Jag har ett fordon (ja, det är en bil men säg det inte till någon!) som ibland får för sig att stå och tjuvdra ström. Som alla vet är elfel och ordet "ibland" saker man inte vill behöva använda i samma mening.
För att kunna
a) diagnosticera med lite mer precision vad/när/hur den stjäl ström
och
b) slippa hitta bilen med tomt batteri när jag parkerat i Norra Fjöl en kall vinterdag
vill jag sätta in en amperémeter som visar hur mycket ström som går ur (och gärna i, laddindikator är aldrig fel) batteriet.
Hur kopplar jag in en amperémeter där? I serie med batteriet är ju vare sig en bra idé eller särskilt praktiskt görbart. En ampéremeter som pallar med fullt uttag vid start och/eller helljus/full laddning lär för det första vara dyr och för det andra inte visa små strömmar som tjuvströmmen med någon precision.
Kan någon ge mig en pekare i rätt riktning så lär jag kunna reda ut det.
Problem två är att få in amperémetern i kupen där jag kan läsa av den. Något spån har ju satt en brandvägg mellan kupé och motorrum. Så stolligt!
(Om det spelar någon roll är bilen en Hyundai Elantra 1.5i -93)
Ha det bäst!
/Fredrik
För att kunna
a) diagnosticera med lite mer precision vad/när/hur den stjäl ström
och
b) slippa hitta bilen med tomt batteri när jag parkerat i Norra Fjöl en kall vinterdag
vill jag sätta in en amperémeter som visar hur mycket ström som går ur (och gärna i, laddindikator är aldrig fel) batteriet.
Hur kopplar jag in en amperémeter där? I serie med batteriet är ju vare sig en bra idé eller särskilt praktiskt görbart. En ampéremeter som pallar med fullt uttag vid start och/eller helljus/full laddning lär för det första vara dyr och för det andra inte visa små strömmar som tjuvströmmen med någon precision.
Kan någon ge mig en pekare i rätt riktning så lär jag kunna reda ut det.
Problem två är att få in amperémetern i kupen där jag kan läsa av den. Något spån har ju satt en brandvägg mellan kupé och motorrum. Så stolligt!

(Om det spelar någon roll är bilen en Hyundai Elantra 1.5i -93)
Ha det bäst!
/Fredrik