Konvertering ?

MarkusJH

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2011
Hoj
Suzuki rm 250 -03
Tjena! Ursäkta då jag är både ny i forumet och ny inom supermotard, så dumma frågor kan förekomma ...

Efter att ha testat att köra en kompis supermotard på bana så kände jag att detta var nått för mig, då jag redan har en hoj ( Suzuki RM 250 -03 ) så tänkte jag att de kanske går bättre att konvertera den än att köpa en ny hoj för massa mer pengar.
Så till min fråga, vart kan man hitta grejar att konvertera min nuvarande hoj? Mer än att fixa småsakerna som måste finnas såsom uppsamlings kärl m.m så va bör jag fixa på hojen? Tex fjädring eller så?

// markusJH

Börja med att kränga på SM-hjul och flytta ut bromsoket för att matcha den större skivan. Sedan kommer du känna vad som begränsar dig mest. Övrigt du kan fixa (i hyffsat nämnd ordning) är:
- Kralligare bromsok/bromspump
- Hårdare fjädrar fram/bak
- Shimsa om dämparna
- Stoppa i slirkoppling
- Trimma motorn

Jag skulle tro att om du kränger på hjulen och känner att det här är skoj så är det billigare att köpa en beggad hoj som är klar än att bygga om den du har. Dels finns det inget färdigt till din hoj och den kommer heller inte ha något värde som SM utan du kommer att stå kvar med en del grejer när det är dags att sälja. Jag skulle inte fortsätta längre i listan än till hårdare fjädrar iaf, hjul och bromsar går alltid att flytta med till nästa hoj.

Det är inte ngn ide' att ha slirkoppling.I övrigt är det som Met säger.

Men mitt råd är att köpa en färdig cykel. Blir bara en massa strul och pengar i sjön att konvertera den du har.

Det är inte ngn ide' att ha slirkoppling.I övrigt är det som Met säger.

Men mitt råd är att köpa en färdig cykel. Blir bara en massa strul och pengar i sjön att konvertera den du har.

Så klart, slirkoppling på en 2-taktare verkar ganska onödigt :huvet Sorry!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park