Koppla blinkers med bara 1 kabel

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Från hojen har jag följande blinkerskablar:
Svart/grön och svart/brun.

I de blinkers jag köpt (bullet blinkers) från bikeline är det endast 1 svart på varje.

Antar att den svarta kopplas mot hojens svarta men vad gör jag med sen gröna resp bruna som blir över?
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Tanken är väl att befintlig sladd på blinkersen skall till pluss + och jordningen skall komma genom plåten som blinkersen sitter i, nu har du förmodligen plast så då måste du få dit en kabel ändå, (går säkert att klämma in under muttern när du drar åt).
Mätupp så du vet vilken kabel som har +12V om du inte har ett kopplingsschema inte säkert att det är svart.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
som silad skriver, det ser ut som att jord (svart från hojen) ska köras genom infästningen på blinkersern, dvs du måste antingen se till att du har gjord där du monterar blinkersern, eller dra dit och klämma fast de svarta jordkablarna vid muttern och kopparbrickan som följde med.

svart/grön och svart/brun är då förmodligen dina plus kablar och ska då dras till de svarta kablarna som kommer ur blinkerserna.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Om det är R1an du håller på med så är nog den svarta jord (-), den bruna + till vänster blinkers och den gröna + till höger blinkers.
Blinkers med bara en kabel så är den för + och jorden (-) går i godset/skruven så kläm fast den svarta kabeln från hojen där.
Men kolla först själv så det är i den gröna och den bruna det kommer ström... Lita aldrig på nån på nätet :)
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Hm är ingen r1 är en customhoj som jag bygger om. Alltså från hojen in i org.blinkers som jag nu tagit bort var det två kablar i vardera (brun/svart resp grön/svart)
Dessa ska nu kopplas till nya blinkers som bara har en svart kabel i sig.
Antog att den svarta från de nya blinkers kopplades in mot den svarta i grön/svart och nästa blinkers mot svart i brun/svart. Således blir brun o svart utan kablar men det funkar kanske inte så.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skaffa en multimeter, du verkar ha användning för en sån ;)

Åter igen enklast att mäta dig fram vad som är jord och plusspänning till respektive blinkers, vad har du för blinkers? Är det LED är det ju noga med polariteten annars så funkar dom inte.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vad är det för konstiga lampor och blinkers du köpt? Det är nog enklare att köpa några andra blinkers där det finns rätt antal kontakter. Men annars ska du inte stirra dig blind på färgerna på kablarna. Är det Kina-import så använder man de kablar man har och svarta kablar kan vara strömkablar och röda jord och andra konstiga kombinationer. När jag monterade en baklykta med inbyggd blinkers tidigare så hade den fem gula kablar och inga märkningar. Skitkul. Jag fick dock ihop det till slut men man får testa sig fram lite försiktigt.
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Inte led blinkers. Vanliga halogenlampor 21w 12v.
Dock endast 1 svart kabel. Motstånd krävs inte.
image.jpg
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
En av kablarna från hojen kopplas på blinkersens kabel. Den andra kabeln från hojens kabelstam skarvas till en ringkabelsko som sätts under muttern. Den som skarvas till ringkabelsko bör INTE vara den som har +12v om det finns minsta risk att blinkersens skruv kommer i kontakt med ramen. Sitter den däremot monterad i något av plast spelar det ingen roll vilken kabel som kopplas var...
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Nu börjar jag fatta. Kan jag anta att blinkerskabeln (svart) ska kopplas mot den svarta av de två från hojen. Sedan tar jag en annan lös sladd (vad för sladd då har inga lösa?)som jag skarvar med i detta fall grön från hojen, ringkabelsko i andra ända som kag sätter mellan mutter o blink. Blinkersen ska sättas mot metallstag i hojen.rätt??:)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Såhär funkar det, den enda kabeln dina nya blinkersar har ska matas med 12 volt.
Den jordas till chassit när den är fastskruvad i ramen.
Slå på blinkersen på hojen och mät vilken kabel som matar vilken sida med ström, den kopplar du in på den enda kabeln på blinkersen.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Och den som inte matar ström från hojen? Blir den utan kabel?
Du behöver bara bry dig om att båda blinkersarna är jordade i ramen, det är dom när dom är monterade korrekt, sen behöver dom endast 12v matning till den ensamma kabeln, thats it.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag gjorde ett väldigt enkelt schema i hopp om att det klarnar lite, på vänstra bilden använder man inte chassit som jord (-) utan man drar då separata jordkablar tex om blinkersen monteras i en plastkåpa. I höger bild använder man chassit som jord, man kan säga att i den skissen är chassit "minuskabeln" för det elektriska på hojen och i dina blinkers är fästbulten jord vilket då motsvarar en minuskabel och därför har du bara en kabel ut ur blinkersen vilken då är plus. Ofta kan man nog se en kombination av dessa två jordningar att man drar ihop en bunt jordkablar till en jordpunkt i chassit.

Varför jag tjatar om att mäta med multimeter så man vet vad som är plus och minus är att i vissa fall kan tex en lampa bli jordad både via en kabel och chassit, säg att du kastar om plus och minus till en lampa som sitter i en plastkåpa, lampa lyser och allt är frid och fröjd men så vill du tex flytta lampan och på den nya platsen får den kontakt med chassit då blir det kortslutning och i bästa fall så går en säkring annars så börjar det brinna nånstans.

Använder man LED måste man ha koll på plus och minus annars så lyser inte lysdioderna.

Obs det är ett väldigt simpelt schema bara för att se principen utan tändlås och blinkersrelä.

Edit, man skulle kunna säga att förtydliga det hela lite att den vita bakgrunden kan symbolisera det elektriskt ledande chassit som i detta fall är jord (-)
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top