Konventera till Xenon, Bi-xenon

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Hej, funderar på att konventera till xenon kanske även till Bi-xenon ljus på min yzf 750.
Har aldrig förut syslat med xenon..undrar om det är svårt att instalera?
Har hittat ett par produkter just för mc, men då undrar jag om jag behöver två lika danna produkter då jag har två lyktor?

Föresten, vet nån vad är det för lamp nr på yzf 750? asså H7, h1 osv

Hej hopp!

Jag har bytt på min kawasaki två gånger nu så jag har lyckats samla på mig lite kunskap. Det är inte ett dugg svårt om du vet skillnaden på +, - och vet hur du klämmer en kontakt. Det blir lite extra sladdar i och med att du måste ha ett par ballaster men sånt gömmer du säkert lätt bakom all plast.

Första jag måste säga: KÖPT INTE FRÅN NÅGON SVENSK SIDA! Kolla på ebay uk istället. Sjukt mycket billigare även om du åker på strafftullar.

I och med att du har två lyktor (?) på din hoj kan du välja att köra enögt när du kör på halvljus eller dubbelögt mha bi-xenon. Nackdelen med att köra en separat HID-lampa för helljus är att det tar några sekunder för lampan att värmas upp för full effekt. Detta blir inget problem om du bara slår av till halvljus kortare sträckor men är du kinkig skulle jag satsa på bi-xenon.

Till den här säsongen har jag köpt så kallade "Angel Eye projector lens bi-xenon HID bla bla bla fancy flashy ord 35 w" då jag inte var nöjd med en enkel 35 w som bara blev lite bättre än vanlig halogen-lampa. Fördelen med min projektorlinsen i uppsättningen jag satt i nu är att ljusbilden blir helt annorlunda med en knivskarp linje vid halvljus. Jag har inte testat att köra med detta än, bara lysa upp garageväggen, så jag kan inte svära på hedersord att det faktiskt blir bättre i verkligheten.

Nackdelen med denna projektorlins är en lite krångligare installation då linsen inte går att trä genom lampsockelns hål, man måste dela hela lyktan. Men med hjälp av en ugn, lite oömma bestick som fick fungera som skrapredskap och en eftermiddags jobb fixar vem som helst även denna operation. (jag skulle kunna lägga upp en enklare guide hur jag gjorde på min zzr om intresse finns).

Operationen med projektorlins kanske är att ta i så röven spricker på en hoj med dubbla lyktor. Vore jag du skulle jag köpa ett HID bil-kit och slängt på. Är du ute efter bättre ljus och inte bara mer uppmärksamhet vid korvkiosken välj inte för "kallt" ljus.

Last edited:
Ja just det, bil HIDxenon borde ju oxo funka, eller hur?
De är ju redan gjorda för två lyktor

Absolut. Enda skillnaden på MC- och bil-kit är att dom tagit bort en lampa+ballast men dom säljs för nästan samma pris. Se bara till att du får en sk "slim ballast", ska tydligen finnas bjässeklossar också.

Jag har gjort exakt denna operation på just en YZF 750. Jag använde mig av ett H4 Bi-xenon kit 4300k avsett för bil, som jag köpt på tradera. YZF har H4 på båda lyktorna.
Själva monteringen är jätteenkel, det svåra är att hitta plats för ballasterna och alla kablar. Jag gjorde först så att jag hade ballasterna under luftboxen men fick en del avvarter som att lyset inte stängde av sig när jag slog av tändningen. troligtvis blev ballasterna för varma.
Nu i vinter har jag flyttat ballaster och relä till platsen under passagerardynan och fäst dom där. Fick förlänga en del kablar för detta. Jag lödde helt enkelt dit nya kablar då kontakterna var av tvivelaktig kvalitet ändå, men det finns förlängningskblar att köpa för just detta.

Resultatet: Betydligt vitare ljus. Lyser upp mycket mer runt om vägen. Ungefär lika bra längd på ljuset vid helljus. Skyltar och sånt syns mycket tidigare. 100 ggr snyggare.

http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=111406&header=1

Intressant tråd. Jag har precis investerat i en Honda CBR600 från 98 där det redan var monterat xenon ljus. Så lånar tråden för en fråga som nog troligtvis berör alla som konverterar till xenon. Är det någon som vet om det är godkänt vid besiktning eller om man måste ändra tillbaks till vanlig lampa innan så man inte åker på ombesiktning. Någon som har koll på detta här?

Det är inte godkänt vid besiktning men har du tur så kan det gå igenom.
Personligen skulle jag inte chansa då det inte tar så lång tid att byta tillbaka till vanlig lampa om det är ett sk plug in kit. Det som tar tid vid montering är var man skall placera och fästa ballasten.

Det är inte godkänt vid besiktning men har du tur så kan det gå igenom.
Personligen skulle jag inte chansa då det inte tar så lång tid att byta tillbaka till vanlig lampa om det är ett sk plug in kit. Det som tar tid vid montering är var man skall placera och fästa ballasten.

Tackar för det. Då är det bara att införskaffa en vanlig lampa som får ligga i min inför besiktnings låda :).

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard