Kontrollmäta framgaffeln?

Hammarlund joakim

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
Speed triple, Lowrider S, Duke 690
Något är snett på min Speed triple, det kan vara gaffelbenen eller hållaren för gaffelbenen. Har bytt hållaren men den är begagnad. Gaffelbenen ska vara raka enligt den som bytt packboxarna men jag tror att det är där det felar…
Min fråga är: Finns det någon i Stockholm som kan kolla om gaffelbenen är raka? Jag vill inte köpa nya gaffelben om jag inte vet?
 
Med hållare, menar du då övre och undre gaffelkrona?

Vad får dig att misstänka att något är krokigt? Spårar den inte?

Är du säker på att ramen är rak? Är bakhjulet rakt i svingen? Sitter gaffelbenen rakt i kronorna?
 
Nu har jag bara nedre gaffelkronan(hittade inte namnet förut) på monterar jag hjulet blir det snett, jag tycker att det ser ut som att ena benets hjulinfästning är längre bak än den andra. Hoppas och tror inte att det är ramen…
 
Jag har såklart haft ihop och isär allt flera gånger, kollat exakt hur man ska göra och så vidare, jag är ingen idiot. Det är snett med övre kronan på också såklart. Jag tog av övre för att se om den påverkade, vilket den inte gjorde. Det verkar vara gaffelbenen, ett eller båda som är snea men det går inte att se med ögat.
Är det någon som känner till någon som kan kontrollmäta gaffelbenen eller inte?
 
Montera gaffelbenen i kronorna utan att dra åt. Montera framhjulet utan att dra åt. Vrid ett gaffelben i taget och titta hur bredden vid framhjulsaxeln ändras. Är något gaffelben krokigt så lär du se det.
 
Jag har såklart haft ihop och isär allt flera gånger, kollat exakt hur man ska göra och så vidare, jag är ingen idiot. Det är snett med övre kronan på också såklart. Jag tog av övre för att se om den påverkade, vilket den inte gjorde. Det verkar vara gaffelbenen, ett eller båda som är snea men det går inte att se med ögat.
Är det någon som känner till någon som kan kontrollmäta gaffelbenen eller inte?
Är väl relativt enkelt att mäta om gaffelbenen är raka. Lägg upp dem på något som är absolut plant bara och snurra och mät ev. Vobblar de? Ja, då vet du.

Det lär ge dig en tillräcklig guidning

Har du spänningar om du demonterar/monterar hjulet?
 
Last edited:
Är väl relativt enkelt att mäta om gaffelbenen är raka. Lägg upp dem på något som är absolut plant bara och snurra och mät ev. Vobblar de? Ja, då vet du.

Det lär ge dig en tillräcklig guidning

Har du spänningar om du demonterar/monterar hjulet?
Och du behöver inte lägga gaffelbenet på något som är absolut plant.
När du snurrar gaffelbenet, varierar glappet mot det "någorlunda plana", ja då är gaffelbenet böjt.
 
Montera gaffelbenen i kronorna utan att dra åt. Montera framhjulet utan att dra åt. Vrid ett gaffelben i taget och titta hur bredden vid framhjulsaxeln ändras. Är något gaffelben krokigt så lär du se det.
Provat det inget rör sig så överdelen av benen är raka.
 
Och du behöver inte lägga gaffelbenet på något som är absolut plant.
När du snurrar gaffelbenet, varierar glappet mot det "någorlunda plana", ja då är gaffelbenet böjt.
Satt benen mot en bordskant och skruvade nederdelen, höll skjutmått mot men kan inte se att de rör sig inåt eller utåt.
?Men likförbannat är benen olika när jag sätter de i kronorna?!?
Det kan ju vara själva spindel där man sätter hjulaxeln som fått sig en smäll men jag kan inte se några skador.
 
Satt benen mot en bordskant och skruvade nederdelen, höll skjutmått mot men kan inte se att de rör sig inåt eller utåt.
?Men likförbannat är benen olika när jag sätter de i kronorna?!?
Det kan ju vara själva spindel där man sätter hjulaxeln som fått sig en smäll men jag kan inte se några skador.
Då verkar ju nedre delen av benen raka. BRA !
Då återstår att snurra övre delen av benen, ett i taget mot ett bord och se om glappet mellan bordet och benen varierar.
Är ett övre ben böjt så gissar jag att det är böjt där benet sitter i nedre gaffelkronan.
Så börja med att kolla glappet där benet sitter i nedre gaffelkronan.
 
Det låter som det vanliga MX-problemet efter krasch. Övre och nedre gaffelkrona sitter inte 100% parallellt.
- Lossa på bultarna som håller gaffelbenen i kronorna
- Lossa centrummuttern på övre gaffelkronan
- Lossa överfallen på hjulaxeln så att axeln är kvar men sitter löst
- Be någon hålla i styret medan du "bänder" framhjulet till höger och vänster, du behöver palla upp cykeln så att framhjulet och gaffeln hänger fritt
- Se till att hjulet är rakt, dra fast centrumbulten på övre kronan
- Snurra hjulet och bromsa 4-5 gånger, då hamnar gaffeln rakt
- Dra åt överfallen runt gaffelbenen, till rätt moment.
- Dra åt överfallen på hjulaxeln

I 99% av fallen löser detta problemet.
 
Last edited:
Ovanstående procedur är dessutom att rekommendera även på gathojar / bandagshojar / racehojar, innan man ringer till Öhlins eller någon annan för att tjata till sig polering eller ytbehandling av framgaffelns innerrör...

Massproducerade gaffelkronor genererar inte nödvändigtvis bra toleranser på avståndet mellan eller rakheten hos gaffelbenen. Framgaffelns friktion kan därför minskas genom att bara montera allting lite bättre och rakare än fabrikens löpande band.
 
Wow! Jag anar att det finns förekommande anledningar till vad Alatalo precis skrev.

Jag slutar aldrig förvånas över hur gärna folk slänger många månadslöner på prylar hellre än att lära sig hur man gör för att prylarna ska fungera.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top