trådar. Om en av lindningarna brinner ihop (isoleringen runt kopparledningen försvinner) så kommer inte det elektromagnetiska fältet som bildas genom att lindningarna i rotorn snurrar mot statorlindningen, att kunna alstra en elektrisk ström i den lindningen som i sin tur ska ge upphov till den elektriska spänning som ska avges från generatorn.

Din generator fungar alltså till 2/3 men det är inte tillräckligt för att försörja hojen med tillräckligt mycket ström för att inte dra ur batteriet.

Och som tidigare nämnts - kontrollera att batteriet inte är i dåligt skick för då kommer du snart att behöva byta statorlindningen igen. Köp nytt batteri istället och underhållsladda det under perioder då du inte använder hojen - det blir mycket billigare i längden.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ok, det är alltså inte själva statorn som roterar, utan något som roterar runt eller brevid statorn?
det känns lite dumt att 2/3 dels laddeffekt inte räcker till? men det kanske blir bra om jag bara byter statorn nu
kommer inte ha pengar förrens tidigast nästa fredag så kan inte göra så mycket just nu än möjligen skruva isär & titta i helgen och förbereda bytet
jag underhållsladdade batteriet nyligen och jag tycker det verkar vara rätt bra kräm i det, hojjen är lite sur på att starta ibland jag har inte ännu redigt lärt mig precis hur man ska justera choken för att inte sura ner den men ändå ge lagom sås så man får nöta en del på startmotor
ett annat problem är att startmotorn gärna dödar motorn om man kör den för länge, så ibland håller jag nog inne knappen lite för länge nån sekund eller knappt det verkar funka bäst
vad jag förstått ang batterier är att laddas det helt slut försvinner en stor kapacitet som från början en gång fanns & kan aldrig fås tillbaka, stämmer detta?
jag antar att man även bör kolla så det finns nog med vatten i batteriet, men jag tycker det är så dumt gjort på hojjen att få lös det, minus sitter bra till men plus kabeln är för kort så man inte kommer åt redigt bra :(
roligast vore att plocka dän gamla statorn & försöka laga den själv kanske med lite hjälp & tips av nån motorlindare
jag tackar för förklaringen, ingen större mening med att laga saker om man inte förstår sig på felen först :)
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tackar Lollo för info&bilder!
Ikväll med hjälp av tjejen :tummenupp så har man fått lite gjort
så nu ser det ut såhär:
gsx400e.jpg


dock så har jag stött på ett (nytt) problem :confused: jag har ohmmätt statorn & den verkar kass som jag mätte innan, den är dock inget problem längre då jag hittat ny på Touringbutiken men en av de 3 magneterna som snurrar runt statorn är sprucken & en liten bit låg "lös" så jag plockade bort den
ser dock inte ut som det har slagit i statorn men det är inte omöjligt...
magnet.jpg

magnetbit.jpg

Behöver jag byta "magnethjulet" och isåfall var hittar man ett sådant så billigt som möjligt, någon skrot? isåfall tips på var!!
Måste få igång den så fort som möjligt självklart :rolleyes:
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
läste lite i reparationshandboken, "magnethjulet" heter tydligen rotor, får försöka kontakta lite skrotar & se om dom har något som är helt..
finns det någon sida där man kan söka efter delar på MC skrotar?
eller någon som har nå tips på var man kan få tag i en?
MVH
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top