Konvertera Husa 650 FS 04 till Offroad?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Undrar hur smidigt det är att konvertera en 650 FS 04 till offroad.

Kan man använda samma broms med ett 21" framhjul utan att ekrarna tar i oket? Förvissa lite väl häftig bromsverkan men det får duga...

Sen är frågan hur fjädringen funkar för offroad, att det är hårdare fjädrar har jag listat ut men vad mer? Annan shimsning? Annan olja? Annan fjädringsväg (om ja, är det bara distanser eller annat)? Duger det att softa till inställningarna eller krävs mer?

Kan även nämna att vi snackar grusbus/light-enduro på hobbynivå, inte surhålsenduro på elitnivå.

Oket får du nog fräsa i.
Byta fjädrar fram och bak, är inte skitdyrt vad jag har fattat, inte till en 525 iaf.

Ska du bara leka lite så kan du nog strunta i att fixa med att byta fjädrar och sånt, det funkar din fjädring du har nu till, bara att släppa på den.

jag har jusst bytt till 19/21 tums crosshjul och frambroms från en cross
jag ska ut å testa lite offroad körning snart, jag ska även prova lite på crossbana.
går det höjja dämparen bak? tycker min ser så låg ut

Tror inte att du behöver göra nått åt broms oket på en 04, på 06 får man finslipa lite på insidan. Däremot så behöver du distanser för att få fälgen att sitta där den ska.

Ställa om dämparna till offroad (mjuk fjädring), annat ska du inte behöva göra.

Distans på oksidan som är ca 5 mm (vissa har provat 4 och är nöjda med det, andra har 6 mm. Löses antingen genom att shimsa med bricka eller allra bäst genom att tillverka en ny distans till hjulet) samt shimsa skivan lika mycket (annars hamnar skivan snett i oket, funkar att köra så, men är inte optimalt) så går ekrarna fria med offroadhjul och motardbromsen funkar, men var rädd om vänstersidan om du kör på ställen med mycket stock och sten.
(Och tekniken är likadan på 04an och 06an, men distansbredden kan skilja. Jag har inte provat på 06an än, men på 04an hade jag 5mm)

Börja inte slipa i bromsoket, onödigt förstörande av fungerande material.

Jag är ultranybörjare på enduro och för mig har det varit tillräckligt att bara släppa fullt på kompression både fram och bak, returen orginalinställd. Med högre fart i skogen kanske du behöver justera returen, men det är inte troligt att den med motardinställning är för snabb så den kickar. Där får du nog konsultera någon som är proffsigare än jag.

Några här på forumet har ju plockat ut sina motarder med slicks på crossbanan, så funkar gör det hur som helst.

Ha så kul!

Last edited:
På min -06 räckte inte 4 mm (fick tillverkat nya som jag sen ändå fick bygga på med 2 brickor:mad: ) utan det skulle va ca 6 mm istället..

04:an har ju den stora fördelen mot nyare hojar att fästet till bromsoket är samma på både FS och FE. 05 med radialbromsok är värre. På så vis passar endurobromsar rakt på, så leta upp en billig uppsättning det är ju enklast, men lite dyrare.

Tackar för svaren.
Hur är det med fjädringen då? Fram ska väl gå att få ordning på utan några jätteavancerade insatser men bak verkar det vara kortare fjädringsväg, funkar det ändå?
För rena grusvägar så är det väl inga problem men man vill ju kunna ha mjuk o följsam fjädring när man ger sig ut på skogsvägar/stigar med sten och rötter...

Om du kollar i handboken så står det hur många knäpp som är rekomenderat för enduro.
Jag har följt handboken och det har funkat mkt bra :)

Tackar för svaren.
Hur är det med fjädringen då? Fram ska väl gå att få ordning på utan några jätteavancerade insatser men bak verkar det vara kortare fjädringsväg, funkar det ändå?
För rena grusvägar så är det väl inga problem men man vill ju kunna ha mjuk o följsam fjädring när man ger sig ut på skogsvägar/stigar med sten och rötter...

Fjädringen på FS 04an är sänkt både fram & bak jämfört med FE.

Exakt, därav frågorna kring hur det funkar i skogen.
I framgaffeln gissar jag man laggt in distanser för att öka på förspänningen = mindre fjädringsväg men bak vet i f vad man fjort, någon som vet?

Om du inte ska tävla eller är avancerad enduroförare, har du redan fått svar på frågan om hur det funkar. (Men det var ju en brud som svarade, så det kanske inte duger? :tungan )

Är du duktig på enduro ska du byta hoj eller köpa annan fjädring och byta, motardfjädringen funkar utmärkt för hobbykörning, men den kan inte bli en ren enduro bara så där.

Vilket kön folk har saknar givetvis betydelse, anledningen till att jag fortsatte fråga var pga att du kallde dig själv "ultranybörjare på enduro" och själv föreslog att jag skulle kolla med någon annan. Dessutom såg jag själv att fjädringsvägen var kortare på motarden och blev därmed fundersam över hur det funkar då. Men att släppa på compressionen max verkar ju va en bra början och nu vet jag ju hur jag ska gå vidare med distanser osv så tack för dina svar.

Om du inte ska tävla eller är avancerad enduroförare, har du redan fått svar på frågan om hur det funkar. (Men det var ju en brud som svarade, så det kanske inte duger? :tungan )

Är du duktig på enduro ska du byta hoj eller köpa annan fjädring och byta, motardfjädringen funkar utmärkt för hobbykörning, men den kan inte bli en ren enduro bara så där.

Vilket kön folk har saknar givetvis betydelse, anledningen till att jag fortsatte fråga var pga att du kallde dig själv "ultranybörjare på enduro" och själv föreslog att jag skulle kolla med någon annan. Dessutom såg jag själv att fjädringsvägen var kortare på motarden och blev därmed fundersam över hur det funkar då. Men att släppa på compressionen max verkar ju va en bra början och nu vet jag ju hur jag ska gå vidare med distanser osv så tack för dina svar.
Sorry, jag var nog lite grinig i överkant när jag läste på forumet igår..:rolleyes:

Jag rekommenderar dig att prova med att skruva ut (lätta på) kompressionen fullt både fram och bak, du märker rätt snabbt om det är tillräckligt för dig, men den får en förvånansvärt bra enduroegenskap genom detta. Hoppas du får kul och att det fungerar även för dig!

Hur mycket då?

När jag har min som enduro så är den mycket högre än som sm.
Är snudd på att den är för hög för mig och då är inde jag nån dvärg direkt, 182cm. Så det kan ju inte skilja så jätte mycket?

Hur mycket då?

När jag har min som enduro så är den mycket högre än som sm.
Är snudd på att den är för hög för mig och då är inde jag nån dvärg direkt, 182cm. Så det kan ju inte skilja så jätte mycket?
Ca 30mm bak,och 20mm fram,enligt -05ans reservdelslista.Höjden kan ju också bero på vad du har för "häng" med förare på.FE ska ju ha ca 100mm bak.

Hur klarar en FS en sväng på crossbanan? Vill ha en motard som jag även ska kunna köra lite enduro/cross/is med. Är toknybörjare på cross/enduro så jag kör på väldigt låg nivå... Väger dock in på runt 100kg UTAN utrustning så det ställs ju lite krav på fjädringen :rolleyes:

Ingen som har en uppfattning om hur fjädringen i en Husa FS 650 skulle klara en sväng på crossbanan? Bor nämligen så jag har skog för enduro bakom huset och ca 3km till en crossbana... :)

Ingen som har en uppfattning om hur fjädringen i en Husa FS 650 skulle klara en sväng på crossbanan? Bor nämligen så jag har skog för enduro bakom huset och ca 3km till en crossbana... :)

Som toknybörjare kommer det gå bra :tummenupp
Jag har tröskat runt med motarden i princip helt orörd i skogen lite grann och det funkar. Självfallet blir allt klart bättre med rätt fjädring men den investeringen kan du ju ta när du kört ett tag. Gafflar och dämpare dyker upp i annonser då och då och framförallt på Düska eBay :tummenupp

Ok, låter ju bra :tummenupp Den klarar lite hopp och sånt också eller? Va ut på crossbana med en KTM 660 och den slog igenom som fan så fort jag hoppade litegrann. Vad kostar hårdare fjädrar om man skulle behöva uppgradera gafflarna?

Känns iofs som att det handlar mest om att försöka tygla effekten om man ger sig ut med en Husaberg 650 i skogen/banan :näsblod

Back