Konvertera 1100R chimstopp till skruv

Larsgu

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Några frågor om att konvertera chims till skruv.
Ska man även sätta i ventiler och fjädrar från skruvtopp?
Eller ska man använda ventilerna som sitter på shims toppen
och sätta på retaniners från skruv topp?
 
Larsgu skrev:
Några frågor om att konvertera chims till skruv.
Ska man även sätta i ventiler och fjädrar från skruvtopp?
Eller ska man använda ventilerna som sitter på shims toppen
och sätta på retaniners från skruv topp?

Håll ut tills Anders Brink kommer, eller Wibbe.

Då får du svaret! Mitt är bara en gissning, så jag avstår, men skänker dig lite tröst i natten om att det FINS hjälp! :pannkyss
 
Larsgu skrev:
Några frågor om att konvertera chims till skruv.
Ska man även sätta i ventiler och fjädrar från skruvtopp?
Eller ska man använda ventilerna som sitter på shims toppen
och sätta på retaniners från skruv topp?

Ventiler från skruvtopp, mät längden på fjädrarna innan du tar ur ventilerna på den gamla skruvtoppen, sen så är det bara att shimsa ihop fjädern under fjädersätet till rätt längd i nya stommen, ännu bättre är ju att mäta upp fjädrarna med en fjäderprovare, så att du får rätt inspänningstryck. Kontrollera så inte retainern tar i ventiltätning/styrning vid max lyft.
Fjädrarna på vipparmsaxlarna kan du ersätta med lämpligt kapat rör så det pluggar dom gamla smörjhålen för vipparmarna/loberna.

...vet inte om det är värt det, kanske bättre att utgå från en skruvtopp...

Jaja, mycket pengar blir det i slutändan iaf om man ska veta att den är frisk i allt. :)
 
Larsgu skrev:
Några frågor om att konvertera chims till skruv.
Ska man även sätta i ventiler och fjädrar från skruvtopp?
Eller ska man använda ventilerna som sitter på shims toppen
och sätta på retaniners från skruv topp?

Rätt fjädertryck är det enda kritiska, resten står beskrivet i en annan tråd (om shims-topp lagning) om ökad förslitning etc. Rätt fjädertryck ska vara 40 Lbs. T.ex. ökar du förspänning för mycket, för att få ett högre fjädertryck, får du "coil bind" dvs fjädrarna bottnar och vipparmarna går av.
 
Hittar inte den tråden, kanske bara jag som är dålig på att hitta.
Har iaf tagit bort och borrat nya hål och fixat distanser så nu
passar det.
 
Wibbe skrev:
Ventiler från skruvtopp, mät längden på fjädrarna innan du tar ur ventilerna på den gamla skruvtoppen, sen så är det bara att shimsa ihop fjädern under fjädersätet till rätt längd i nya stommen, ännu bättre är ju att mäta upp fjädrarna med en fjäderprovare, så att du får rätt inspänningstryck. Kontrollera så inte retainern tar i ventiltätning/styrning vid max lyft.
Fjädrarna på vipparmsaxlarna kan du ersätta med lämpligt kapat rör så det pluggar dom gamla smörjhålen för vipparmarna/loberna.

...vet inte om det är värt det, kanske bättre att utgå från en skruvtopp...

Jaja, mycket pengar blir det i slutändan iaf om man ska veta att den är frisk i allt. :)
mycket pengar blir det vad man än gör.
jag lade ut 5500 på en fin 1100 r -90 topp med nya (beg i nyskick) yoshi kammar
 
Last edited:
topp

Larsgu skrev:
Några frågor om att konvertera chims till skruv.
Ska man även sätta i ventiler och fjädrar från skruvtopp?
Eller ska man använda ventilerna som sitter på shims toppen
och sätta på retaniners från skruv topp?


Absolut inte värt jobbet om det inte är en portning som är guld värd gjord på toppen ( & det är sällan vi ser sådana portjobb.....)

mvh H
 
RoosRacing skrev:
Absolut inte värt jobbet om det inte är en portning som är guld värd gjord på toppen ( & det är sällan vi ser sådana portjobb.....)

mvh H

Jag gjorde det själv så det kostade inte nåt
delarna hade jag redan.

mvh/ Lars
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top