Kontroversiell 9/11 dokumentär!!

Why Indeed Did the WTC Buildings Collapse?

By Steven E. Jones

Department of Physics and Astronomy

Brigham Young University

http://www.911podcasts.com/display.php?cat=7&med=0&ord=Name&strt=0&vid=30&epi=0&typ=0

Prof. Thomas Eagar explained in 2001 that the WTC fires would NOT melt steel:

"The fire is the most misunderstood part of the WTC collapse. Even today, the media report (and many scientists believe) that the steel melted. It is argued that the jet fuel burns very hot, especially with so much fuel present. This is not true.... The temperature of the fire at the WTC was not unusual, and it was most definitely not capable of melting steel.

In combustion science, there are three basic types of flames, namely, a jet burner, a pre-mixed flame, and a diffuse flame.... In a diffuse flame, the fuel and the oxidant are not mixed before ignition, but flow together in an uncontrolled manner and combust when the fuel/oxidant ratios reach values within the flammable range. A fireplace is a diffuse flame burning in air, as was the WTC fire. Diffuse flames generate the lowest heat intensities of the three flame types... The maximum flame temperature increase for burning hydrocarbons (jet fuel) in air is, thus, about 1000 °C -- hardly sufficient to melt steel at 1500 °C."

http://www.physics.byu.edu/research/energy/htm7.html

honkiie skrev:
2302079 Det är det som är så konstigt, var enda gång jag åkt in med de största passagerar planen högt upp i en sky skrapa så har dom knapt rubats1!

Jag tycker det här är är kontroversiellt, det är bara 9 minuter långt och du ser den i din browser http://video.google.com/videoplay?docid=7501020220921158523&q=penn+teller
Älskar deras "Bullshit"-show på tv6! Kul sätt att visa att vetenskapligt tänkande, tvärtemot vad vissa här tror, handlar om verkligheten och hur den faktiskt är inte bara hur man vill att den skall vara.

bonny skrev:
2302158 Älskar deras "Bullshit"-show på tv6! Kul sätt att visa att vetenskapligt tänkande, tvärtemot vad vissa här tror, handlar om verkligheten och hur den faktiskt är inte bara hur man vill att den skall vara.
Otroligt bra tv faktiskt.

honkiie skrev:
2302079 Det är det som är så konstigt, var enda gång jag åkt in med de största passagerar planen högt upp i en sky skrapa så har dom knapt rubats1!

Erik Hasch-Smed, Software developer. :rofl

bonny skrev:
2302158 ...handlar om verkligheten och hur den faktiskt är inte bara hur man vill att den skall vara.

Äntligen erkänner du det. :tummenupp

116 SVT Text Torsdag 13 jul 2006
INRIKES Publicerad 12 juli

Brå: Våldsbrott ökar - stölder minskar

Allt fler våldsbrott polisanmäls,
medan de anmälda stölderna blir
färre. Det visar ny statistik från
Brottsförebyggande rådet Brå.

Enligt statistiken, som avser årets
första halvår, har även antalet an-
mälda sexualbrott minskat. Det gäller
dock inte våldtäkter; att dessa ökat
kan bero på att lagen ändrats och nu
inkluderar fler brott, skriver Brå.

Ökar gör främst misshandelsbrotten,
en ökning som pågått sedan 1980-talet.

Det totala antalet anmälda brott under
första halvåret var 579.000.

Markus skrev:
2302047 Vad knasigt, hur kunde det då rasa?

Alla som har det minsta hum om byggnadsteknik och brandskyddsförebyggande arbete i byggnader vet att stålet inte smälter vid en normal brand. Däremot börjar härdningen gå ur stålet redan vid ca: 500° vilket gör att hållfastheten försämras drastiskt. Stålet viker sej alltså för att det inte längre klarar tyngden.

Har inte orkat läsa hela tråden men deras argumentation vad gäller stål och eldens temperatur har inget med verkligheten att göra.

// P

Markus skrev:
2302222

Äntligen erkänner du det. :tummenupp
[/FONT]
Har jag inte ALLTID prpagerat för vetenskap, statistik, referenser o.lik tråkigheter samt förnekat enskilda individers åsikter eller upplevelser som bevis för t.ex. samhällsutvecklingen?? Om jag inte är helt ute och cyklar så har du ju t.o.m. beskyllt mig för att inte "varit ute i verkligheten utan bara på mitt kontor"?? :confused:
Apropå klippet från BRÅ: Har jag någonsin påstått något annat? Så länge som du använder t.ex. BRÅ som referens så är vi nog eniga...

Puttete skrev:
2302246

Har inte orkat läsa hela tråden men deras argumentation vad gäller stål och eldens temperatur har inget med verkligheten att göra.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är precis som du säger. :)

bonny skrev:
2302289 Har jag inte ALLTID prpagerat för vetenskap, statistik, referenser o.lik tråkigheter samt förnekat enskilda individers åsikter eller upplevelser som bevis för t.ex. samhällsutvecklingen?? Om jag inte är helt ute och cyklar så har du ju t.o.m. beskyllt mig för att inte "varit ute i verkligheten utan bara på mitt kontor"?? :confused:
Apropå klippet från BRÅ: Har jag någonsin påstått något annat? Så länge som du använder t.ex. BRÅ som referens så är vi nog eniga...

Nu vart det spänd stämning direkt. :eek:

Du brukar hävda att brottsligheten inte alls blivit värre, det blir väl till och med bättre? Att du då menade cykelstölder har inte framgått så tydligt hittills.
Om du vill fortsätta diskutera detta öppnar jag gärna en egen tråd, så att vi inte förstör denna med ovidkommande ämnen. :)

Puttete skrev:
2302246 Alla som har det minsta hum om byggnadsteknik och brandskyddsförebyggande arbete i byggnader vet att stålet inte smälter vid en normal brand. Däremot börjar härdningen gå ur stålet redan vid ca: 500° vilket gör att hållfastheten försämras drastiskt. Stålet viker sej alltså för att det inte längre klarar tyngden.

// P

Intressant att professorer inom fysik offentligt menar att det inte berodde på planen, ifall det är allmän kunskap, en del kanske önskar att det var en konspiration som var mer än att köra flygplanen i byggnaderna.

Förresten så finns det ett osvikligt bevis på "cover up"! Jag har, trots idogt sökande inte funnit vad det var som hände 9 november vilket ju visar hur effektivt etablissemanget jobbar med att dölja fakta.
(förlåt! Jag vet att det är navelskådande felfinneri men jag lade just märke till namnet på tråden. :1pajas )

Markus skrev:
2302543 Och eftersom flygkraschen otvivelaktigt ägt rum så antar jag att du gissar på bomber?
Det är ju både bomber och flygplan.

Ingen förnekar att det har flugit in flygplan i byggnaderna.

DOCK tror en del (det framgår tydlgit i Loose Change 2nd Edition SWE) att det utplacerade bomber som smällde strax efter att flygplanen kraschat.

Har du inte sett filmen, gör det så förstår du bättre hur vi tänker.

Själv är jag inte övertygad om att nån teori är rätt. Men splittad är jag.

husen har rasat så det har kanske inte har någon större betydelse hur det det gick till, blir bara lite mer skrämmande ifall det var sprängladdningar med i bilden

bonny skrev:
2302573 Förresten så finns det ett osvikligt bevis på "cover up"! Jag har, trots idogt sökande inte funnit vad det var som hände 9 november vilket ju visar hur effektivt etablissemanget jobbar med att dölja fakta.
(förlåt! Jag vet att det är navelskådande felfinneri men jag lade just märke till namnet på tråden. :1pajas )

Säg inte att du missat att man kan skriva September 11 som "9/11"? :Bugar
Hela världen har nog sett det, förutom:

(konstpaus)

(trumvirvel)

(imaginär musik, typ sådan som ska förhöja spänningen i film)

(Rederietvinjetten)

bonny!

KGK skrev:
2302523 Intressant att professorer inom fysik offentligt menar att det inte berodde på planen, ifall det är allmän kunskap, en del kanske önskar att det var en konspiration som var mer än att köra flygplanen i byggnaderna.

Ja, det är mycket intressant. Är det amerikanska professorer är jag inte så förvånad. USA är ju trots allt hemland åt dom största nötterna.

Prof. Thomas Eagar explained in 2001 that the WTC fires would NOT melt steel:

"The fire is the most misunderstood part of the WTC collapse. Even today, the media report (and many scientists believe) that the steel melted.

Ovanstående kommentar är ju helt korrekt. Det jag menar är att det inte krävs att stålet smälter för att fälla byggnaden, det räcker med att härdningen försvinner.

// P

kolståldiagrammet

Någon får väl ta och leta rätt på ett kolståldiagram och förklara stålets olika faser vid vid olika temperaturer...

Martensit,ferrit,perlit,bainit och inte att förglömma austenit... cementit eller vad det nu hette skiter vi i. :mattias

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman