Koppla in baslåda – var hämtar jag ström?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Håller på att montera en aktiv baslåda (10" med inbyggt slutsteg) i bilen och undrar om det är så jäkla viktigt att koppla pluskabeln direkt till bilens batteri.

Det är skitsvårt att hitta någon passage i motorrummet genom brandväggen in i kupén. Hittar inget alls och har inte så stor lust att börja borra och hoppas att jag inte borrar sönder något som inte syns.

Så:

Kan jag koppla baslådans pluskabel till något som inte är så förbannat svårt att komma åt – och i så fall till vad och var?

:brinnerup

du kan ju i princip hämta ström från vilken 12+ kabel som helst ,, men folk kopplar ju från batteriet för o säkerhetsställa maximal effekt

dock kan ju ett reglage, on/off knapp vara bra

Det går att dra kabeln under bilen i ett plaströr för elkabel.

Tror du får för lite ström om du ska stjäla från något annat.

Har du provar att borra?

Gör rätt från början, dra direkt från batteriet med tillräckligt grov kabel, avsäkra givetvis närmast batteriet.

Du måste ha en tillräckligt grov kabel för att inte bränna något, i bästa fall säkringar. Så kort sagt, nej du kan inte tjuva strömmen från något i bilen då allt kablage oftast är för klent för ett steg.

Vad är det för bil? Det brukar ju nästan alltid finnas minst EN gummigenomföring att dra kablage i, jag har monterat många kupévärmaruttag genom åren och har bara hittat en bil där jag fick borra. Självklart var det min egen skitbil, en Saab 9-5.

du kan ju i princip hämta ström från vilken 12+ kabel som helst ,, men folk kopplar ju från batteriet för o säkerhetsställa maximal effekt

dock kan ju ett reglage, on/off knapp vara bra
Det är ett ypperligt sätt att få uselt ljud, smälta kabelstammar och bränna säkringar. Bilens elsystem är knappt dimensionerat för det det ska göra, dvs smala kablar och säkringar som precis tål belastningen. Att då dra kanske 200W extra genom dom kablarna är vansinne. För det första måste du byta säkring, sen finns det stor risk att kablarna blir för varma och smälter isoleringen inne i kabelhärvan så att det blir rikskortis, det kan kosta femsiffriga belopp om man har otur, och förstärkaren/slutsteget kommer att få alldeles för stora spänningsfall, så ljudet kommer bli tunt, tomt och tråkigt.

En grov kabel, med riktig glassäkring vid batteriet är det enda rätta. En lös strömbrytare behöver man inte koppla in, eftersom stereon har en utgång som styr slutsteget. Det sitter oftast en extra sån kabel ihop med lågnivåkablarna tom!

de finns alltid nåt hål. leta mera. vars går orginalkablar/bilens in då?
kolla från motorutrymmet då de innefrån är oftast så högt upp så man knappt ser det.

kolla från motorutrymmet då de innefrån är oftast så högt upp så man knappt ser det.
Jag har såklart kollat infrån motorrummet. Däremot skulle jag kunna köra in i gör-det-själv-hallen på OK, lyfta upp bilen och kolla underifrån. Då kanske jag ser något som inte syns när jag lyfter på huven.

Jag har såklart kollat infrån motorrummet. Däremot skulle jag kunna köra in i gör-det-själv-hallen på OK, lyfta upp bilen och kolla underifrån. Då kanske jag ser något som inte syns när jag lyfter på huven.

Vad är det för bil då?
Kan ju finnas en massa folk här som då kan berätta vart det finns genomföringar..

Det är ett ypperligt sätt att få uselt ljud, smälta kabelstammar och bränna säkringar. Bilens elsystem är knappt dimensionerat för det det ska göra, dvs smala kablar och säkringar som precis tål belastningen. Att då dra kanske 200W extra genom dom kablarna är vansinne. För det första måste du byta säkring, sen finns det stor risk att kablarna blir för varma och smälter isoleringen inne i kabelhärvan så att det blir rikskortis, det kan kosta femsiffriga belopp om man har otur, och förstärkaren/slutsteget kommer att få alldeles för stora spänningsfall, så ljudet kommer bli tunt, tomt och tråkigt.

En grov kabel, med riktig glassäkring vid batteriet är det enda rätta. En lös strömbrytare behöver man inte koppla in, eftersom stereon har en utgång som styr slutsteget. Det sitter oftast en extra sån kabel ihop med lågnivåkablarna tom!

frågan var ju mer om han kan ,, om det sen är optimalt är en annan sak
därav jag skrev batteri för max effekt

sen är det väl ngn form av rörbas med inbygt steg? , den är ju inte lika effektkrävande som ett flerkanalssteg ,, nog om detta då det är filmdags

Last edited:

Exakt! Sitter ofta bakom/under inredningen, men hål i väggen mellan kupé och motorrum finns alltid. Sitter ofta tätat med någon gummiplopp, ta loss en sån plopp, borra lite i den, trä igenom kabeln och tillbaks med ploppen så har du både ordentligt med ström och isolering utan att ha sabbat bilen:tummenupp

Jag sätter en femma på att du kommer finna genomföring vid
-pedalställ
-säkringsbox
-uppe vid vindrutan om du tar bort torkarbladen och plasten som sitter där

edit: vad heter bilmodellen?

Om man har en mindre bil (1-serie), vill ha mer bas men inte så mycket mindre bagageutrymme, finns det någon bra låda man kan köpa då?

Men var ska jag ha serviceboken då?
Och rengöringsdukarna?
Blir det inte bara smalbensmassage för medåkaren?

Tror inte ett sånt projekt är nånting för mig :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna