Koppla äldre hemmabioanläggning till ny Samsung TV

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har en äldre Pioneer hemmabio med blueray och som jag försöker koppla ihop med en 1 år gammal Samsung. Problemet är att hemmabion bara har RCA ingångar och TVn HDMI och några skumma ingångar märkta "Component IN). De ser ut som RCA ingångar men är mindre, en gul och en blå.

Hur gör jag? Måste jag köpa nån slags HDMI adapter/konverter som jag pluggar in RCA kablarna i och sen kopplar in i någon av TVns HDMDI?

Läst om HDMI ARC men hittar ingen sån HDMI. Eller är det så att HDMI 1 stödjer senaste tekniken och de andra är vanliga HDMI?

Tacksam för alla svar:tummenupp

Kan det vara så att TVn har ett Hörlurs / Headphone uttag ?

Har inte blyrayen någon optisk ut? -> optisk in i tv.
Modell på br-spelarn?

Jo finns en optisk out från bluerayen men ingen ingång i TVn vad jag kan se, iaf ingen som passar hanen på den optiska kabeln

Ska kolla

Kan det vara så att TVn har ett Hörlurs / Headphone uttag ?

Möjligt. Jag har letar efter en optisk in eller HDMI Arc men kan inte hitta någon. Knepigt tycker jag eftersom TVn är knappt ett år gammal

Möjligt. Jag har letar efter en optisk in eller HDMI Arc men kan inte hitta någon. Knepigt tycker jag eftersom TVn är knappt ett år gammal

Inget konstigt att du inte har en optisk ingång på TVn. TVn är ingen förstärkare.

Köp den lilla DA omvandlaren och koppla medföljande optisk kabel "toslink" från TVn till lilla boxen och från boxen till förstärkaren med vanlig analog RCA kabel.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra