Koppla in bredbandslambda

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Nu behöver jag hjälp som total nybörjare att koppla in en bredbandslambda. Den sitter på plats i grenröret och jag antar att röd och svart tråd går till bat + respektive schassit. Men, det är också en orange och en vit tråd som då förmodligen ska användas för loggning?
Om det är så, vad använder jag för att logga?

Vad är det för fabrikat och modell?
Jag antar att det är en sensor och någon slags elektronisk omvandlare eller kommer kablarna direkt ur sensorn?

Vill du datalogga eller räcker det att se lambda/afr i realtid?
Är det insprutning eller förgasare?

Vill du kunna göra någon slags mappning på insprutning så behöver du även logga trottelläge samt motorvarvtal för att det ska bli effektivt...

Det står "epo wideband air/fuel" på mätaren. Sladdarna kommer direkt ur sensorn som är iskruvad i kollektorn. 6 stift i kontaktstycket från sensorn som går till mätaren. En andra sladd till mätaren med nämnda röd, svart, vit och orange. Till att börja med kan jag testa med visning i realtid. Insprutning och original avgassystem.

Hittar ingen epo men depo...

Om det är den så för deras enklare mätare är:
Röd: +
Svart: -
Vit: Utsignal 0-5Volt
0V= afr 10
5V= afr 20

Hur du ska få till själva loggandet är jag nog inte rätt person att svara på, tyvärr..

Screenshot_20230705_174300_Drive.jpg

För att återkoppla lite om loggning...
Jag vet nog en del i ämnet men det finns många val och inte helt lätt att rådge/vägleda på ett forum..

Beroende på vilken nivå du är och hur mycket "klipp och klistra" du kan tänkas göra i t,ex MS excel så finns det några alternativ.

Frågan är dock om du tycker det är värt jobbet eller pengarna?

För det första.
Har du möjlighet att få in ändringar direkt i ECUn, via t,ex en powercommander eller liknande?
Om inte ska du nog inte lägga ner så mycket jobb på dataloggning, om du inte är väldigt intresserad och vill jobba vidare på det.

Här finns två vägar.
Antingen byter du din mätare mot ett färdigt koncept, typ powercommander där du kan välja komponenter ända upp till auto tuning som automatiskt (nåja) mappar medan du kör..
Jag körde det och det var dyrt men funkade, hjälpligt..
Kul och lärorikt i alla fall.

Eller så gör du som jag började och skaffar någon typ av universal interface som kan logga analoga och digitala signaler och antingen lagrar logdatat direkt i loggern eller uppkopplad mot laptop som måste följa med vid körning..

För de flesta MC behöver du logga minst tre signaler för att ha någon nytta..
Rpm, motorvarvtal
Tps, trottelvinkel
Afr, air/fuel ratio

20230706_084429.jpg

Detta för att en förenklad bränslemapp (är egentligen fler parametrar i bakgrunden) består av varvtal/trottelöppning och i de celler som sammanfaller av dessa finns afr som du e,v vill korrigera.

Gör man detta med en universallogger så måste man själv para ihop dessa värden i t,ex Microsoft Excel medan i en dedikerad logger, t,ex powercommander så får man resultatet mer tillrättalagt..
Särskilt om man använder deras powercore program (Kan faktiskt även importera excelfiler).

Hoppas det blev någorlunda begripligt.

Excell:
20230706_085938.jpg

Powercommander 5:
20230706_084429.jpg

Powercommander Powercore program:
20230706_085727.jpg

Massor med bra information. Tack! Det blir nog lite mycket pyssel då jag är bättre på skruvar än excel, och inte så bra på skruvar heller, tyvärr :-( Det är en gammal Triumph Daytona T595 så jag har ganska goda möjligheter att pilla med map:en med hjälp av TuneECU. Hur den kan samarbeta med min Lamda måste jag kolla.

Ja men dåså, har inga kunskaper om tuneecu men från vad jag läst har du goda möjligheter till korrigering av bränslemappen.
Finns säkert någon på forumet som vet mer.

Lycka till ?

TuneECU har fördelen att man ändrar direkt i datorn, hojens ECU, istället för att som Powercommander ändra signalerna ut ur datorn. Som jag förstått behöver man en bromsbänk med kunnig användare för att få ut det bästa. Jag har en MC1000 och har bara ändrat från standard till Coolfibermapp. Och ställt TPS naturligtvis förutom läst de få felkoder jag fått.
Lycka till! :tummenupp

Nu har jag kopplat så jag har 12V till mätaren när jag slår på tändningen, dvs jag har kopplat röd och svart kabel, orange och vit är inte inkopplade. Mätaren är död som det är nu och den lyser inte om jag kopplar på orange på bat + (vit är ju output så den bryr jag mig inte om nu).
Betyder det att killen jag köpte av på Blocket blåste mig? "Den funkade när jag kopplade bort den"...
För tydlighetens skull så finns info om inkopplingen i post #4

Last edited:
Nu har jag kopplat så jag har 12V till mätaren när jag slår på tändningen, dvs jag har kopplat röd och svart kabel, orange och vit är inte inkopplade. Mätaren är död som det är nu och den lyser inte om jag kopplar på orange på bat + (vit är ju output så den bryr jag mig inte om nu).
Betyder det att killen jag köpte av på Blocket blåste mig? "Den funkade när jag kopplade bort den"...
För tydlighetens skull så finns info om inkopplingen i post #4
Jo, mätaren borde starta så fort den får spänning.
Är det modellen med LED eller är det visare?

Screenshot_20230707_120215_Samsung Internet.jpg

Har du kopplat mot ett batteri?
Uppvärmningningen av sonden gör att den behöver en del ström för att funka.

Den orangefärgade kabeln gör att mätarbelysningen dimmas ner när man lägger 12v på den så den behövs egentligen inte, men det har du redan förstått.. :)

Det är ledvarianten. Jag kopplade röd efter tändningslåset på utgående till helljusrelät och svart till bat -. Jag ska testa att koppla direkt till batteriet.

Otur... ?
Går det att ta isär mätarhuset, tänkte om du har sån tur att det finns en säkring där inne...
På min sond från dynojet (är såklart en Bosch LSU4.x) så finns det en säkring under en kåpa på sensorkopplingen.

Trevar efter halmstrån men kanske, kanske :)

Bifogat

• Screenshot_20230707_164228_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230707_164228_Samsung Internet.jpg
    46.1 KB · Visningar: 6
Stendöd. Nu struntar jag i den och så får vi se om det blir nån annan nån gång i framtiden.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti