Koppla el, spis

Kolla alltid så allt är jordat när du pillat färdigt, röd kabel är inte alltid jord även om det är mest troligt i just detta fall. Summra mellan spisen och ett vattenledningsrör.

Summra? Är det samma sak som när man "piper" (ohmmäter) med en multimeter? dvs. när man ohmmäter mella den misstänkta jorden och en vattenledning/element?

CayLe skrev:
Summra? Är det samma sak som när man "piper" (ohmmäter) med en multimeter? dvs. när man ohmmäter mella den misstänkta jorden och en vattenledning/element?
Ska man säkerställa att det verkligen är en skyddjord man har i uttaget så duger det inte att mäta mellan ett element eller liknande om man ska vara petig/göra rätt.
Man ska säkerställa skyddsjordens kontinutet eller vad det kallas på paragrafspråk.
Dvs man ska identifiera jord i centralen, sedan mäta sig fram mellan säkra jordningspunkter i elsystemet.
Detta gör man med hjälp av en summer, dvs ngt som piper. Finns tom vissa kriterier för hur kraftig späning denna summer ska klara av för att göra en godkänd mätning, dock är jag inte tillräcklig paragrafryttare för att minnas vilka värden detta var. Jag har en godkänd summer på jobbet, det räcker för mig :tungan
//Tobbe

En liten fundering...

Varför använder man 2-fas till en spis? Anldningen till att man använder 3-fas vet jag men jag kan inte förstå varför man skulle använda 2 faser. Hur många "kablar" har en tvåfaskabel? Vanlig 1-fas har två kablar (+ 1 jordkabel), vanlig 3-fas har 3 faser + 1 nolla (+ jord) där nollan inte kommer att användas vid symetrisk last.

Chribba skrev:
Varför använder man 2-fas till en spis? Anldningen till att man använder 3-fas vet jag men jag kan inte förstå varför man skulle använda 2 faser. Hur många "kablar" har en tvåfaskabel? Vanlig 1-fas har två kablar (+ 1 jordkabel), vanlig 3-fas har 3 faser + 1 nolla (+ jord) där nollan inte kommer att användas vid symetrisk last.
Man delar upp belastningen mellan dom två faserna helt enkelt.
Spisen är egentligen en enfasbelastning men kopplas med två faser och nolla.
En trefasspis har ju trefaselement så då behövs i regel inte nollan.
Men det börjar bli mindre och mindre vanligt på vanliga konsumentprodukter tycker jag.
Fördelen med att mata en spis tex med två faser ist för enbart en är ju att man inte behöver säkra så högt för att klara belastningen.
Då sjunker samtidigt kravet på huvudsäkringen och man kan sänka den med till rimlig nivå, vilket i sin tur är trevligare för pluskan när elräkningen kommer.
Dvs abbonemangskostnaden sjunker, iom att man slipper ha så stor huvudsäkring.
//Tobbe

Finns det någon vits i att börja på att fasbalansera i en
gammal villa? Har iof inga problem idag, men jag vet att
det är hyffsad snedbelastat.

piece skrev:
Finns det någon vits i att börja på att fasbalansera i en
gammal villa? Har iof inga problem idag, men jag vet att
det är hyffsad snedbelastat.
Har du inte ngr problem med huvudsäkringar som går i tid och otid så finns det ingen anledning för dig att lägga tid och pengar på det.
Ngn som däremot skulle bli glad ( i teorin iaf ) är din nätägare som får en jämnare belastning på sitt nät.
//Tobbe

Jag kopplade precis in min 3fas spis i köket, i dosan fanns 3 faser, jord nolla, men på spisen som är en 3fas spis skulle inte nollan kopplas in. Satt i min stilla undran hur fan då ugnslampan kunde lysa ändå.. tills jag läste bruksanvisningen om att lampan var på 400v och 15watt :)

Måste man fråga om inkopplingen av spisen på ett mc forum så har man inte den kunskaps som krävs, ring en elektriker firma, det tar en halvtimme så har du allt igång!

Starfighter skrev:
Och en tusenlapp fattigare :mad:

"Friskt kopplat hälften brunnet!"

:yoparty
Skaplig timpenning där du bor eller?
Vi debiterar
350:- /tim
110:- för bilen inom stadsgränsen
Dvs 175:- + 110:- = 285:- Om det räcker med en halvtimme vill säga, men jag tvivlar på att det inte gör det.
Dom flesta som byter däck på biken lämnar in och det kostar 100 - 200:- / hjul i mont och balansering.
Hur många gånger byter du däck på en bike på 10år?
//Tobbe

kör du iväg o debiterar en halvtimme? Då får de fanimig va nära!

På jobbet räknas alltid en timme från start

HenRRik skrev:
kör du iväg o debiterar en halvtimme? Då får de fanimig va nära!

På jobbet räknas alltid en timme från start
Det händer att vi debiterar halvtimme ja.
Växjö är ju inte precis den största stan i sverige, men även om det går åt en timme så kostar det ingen tusing.
//Tobbe

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back