Det är inte så att PDFen bara är låst för kopiering?[/QUOTE]
Jo, det har nog hänt lite sedan 90-talet...

Det är tyvärr inte aktuellt att ta kontakt med de som äger dem, och jag tror inte de är villiga/har rätt att ge mig dem som doc. , skulle ta mer tid än att översätta de by hand, tyvärr.
Ska kolla upp det där med OCR?!, det är mest ren trist text så vi får se om det går. De är hämtade från olika sidor som använder olika "spärrar", så kanske är en del bara mer "låsta" än andra...jag vet inte.
Det gäller kanske 10/40 som är låsta så man inte kan markera o klippa ut för att lägga i doc, meningen är väl att man inte rakt av ska kunna ta texten, å andra sidan funkar det ju på de flesta, vill man ha infon är det ju bara skriva av själv..
Testade med C-pen, funkar ju att läsa in, men tar för mkt tid, det är ju ingen jättesvår eng, men med facktermer och vetenskapliga resonemang blir det jobbigt(då antalet är stort), om man då kan översätta hela sidor till någorlunda svenska får man i alla fall snabbt förståelse för innehållet.
Så hur gör man då om man vill "låsa" upp en sådan fil...för att kunna markera o kopiera?