För att återkoppla lite om loggning...
Jag vet nog en del i ämnet men det finns många val och inte helt lätt att rådge/vägleda på ett forum..
Beroende på vilken nivå du är och hur mycket "klipp och klistra" du kan tänkas göra i t,ex MS excel så finns det några alternativ.
Frågan är dock om du tycker det är värt jobbet eller pengarna?
För det första.
Har du möjlighet att få in ändringar direkt i ECUn, via t,ex en powercommander eller liknande?
Om inte ska du nog inte lägga ner så mycket jobb på dataloggning, om du inte är väldigt intresserad och vill jobba vidare på det.
Här finns två vägar.
Antingen byter du din mätare mot ett färdigt koncept, typ powercommander där du kan välja komponenter ända upp till auto tuning som automatiskt (nåja) mappar medan du kör..
Jag körde det och det var dyrt men funkade, hjälpligt..
Kul och lärorikt i alla fall.
Eller så gör du som jag började och skaffar någon typ av universal interface som kan logga analoga och digitala signaler och antingen lagrar logdatat direkt i loggern eller uppkopplad mot laptop som måste följa med vid körning..
För de flesta MC behöver du logga minst tre signaler för att ha någon nytta..
Rpm, motorvarvtal
Tps, trottelvinkel
Afr, air/fuel ratio
Detta för att en förenklad bränslemapp (är egentligen fler parametrar i bakgrunden) består av varvtal/trottelöppning och i de celler som sammanfaller av dessa finns afr som du e,v vill korrigera.
Gör man detta med en universallogger så måste man själv para ihop dessa värden i t,ex Microsoft Excel medan i en dedikerad logger, t,ex powercommander så får man resultatet mer tillrättalagt..
Särskilt om man använder deras powercore program (Kan faktiskt även importera excelfiler).
Hoppas det blev någorlunda begripligt.
Excell:
Powercommander 5:
Powercommander Powercore program: