Koppla in baslåda – var hämtar jag ström?

Tror inte ett sånt projekt är nånting för mig :)

Självinsikt är bra!

Det är nästan så att jag skulle rekomendera trådstartaren att ta hjälp också, då frågeställningen indikerar att han kanske inte har erfoderliga kunskaper för att dra el på en modern bil.

Det blir fort dyrt om man gör fel.

Gnistrafrääs är ett ljud som bör dyka upp. Men det är nog inte det billjud TS är ute efter....

Ja, dra från batteri. Ende.

Japp, direkt från batteriet avsäkrat, hålsåg/stegborr genom torpeden med lämplig gummibussning/genomförning runt kablen.
:tummenupp

frågan var ju mer om han kan ,, om det sen är optimalt är en annan sak
därav jag skrev batteri för max effekt

sen är det väl ngn form av rörbas med inbygt steg? , den är ju inte lika effektkrävande som ett flerkanalssteg ,, nog om detta då det är filmdags
Så länge det inte är en mp3-spelare han ska koppla in finns det i princip inget i en modern bil man kan ta ström från, ens för att det bara ska gå.

En väldigt ovanlig modell som man ser en i veckan av i bästa fall.

På min fd Golf fanns där en vajer som öppnade motorhuven. Där gick en bussning strax under fönsterrutan som vajern passade genom. Jag tror jag fick plocka bort den svarta plasten först. Tog en liten kniv och gjorde ett extra hål för att få igenom kabeln.

Drog sedans baks en pluskabel under vänster dörrtröskel bak i kofferten.
Jag var skitnöjd med Sony Xplöd 6*9 högtalare och ett slutsteg märkt 400W med 8A säkring :yoparty

Nu vet jag bättre :tummenupp

Kolla under de nedre panelerna för instrumentbrädan (de strax ovan knäna på föraren). På min Golf sitter det en fördelningsplint med en feeeet inkommande kabel från batteriet och flera utgående till diverse förbrukare. Där kopplade jag in mig till mitt slutsteg med avsäkrad kabel och det funkar alldeles utmärkt om man inte har ett herrejössesslutsteg som slukar ström i mängder.

Men kabeln måste ju ändå in i kupén. Hur hjälper det att dra den under bilen?

:va

Ska du ha lådan i kupen? Verkar konstigt.

Det finns alltid gummipluggar under bilen som du kan trä in den genom och sedan täta hålet.

Om man har en mindre bil (1-serie), vill ha mer bas men inte så mycket mindre bagageutrymme, finns det någon bra låda man kan köpa då?

Skippa baslåda och förbättra (göra rätt) av det som finns. Skaffa nya högtalare och se till att monteringen är korrekt, dvs helt tätt (och bättre än hur det var med originalhögtalarna. Samt att även skaffa ett flerkanalssteg till dessa högtalare. Dom flesta nya bilar har ju relativt stora högtalare så kunna få ut lite mer dunk från dörrsidorna ska ju inte vara några större problem! Vet själv inte hur det är med ljuddämpning i din bil, men på moderna bilar är väl det prio nr1, så där kanske det inte behövs något arbete.

Skippa baslåda och förbättra (göra rätt) av det som finns. Skaffa nya högtalare och se till att monteringen är korrekt, dvs helt tätt (och bättre än hur det var med originalhögtalarna. Samt att även skaffa ett flerkanalssteg till dessa högtalare. Dom flesta nya bilar har ju relativt stora högtalare så kunna få ut lite mer dunk från dörrsidorna ska ju inte vara några större problem! Vet själv inte hur det är med ljuddämpning i din bil, men på moderna bilar är väl det prio nr1, så där kanske det inte behövs något arbete.

Ääääh, vad är det för mening att lägga en massa pengar på resten av högtalarna när man inte hör ett skit när basen går iaf?

Det är ju pungmassagen man vill åt.

Har du föresten kollat kablage och adaptrar? I min Caddy var det i vart fall inte standard ISO utan jag fick fixa övergångar.

På min fd Golf fanns där en vajer som öppnade motorhuven. Där gick en bussning strax under fönsterrutan som vajern passade genom. Jag tror jag fick plocka bort den svarta plasten först. Tog en liten kniv och gjorde ett extra hål för att få igenom kabeln.
Jo, så ser det faktiskt ut på min VW också. Men bussningen för den vajern är inte mycket större än vajern. Och var kommer den fram i kupén? Någonstans bakom hastighetsmätaren, verkar det som. Och hur når man dit med fingrarna... Satan att det ska var så trångt. Ska ta mig en ordentlig titt i morgon i dagsljuset.

Kolla under de nedre panelerna för instrumentbrädan (de strax ovan knäna på föraren). På min Golf sitter det en fördelningsplint med en feeeet inkommande kabel från batteriet och flera utgående till diverse förbrukare. Där kopplade jag in mig till mitt slutsteg med avsäkrad kabel...
”under de nedre panelerna”?

:va

Ska kolla. Men det är som sagt så förbannat trångt och mörkt under ratten. Får utrusta mig med pannlampa. Och tålamod.

:näsblod

Last edited:
Har du föresten kollat kablage och adaptrar? I min Caddy var det i vart fall inte standard ISO utan jag fick fixa övergångar.

Det är det som är så fint med ISO-standarden, att man kan följa den men samtidigt skita i den?

Alla VAG bilar lär behöva adapter, jag sket i det i min surgolf och det får följden att det inte finns ström till minnet, så jag får söka in stationerna varje gång jag startar stereon...

Jag hade en adapter tidigare, men den försvann vid ett stereobyte, inget jag sörjer, biltema hade adaptern för under hundringen, men det har inte blivit av...

Ääääh, vad är det för mening att lägga en massa pengar på resten av högtalarna när man inte hör ett skit när basen går iaf?

Det är ju pungmassagen man vill åt.

Icke! Betydligt trevligare att ha högtalare i bilen som låter bra istället för att ha halvkassa tillsammans med en halvkass bas som ska dåna så att att regplåten lossnar.

Nej basen ska ju komplettera den lägsta ljudbilden som de övriga högtalarna inte når. Med schyssta högtalare kan man poppa på en del samt att det låter betydligt trevligare!

Nej jag är inte bitter för att jag råkat brännat lågnivåutgången på min stereo efter att bulten till jordningen gängats ur...

Icke! Betydligt trevligare att ha högtalare i bilen som låter bra istället för att ha halvkassa tillsammans med en halvkass bas som ska dåna så att att regplåten lossnar.

Nej basen ska ju komplettera den lägsta ljudbilden som de övriga högtalarna inte når. Med schyssta högtalare kan man poppa på en del samt att det låter betydligt trevligare!

Nej jag är inte bitter för att jag råkat brännat lågnivåutgången på min stereo efter att bulten till jordningen gängats ur...

Jamen då är det nog simpelt att repa också.. Bara att plocka isär stereon och leta var kretskortet brann av för låter de "vanliga" högnivå utgångarna så fungerar till 99,9% även lågnivå utgångarna då dessa alltid brukar vara gemensamma med högnivå (bara en "tappning på signalvägen).

Övergångar? Nja, det enda jag har behövt göra är att montera en dosa som omvandlar hög- till lågnivå (till lådan).

Du kör alltså VAGs orginalstereo? Jag har hört att den klipper frekvenserna lite för högt för att vara så lyckad med med hög till lågpass.

På min Golf var ringen som en 1kr ungefär men avsmalnad i mitten. Gjorde ett nytt hål brevid det befintliga fast fortfarande i ringen. Nu var detta en 01:a så ser kanske helt annorlunda ut på din bil ;).

På golfen hade jag ett handtag för att öppna motorhuven. Plockade bort handtaget och fick ut kablen bakom den plasten. Sen var det en bagis att dra bak kabeln under dörrtrösklen.

Beklagar om jag är otydlig.

Edit: Sen hade jag hellre laggt pengarna på att byta ut stereon och och framhögtalarna till nåt vettigt om jag vore dig ;).

Jamen då är det nog simpelt att repa också.. Bara att plocka isär stereon och leta var kretskortet brann av för låter de "vanliga" högnivå utgångarna så fungerar till 99,9% även lågnivå utgångarna då dessa alltid brukar vara gemensamma med högnivå (bara en "tappning på signalvägen).

Jo exakt. Hur simpelt det blir lär man vilket fall bli varse med. Men det värsta som kan hända är att man har sönder en trasig stereo!:tummenupp

Om man har en mindre bil (1-serie), vill ha mer bas men inte så mycket mindre bagageutrymme, finns det någon bra låda man kan köpa då?

Skulle en sånhär kunna vara ett alternativ?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilbasar/baslador-aktiva/ts-wx210a.html

Den är ju liten, men novis som man är så är man ju tveksam till att den spelar bra iom den lilla storleken?
Men eftersom jag är just novis så kanske det räcker åt mig..

Räcker det men ljudsignal och strömming för att koppla in en sådan?
:rullandeu

Att byta ut den befintliga högtalerna till bättre grejer känns såklart mer seriöst, men vill inte lägga så många pengar på bilen.

Edit: Såg nu på den andra bilden att det är ju min bil som de har monterat lådan i! :tecken

Last edited:
Back