Koppla in strömbrytare?

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Jag är rätt korkad i vanliga fall men när det kommer till el brukar jag anse mig vara snäppet över korkad (läs: dum). Men detta var det längesen jag gjorde och nu är alla säkringar slut så jag behöver hjälp:

Jag har köpt en lampa som jag skall koppla till en strömbrytare. Strömbrytaren har tre stift och är samma som på bifogad bild. Jag har två pluskablar och två minuskablar. En uppsättning med ström från hojen och en uppsättning från lampan som jag vill koppla in. Det jag inte fattar är hur jag skall koppla för att få ström igenom den förbannade :huvet strömbrytaren, hur jag än kopplar så går säkringen eller så lyser den lilla dioden på strömbrytaren men inte lampan? Hur skall det kopplas för att funka? Hur kopplar jag plus från mc, plus från lampa, minus från mc och minus från lampa för att skräpet skall lysa?? :va
 

Bifogat

  • 251164_X_2007-06-29_093817_887.jpg
    251164_X_2007-06-29_093817_887.jpg
    23.8 KB · Visningar: 2,730
Lite olika beroende på strömbrytare,men jag tror så här:
Plus in och ut på de båda kopparfärgade stiften.
Minus på den längsta i mitten.
Har du en multimeter kan du mäta kontakten innan du eldar upp hojen.
 
Du kopplar plus från batteriet på mittenkontakten, och sen dom två pluskablarna från lampan på sidorna. Och minus kopplar du bara till ramen eller minus på batteriet.
 
Du kopplar plus från batteriet på mittenkontakten, och sen dom två pluskablarna från lampan på sidorna. Och minus kopplar du bara till ramen eller minus på batteriet.

Que!?
Nog för att jag också är dum ibland, men det kan aldrig funka att bara koppla plus från batteriet på brytaren..? Om man vill att elektronerna ska förflytta sig från ena sidan på batteriet till andra måste dom på något sätt vara "ihopkopplade". Jag skulle gissa på att sportbike har rätt, men att det likväl skulle kunna kopplas precis tvärtom, dvs minus på kanterna och plus i mitteln...
 
Okej, bara så min korkade hjärna fattat. En pluskabel på varje sida, på kopparkontakterna och så kan jag ta båda minuskablarna på den längre mittenkontakten?
 
Que!?
Nog för att jag också är dum ibland, men det kan aldrig funka att bara koppla plus från batteriet på brytaren..? Om man vill att elektronerna ska förflytta sig från ena sidan på batteriet till andra måste dom på något sätt vara "ihopkopplade". Jag skulle gissa på att sportbike har rätt, men att det likväl skulle kunna kopplas precis tvärtom, dvs minus på kanterna och plus i mitteln...

Funkar även så men då har du alltid plus till lampan. Minuskontakten på strömbrytaren är bara för att få den lilla lysdioden att skina så grant.
 
Que!?
Nog för att jag också är dum ibland, men det kan aldrig funka att bara koppla plus från batteriet på brytaren..? Om man vill att elektronerna ska förflytta sig från ena sidan på batteriet till andra måste dom på något sätt vara "ihopkopplade". Jag skulle gissa på att sportbike har rätt, men att det likväl skulle kunna kopplas precis tvärtom, dvs minus på kanterna och plus i mitteln...

Precis,den enda skillnaden är att det sitter en lysdiod i stället för en glödlampa.
Dioder är oftast beroende av att kopplas rätt.
 
Que!?
Nog för att jag också är dum ibland, men det kan aldrig funka att bara koppla plus från batteriet på brytaren..? Om man vill att elektronerna ska förflytta sig från ena sidan på batteriet till andra måste dom på något sätt vara "ihopkopplade". Jag skulle gissa på att sportbike har rätt, men att det likväl skulle kunna kopplas precis tvärtom, dvs minus på kanterna och plus i mitteln...

Nä du man kopplar alltid "fast" minus till lampan dvs till ramen på hojen.
Och dit är med minus polen på batteriet kopplad.

Så plus på ena sidan på brytaren och plus till lampan på andra.
Brytaren ska då i normal läge vara bruten dvs ingen plus till lampan.
Sen när man sluter så voila så löper det en spänning från +på batteriet genom lampan och ner till - och vips så vart det ljus:tummenupp
 
Blir en resa till Biltema och köpa 1000 st nya säkringar och sen åka hem och testa om jag får ihop det... Sen skall man ju hitta ett bra ställe att placera strömbrytaren på...
 
Är det en NO-brytare eller en NO/NC? Antingen sluter den eller så gör den både och (därav tre stift).

I vilket fall som helst är det normalt att avsluta kretsen till jord efter lampan.
Batteri - säkring - brytare - lampa - jorda
 
Ingen aning, en vanli billig knapp som skall stänga av eller sätta på lamporna...
 
Beroende på hur du vill att lysdioden ska lysa så kan du koppla på två sätt.
På det här sättet tänds lysdioden när lampan är tänd.
 
Jaja, får testa idag hur det funkar, skall köpa 1000 säkringar till så jag har att testa med =) Tack för snabb hjälp... Återkommer om jag inte får till det...
 
Jaha, jag fattade inte riktigt att det var en lysdiod i strömbrytaren, trodde att det var tex två lampor och så man kunde välja vilken lampa som skulle lysa. Jaha jag för ursäkta då, fan klockan var ju läggdags : trötter.
 
Följdfråga: När jag kopplar lampan utan strömbrytare rakt till batteriet funkar den inte, kopplar jag däremot in den direkt på baklampan eller framlampan funkar den. Varför blir det så? Hade ju tänkt köra en separat säkring direkt från batteriet för diverse extraateraljer som kopplas på...
 
Följdfråga: När jag kopplar lampan utan strömbrytare rakt till batteriet funkar den inte, kopplar jag däremot in den direkt på baklampan eller framlampan funkar den. Varför blir det så? Hade ju tänkt köra en separat säkring direkt från batteriet för diverse extraateraljer som kopplas på...

Ingen aning, Troligtvis kopplar du fel. :D
Koppla så här så ska det fungera, tänk på att om "lampan" är av LED-typ så är den polaritetsberoende (+12V och minus måste kopplas åt rätt håll).
Om inte lysdioden i knappen fungerar, skifta matande +12v (kabeln som kommer från säkringen) och utgående till lampan (kabeln som går till lampan).
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    9.6 KB · Visningar: 16,692
Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top