Konventera pdf till doc...?!

• Thread starter Thread starter Anna2009
  • Start date Start date

Anna2009

Guest
Har ett antal engelska (amerikanska) vetenskapliga artiklar som till viss del behöver översättas, och behöver då kunna kopiera texten i pdf filerna för att sedan översätta de och "jobba" med dem i tex ett word doc. En del pdf filer låter mig inte kopiera texten och jag undrar då om det finns något program som gör att man kan konventera om dessa pdf filer..?? Någon som har någon idé?:confused::confused:
/Anna

Prova och googla på convert pdf så får du se.

Jo, gjort, fick tag i ngt dåligt program som man endast kunde använda begränsad tid, och som "jobbade" med begränsat material, inte värt att hålla på med:gnissla. Tänkte kanske att ngn visste ngt annat program, köpes eller "fås" på annat sätt som funkar bra för ändamålet, har ingen erfarnhet alls...annars e det bara att börja jobba manuellt...:mad:

Är inte PDFerna riktig text (går att markera) så är det kört.

Är inte PDFerna riktig text (går att markera) så är det kört.

Nja, kört är det inte, bara nästan...

Jag hade ett program för länge sedan som koverterade genom att "scanna" sidan och sedan köra ett program som tolkade text.

Den tog även handskriven text om det var skrivet med någorlunda handstil.

Problemet var bara att sidorna jag jobbade med var någon gång kopierade ur en skitig manual, med en dålig scanner, så att det var mycket skräp-pixlar i texten och då kunde den gissa galet på bokstäverna.

Dessutom tog det en jävla tid för den att scanna/tolka texten, en sida kunde ta flera minuter.

Och sen var man ändå tvungen att köra skiten genom en ordbehandlare med stavningskontroll...

Saker kanske har hänt sedan mitten på 90 talet?

Nja, kört är det inte, bara nästan...

Jag hade ett program för länge sedan som koverterade genom att "scanna" sidan och sedan köra ett program som tolkade text.

Den tog även handskriven text om det var skrivet med någorlunda handstil.

Problemet var bara att sidorna jag jobbade med var någon gång kopierade ur en skitig manual, med en dålig scanner, så att det var mycket skräp-pixlar i texten och då kunde den gissa galet på bokstäverna.

Dessutom tog det en jävla tid för den att scanna/tolka texten, en sida kunde ta flera minuter.

Och sen var man ändå tvungen att köra skiten genom en ordbehandlare med stavningskontroll...

Saker kanske har hänt sedan mitten på 90 talet?

Ja, jo..

Vi har en scanner för fakturor på jobbet som tillverkar dummdumm-pdfer (ej text), men ska få mjukvara som gör om all text till just text så visst finns det.

Men gör ju ren konvertering halvt omöjligt.

Har du provat att använda Google? De kör ju med en slags OCR-programvara för att kunna visa pdf-träffar i html-format. Sök lite på "pdf ocr" så borde du få hjälp.

Där finns mängder av OCR program som är mer eller mindre bra, de flesta dock rätt usla. Det jag sitter med på jobb duger hjälpligt även omd et inte är kompis med specialtecken och upphöjda bokstäver......

Det är inte så att PDFen bara är låst för kopiering?

När man ska översätta kan man i vissa fall kontakta den som gav ut dokumentet från början och få det i en doc.-fil därifrån. Det kräver dock att man har god kontakt med utgivaren och att denne har ett intresse i att få filen översatt. Lycka till

Det är inte så att PDFen bara är låst för kopiering?[/QUOTE]

Jo, det har nog hänt lite sedan 90-talet...:)
Det är tyvärr inte aktuellt att ta kontakt med de som äger dem, och jag tror inte de är villiga/har rätt att ge mig dem som doc. , skulle ta mer tid än att översätta de by hand, tyvärr.

Ska kolla upp det där med OCR?!, det är mest ren trist text så vi får se om det går. De är hämtade från olika sidor som använder olika "spärrar", så kanske är en del bara mer "låsta" än andra...jag vet inte.
Det gäller kanske 10/40 som är låsta så man inte kan markera o klippa ut för att lägga i doc, meningen är väl att man inte rakt av ska kunna ta texten, å andra sidan funkar det ju på de flesta, vill man ha infon är det ju bara skriva av själv..
Testade med C-pen, funkar ju att läsa in, men tar för mkt tid, det är ju ingen jättesvår eng, men med facktermer och vetenskapliga resonemang blir det jobbigt(då antalet är stort), om man då kan översätta hela sidor till någorlunda svenska får man i alla fall snabbt förståelse för innehållet.
Så hur gör man då om man vill "låsa" upp en sådan fil...för att kunna markera o kopiera?:confused::Bugar

Det är inte så att PDFen bara är låst för kopiering?

Jo, det har nog hänt lite sedan 90-talet...:)
Det är tyvärr inte aktuellt att ta kontakt med de som äger dem, och jag tror inte de är villiga/har rätt att ge mig dem som doc. , skulle ta mer tid än att översätta de by hand, tyvärr.

Ska kolla upp det där med OCR?!, det är mest ren trist text så vi får se om det går. De är hämtade från olika sidor som använder olika "spärrar", så kanske är en del bara mer "låsta" än andra...jag vet inte.
Det gäller kanske 10/40 som är låsta så man inte kan markera o klippa ut för att lägga i doc, meningen är väl att man inte rakt av ska kunna ta texten, å andra sidan funkar det ju på de flesta, vill man ha infon är det ju bara skriva av själv..
Testade med C-pen, funkar ju att läsa in, men tar för mkt tid, det är ju ingen jättesvår eng, men med facktermer och vetenskapliga resonemang blir det jobbigt(då antalet är stort), om man då kan översätta hela sidor till någorlunda svenska får man i alla fall snabbt förståelse för innehållet.
Så hur gör man då om man vill "låsa" upp en sådan fil...för att kunna markera o kopiera?:confused::Bugar[/QUOTE]

Är filen låst skickar man den till mig så öppnar jag den

Inte alls säkert att det hjälper men om du skulle råka "hitta" Adobe Acrobat nånstans så kan det konvertera PDF till allt möjligt. Det ultimata PDF-verktyget, inkluderar bl.a. OCR. Hjälper inte det får man väl kontakta Boris ovan.

Är filen låst skickar man den till mig så öppnar jag den[/QUOTE]

Ok, låter ju toppen:tummenupp, testar att skicka ngr nästa vecka, så får vi se om du kan låsa upp dem, jag har bara adobe r. som e gratis, och jag tror inte att det går att låsa upp där, antar det finns andra mer avancerade program i den serien som klarar låsa upp?!, vilket använder du? Kanske ngt jag behöver fixa...Tack för hjälpen, mycket tacksam...(kan du pm en mail adress?)

Är filen låst skickar man den till mig så öppnar jag den

Ok, låter ju toppen:tummenupp, testar att skicka ngr nästa vecka, så får vi se om du kan låsa upp dem, jag har bara adobe r. som e gratis, och jag tror inte att det går att låsa upp där, antar det finns andra mer avancerade program i den serien som klarar låsa upp?!, vilket använder du? Kanske ngt jag behöver fixa...Tack för hjälpen, mycket tacksam...(kan du pm en mail adress?)[/QUOTE]

Där finns ingen komersiell abode programvara som kan låsa upp dem utan det är ett vanligt skydd som läggs in för att man inte skall kunna skriva ut/redigera/klippa ut från dokument där r'ttighetsinnehavaren inte vill....

Som tur är så finns där händiga datornördar som löser detta...

Det är dock tänkbart att de lagt in hela texten som en enda stor bild och då är ett OCR program som behövs om det går öht...

Där finns ingen komersiell abode programvara som kan låsa upp dem utan det är ett vanligt skydd som läggs in för att man inte skall kunna skriva ut/redigera/klippa ut från dokument där r'ttighetsinnehavaren inte vill....

Som tur är så finns där händiga datornördar som löser detta...

Det är dock tänkbart att de lagt in hela texten som en enda stor bild och då är ett OCR program som behövs om det går öht...[/QUOTE]

Ok, tack för den informationen, var någon som trodde det kunde va så, men en del "folk" bara tror en massa, men du verkar veta, jag är glad om du i alla fall vill testa!:)
Studerar du ngt dataaktigit eller?Umeå?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...