Koppla in amperémeter på fyrhjulig Hyundai-"MC"?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag har ett fordon (ja, det är en bil men säg det inte till någon!) som ibland får för sig att stå och tjuvdra ström. Som alla vet är elfel och ordet "ibland" saker man inte vill behöva använda i samma mening.

För att kunna

a) diagnosticera med lite mer precision vad/när/hur den stjäl ström

och

b) slippa hitta bilen med tomt batteri när jag parkerat i Norra Fjöl en kall vinterdag

vill jag sätta in en amperémeter som visar hur mycket ström som går ur (och gärna i, laddindikator är aldrig fel) batteriet.

Hur kopplar jag in en amperémeter där? I serie med batteriet är ju vare sig en bra idé eller särskilt praktiskt görbart. En ampéremeter som pallar med fullt uttag vid start och/eller helljus/full laddning lär för det första vara dyr och för det andra inte visa små strömmar som tjuvströmmen med någon precision.

Kan någon ge mig en pekare i rätt riktning så lär jag kunna reda ut det.

Problem två är att få in amperémetern i kupen där jag kan läsa av den. Något spån har ju satt en brandvägg mellan kupé och motorrum. Så stolligt! ;)

(Om det spelar någon roll är bilen en Hyundai Elantra 1.5i -93)

Ha det bäst!
/Fredrik

Du har rätt i det att de vanliga mätarna inte har tillräcklig precision. Det blir nog till att koppla in en vanlig multimeter i serie med batteriet och låta bli att vrida på startnyckeln. När du väl har hittat felet (ryck en säkring i taget tills du hittar tjuven) då behöver du amperemetern lika lite som resten av landets bilister.

/Peter

Det finns tångamperemetrar i olika utföranden. Dels "fristående", dels sådana man kopplar till en multimeter (antingen parallellt till voltmeteruttagen eller i serie med amperemeteruttagen, beroende på typ).

Bifogat

• 320.jpg
    320.jpg
    11.2 KB · Visningar: 51
Tack för svar. Problemet är att felet är intermittent så jag behöver något som jag kan kolla varje gång jag stannar utan allt för mycket mäck för att hitta när den står och drar ström.

Jag skall ta och se om jag hittar en tångamperemeter som fungerar för fast installation på något vänster.

Hur brukar man lösa problemet? Det finns ju fordon som har amperemeter inbyggd, hur är den kopplad? Det bästa vore ju om man kunde hitta ett fast känt motstånd någonstans i slingan och mäta spänningen över det men jag kommer inte på något lämpligt objekt. Jag tror jag skall ta och labba lite med en multimeter, se vad spänningen ligger på över huvudsäkringen eller något liknande när lite lagom lite ström går...

Kan inte allt bara fungera? :huvet

Mvh,
/Fredrik

Drar ur batteriet ibland? Det är inte så att det är just "ibland" när har varit kallt på natten?
Kanske "ibland" är när det är väldigt fuktigt ute.

Brukar inte vara några konstigheter för det mesta(men man kan ju ha otur)

Har du provat med annat batteri? Laddar den som den ska? Sitter det någon egenkopplad el ex slutsteg mm.

Qwerty skrev:
Drar ur batteriet ibland? Det är inte så att det är just "ibland" när har varit kallt på natten?
Kanske "ibland" är när det är väldigt fuktigt ute.

Brukar inte vara några konstigheter för det mesta(men man kan ju ha otur)

Har du provat med annat batteri? Laddar den som den ska? Sitter det någon egenkopplad el ex slutsteg mm.

Förra batteriet dog när det var kallt förra vintern. Och den här vintern när det blev kallt... och den morgonen sparkade jag mig själv för att jag glömt byta under de varma månaderna. Bra gissning där! :tummenupp

Att vad det är som börjar krångla gör det när det är fuktigt är däremot inte otänkbart. Frågan är bara vad det är i så fall... och tillbaka på ruta ett. :(

Japp, den laddar fint och nej, jag har inget egenkopplat. En Daewoo bilstereo är det närmaste. :rolleyes: Vad gäller den så har jag konstaterat att den är en hög skräp som ofta inte fungerar och ibland drar mer ström än den borde... men det är åtgärdat.

I den här omgången skall jag kontrollera termostaten till kylarfläkten i egenskap av ny huvudmisstänkt. Jag tänkte bara få in en mätare så jag slipper leva i spänning inför när det händer nästa gång.

Ha det!
/Fredrik

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8