Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
https://www.partzilla.com/catalog/suzuki/motorcycle/2016/v-strom-650-dl650al6/crankcase
V-strom ska ha samma motor som sv enligt Internet.
Brickan är 12,1x16,2x3,7 enligt länken ovan.
Jag har aldrig haft problem med aluminiumbrickor. Byter inte ens varje gång.
Den är inga 3,7mm efter åtdragning..Helt otroligt för mig med en 3,7mm tjock bricka ! Är inte oljepluggen gängad hela vägen ?
På min SV650S var pluggen gängad hela vägen / avsvarvad längst in så när man skruvade in pluggen räckte det "med ett papper" för tätning.
På min Sprint RS är oljepluggen inte gängad hela vägen så original Aluminiumbrickan är 2mm tjock för att kunna täta.
Och skruvar man dit pluggen på Sprint RS utan packning bottnar gängan när det är ca 1,5mm glapp mellan plugg och oljetråg.
Så när jag använder Tredoring / Stålgummipackning måste jag använda 2 st på Sprint RS så de tillsammans ska bli så tjocka så det blir tätt.
På Suzuki GSX1300R räcker det med en Tredoring för det ska bli tätt.
Sprint RS med två Tredoringar nedan.
Det vanliga på SH är ju sönderdragna gängor i oljetråget !
Så jag drar med 15Nm istället för 22(?)Nm och för att inte tappa pluggen ståltråd.
Förresten Vad jag kan se här
https://www.partzilla.com/catalog/suzuki/motorcycle/2016/v-strom-650-dl650al6/crankcase
är Suzuki brickan nr 19 8,2 x 14 x 1
Använd inga aluminium brickor där det är varmt. De kryper och börjar läcka efter en tid. Enda fördelen är att man kan återanvända dem många gånger och priset förstås.
Tredo ringar fungerar bäst där man har lite tryck som hjälper till att deformation gummit.
Var lugn bara, nästa eller gången därpå så börjar det med en liten droppe på pluggen.Jag har hittills aldrig bytt brickan.
Hur är det med aluminiumbrickor på bromssystemet? Näms ingenstans, är det förbjudet/olämpligt?
Hade tidigare en läckande kopparbricka på ett av framoken med en del oxid runt omkring, drog dit en ny aluminiumbricka och ingen oxid eller läckage...än
Vidare där, vad orsakade oxiden? Kombination bromsvätska och koppar eller?
Var lugn bara, nästa eller gången därpå så börjar det med en liten droppe på pluggen.![]()
Var lugn bara, nästa eller gången därpå så börjar det med en liten droppe på pluggen.![]()
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |