Koppla in nytt tändningslås med andra färger än kabelstammen

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag hade ju lite elknas på en XT600E förut, när jag provade med ett begagnat tändningslås från en FZS600 så fungerade elen perfekt så jag har nu köpt ett nytt tändningslås passande min XT600E. Förut hade jag 2 kontaktstycken från kabelstammen med 4 respektive 2 kablar. Det nya tändningslåset har (hade) ett kontaktstycke med 6 kablar.

Nu har jag klippt bort kontaktstyckena och kör med rundstiftskabelskor (honor och hanar). Är osäker på inkopplingen då färgerna skiljer sig. 1-4 känns ju ok att koppla ihop men 5 och 6:an då?

Har redan provat att koppla ihop 5 och 6 enligt bilden och även bytt plats på dem. Elen ser ut att fungera perfekt oavsett hur jag kopplar dem, men problemet är att jag inte får igång hojen, den går på startmotorn, batteriet är bra, har inte missat dödarkontakten, brytaren till stödet, säkringen. Har provat typ 30-40 ggr och även kört med startgas, 2 ggr tände den till i en sekund.

002.jpg

Mät upp funktionen på kablarna på ditt gamla lås och även det nya. Skulle tro att det kanske inte stämmer rakt över färgmässigt.

Mät upp funktionen på kablarna på ditt gamla lås och även det nya. Skulle tro att det kanske inte stämmer rakt över färgmässigt.

Jag tror att det gamla tändningslåset är lite knas på så jag hoppar nog över det, dessutom så är det också ett eftermarknadslås så kabelfärgerna är inte heller som kabelstammen. Nått annat tips?

Last edited:
Köp rätt lås på ebay mitt till tt600 kostade bara 70:- med frakt o har två kontaktstycken.

Och du har prövat även att koppla förbi brytaren till stödet? Kan vara att stiften sotat igen efter tidigare startförsök, testat med nya?

Köp rätt lås på ebay mitt till tt600 kostade bara 70:- med frakt o har två kontaktstycken.

De hade två st tändningslås för min årsmodell, en med två kontaktstycken och en med ett kontaktstycke. Jag köpte den med två kontaktstycken men det visade sig att den stack upp alldeles för mycket ovanför styrkronan så jag fick skicka tillbaks den och köpte den med ett kontaktstycke för att sedan koppla in rundstiftskontakter.

Och du har prövat även att koppla förbi brytaren till stödet? Kan vara att stiften sotat igen efter tidigare startförsök, testat med nya?

Nope, kanske ska prova att koppla förbi brytaren, bara koppla ihop de två kablarna eller?? Det är nytt tändstift på hojen. Visst, jag får kolla tändstiftet, känns så typiskt när den vägrar starta efter inkopplingen av nytt tändningslås, borde liksom hänga ihop tycker jag?

Uppdatering:

Jag får bara gnista från tändstiftet 1ggr vid varje startförsök, alltså om jag håller in startknappen 5-10 sekunder så gnistrar det bara till 1ggr och inget mer, får alltid gnista 1ggr vid varje startförsök. Nått är ju knas, någon som har nån ide?

Fick tips om att koppla ihop kablarna från elstammen till tändningslåset för att utesluta ev. fel med tändningslåset, är det korrekt? Säkringen går direkt när den blå/gula kabeln får kontakt med den röda kabeln.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph