Kontrollmärke bort köra oförsäkrad ?

Kontrollmärket är väl bara ett kvitto på att du har betalt väggskatt,vad har det med trafikförsäkring eller försäkringar överhuvudtaget att göra:confused:

Jag sitter själv och undrar samma sak...

Dessutom har beskiktningen med saken att göra.

Sen vill jag hävda att man kan bara köra oförsäkrat om man har fordonet avställt, så varför ens besikta skiten så.

Försäkringen har man ju för att slippa ekonomiska problem vid olycka. enda gången man kan köra oförsäkrat (alltså avställt) är om man redan har sånna ekonomiska probelm redan så man inte ändar sin livsstil nämnvärt efter att man vållat annans skada (läs totalt bankrutt, så man ändå inte kan betala något till den skadade, man bör då inte ha några egna saker, ingen lön, inga tillgångar..)

Har man de bra ställt, låt oss säga 100.000:- i tillgångar, bra lön osv, kör sedan på en person som blir invalid och man kör avsällt och ofösräkrat, kan man nog förvänta sig att man blir skadeståndsskyldig resten av livet.

De finns säkert undantag, men jag tänker inte testa (även fast jag är världens bästa förare) så därför betalar jag försäkring

Last edited:
Andra tråden i ämnet "skattemärke" :rolleyes:

Varför tror så många att bortagningen av märket kommer locka till mer brottslighet? :va

Tror ni på allvar att man före årsskiftet enbart kollade upp regnummer som saknade eller hade fel färg på skattemärket? Polisen har alltid och kommer alltid att kolla regnummer på fordon de ligger bakom när de är ute och observerar trafik.

Så vad du säger är att om man är försäkrad när man kör på ditt barn så är allt ok?

Du var mig en smart rackare, precis så menade jag!
your fucking IDIOT:arsele

Varför tror så många att bortagningen av märket kommer locka till mer brottslighet? :va

Tror ni på allvar att man före årsskiftet enbart kollade upp regnummer som saknade eller hade fel färg på skattemärket? Polisen har alltid och kommer alltid att kolla regnummer på fordon de ligger bakom när de är ute och observerar trafik.

Näää, har du verkligen belägg för dessa uppgifter??:va

Jag upplever det nästan tvärtom.
Tidigare fick jag alltid en ny uggla på hösten som knappt var lönt att klistra dit, mycket lättare att skrapa den framför datorn o ha en fräsch kvar på skylten om man skulle behöva flytta fordonet, knarren / bilen under vintern..
Nu känns det inte som att dom blir så imponerade av den gamla sket ugglan..

Hur många är det inte som har svurit över räkningar på flera tusen från TFF? Hade det varit lika dyrt om inte så många hade skitit i trafikförsäkring, dvs om TFF hade sluppit gå in och betala istället? Nej, men eftersom vissa vill ha allt gratis, så får vi andra betala! :huvet
Alltså, om du har din hoj försäkrad får du inga räkningar från TFF. Men problemet enligt dig är att när du inte har hojen försäkrad får du dyra räkningar p.g.a. att det finns fler som kör oförsäkrat (och dessutom smäller)?

Att TFF är dyr tror jag beror på bänknötargänget som på fyllan far runt i sin Ford Sierra, eller snodda fordon som är inblandade i skit. Medel-Svenne som tar en tur på sin avställda R1 tror jag är en liten utgift i sammanhanget, i synnerhet om TFF kräver tillbaka utgifterna i efterhand. Skulle dock vara intressant att veta hur det egentligen ligger till.

Alltså, om du har din hoj försäkrad får du inga räkningar från TFF. Men problemet enligt dig är att när du inte har hojen försäkrad får du dyra räkningar p.g.a. att det finns fler som kör oförsäkrat (och dessutom smäller)?

Att TFF är dyr tror jag beror på bänknötargänget som på fyllan far runt i sin Ford Sierra, eller snodda fordon som är inblandade i skit. Medel-Svenne som tar en tur på sin avställda R1 tror jag är en liten utgift i sammanhanget, i synnerhet om TFF kräver tillbaka utgifterna i efterhand. Skulle dock vara intressant att veta hur det egentligen ligger till.
Det finns ju tillfällen när man av ren slarv missar en räkning, eller missar med avställning i samband med ägarbyte, då kan det svida onödigt ja. Eller som i mitt fall, när posten inte delade ut min post, och jag fick fel OCR-nummer av bolaget :huvet Men annars ska det svida :fakta

TFF har väl en maxgräns när dom kräver tillbaka pengar? :va Jag har för mig att det diskuterades i en annan tråd, 1-2 basbelopp handlade det väl om? En ny skrotad bil och några döda/svårt invalidiserade är nog mycket dyrare än 1-2 basbelopp!

TFF har väl en maxgräns när dom kräver tillbaka pengar? :va Jag har för mig att det diskuterades i en annan tråd, 1-2 basbelopp handlade det väl om? En ny skrotad bil och några döda/svårt invalidiserade är nog mycket dyrare än 1-2 basbelopp!

Precis, om TFF skulle avkräva dig pengar resten av livet om du orsakar en olycka oförsäkrat så skulle dom inte ha så hög premie för dom som glömmer att försäkra ett par dagar.

Det TFF kräver igen av den vållande är närmast att betrakta som en dyr självrisk, sedan tar TFF resten av smällen från dom pengar dom har fått in på andra som har betalat in till TFF.

Som vilket försäkringsbolag som helst MAO

Det som inte TFF kan finansiera går försäkringsbolagen in med pengar på. Det sker inte varje år men jag har för mig att med jämna mellanrum måste pengar skjutas till.

Detta betalar vi andra naturligtvis.

Men kollar ni här (s4) så ser man att det är ändringar i intäkter och utgifter runt 2004 och framåt. Jag gissar att mycket hårdare indrivning av skadekostnader är förändringen.

Det som inte TFF kan finansiera går försäkringsbolagen in med pengar på. Det sker inte varje år men jag har för mig att med jämna mellanrum måste pengar skjutas till.

Detta betalar vi andra naturligtvis.

Men kollar ni här (s4) så ser man att det är ändringar i intäkter och utgifter runt 2004 och framåt. Jag gissar att mycket hårdare indrivning av skadekostnader är förändringen.
Står inget om hur stor maximala summan dom driver in är (1-2 basbelopp?), eller om hela kostnaden alltid drivs in om det är möjligt.

Ja. I och med förändringen med skattemärkena så har dom ju dessutom börjat montera in kameror i bilarna som automatiskt läser av skyltarna.

Har man inte betalat fordonsskatten, kör oförsäkrat eller något annat så kommer systemet att larma och polisen kan välja att stoppa fordonet.
Dom får dessutom upp information om ägaren till bilen. Exempelvis kan dom få upp information om att ägaren till fordonet framför tidigare gjort sig skyldig till narkotikabrott eller liknande. Då kan dom stoppa honom/henne och genomsöka bilen efter narkotika. Eller om fordonet är stulet och tjuven är dom nog att inte ha bytt ut skyltarna. Kör man utan skylt så larmar systemet för att det inte kan läsa något registreringsnummer. Det kommer med andra ord att bli mer kontroll efter förändringen.
Tidigare var dom ju tvungna att göra sökningen manuelllt och det orkade dom säkert inte göra alla gånger. Det finns ju ingen som orkar sitta och slå på alla skyltar på bilar man hamnar bakom på exempelvis essingeleden i Stockholm under rusningstrafik.

Så jag kan nog tycka att det är lite bra. Det blir lite svårare att ha fordon i trafiken som inte är påställda och försäkrade. Jag slipper vara med och betala en del av kakan för att någon kört avställt och oförsäkrat och ställt till med något.

Just sådana här trådar...

... får mig ett befogad svar på att det finns gott om riktigt korkade individer i trafiken...:rolleyes:

Vi ska vara glada att TFF finns. Vore väldigt olyckligt om man blev påkörd av en oförsäkrad bilist eller motorcyklist annars. Lycka till med att få ditt trafik eller halvförsäkrade fordon reparerat på motpartens bekostnad.

När vi ändå är inne på ämnet.

Nisse kör berusad, utan körkort och utan försäkring. Han kör över 10 dagisbarn och eftersom han saknar försäkring så står TFF för notan.

Hur mycket blir Nisse skyldig i "självrisk"?

Det stämmer inte, jag körde en kompis bil förra veckan, han hade precis köpt den, och jag blev stoppad. Polisen frågade vems bilen var, och om jag visste att den var oförsäkrad. När jag sa att jag inte hade nån aning om försäkringen sa de att jag skulle hälsa kompisen att han borde försäkra den för att slippa avgift från TFF.

Alltså, olagligt att inte försäkra, men inget polisen bryr sig om, utan det är TFF:s/ägarens problem.
Kan också bekräfta detta efter att ha blivit stannad ett par gånger i en oförsäkrad bil när man var ung (yngre iaf) och dum. Varje gång kom jag med lite bortförklaringar och varje gång sade polisen att "du måste ordna detta genast och du får egentligen inte köra härifrån men vi sticker ju nu så gör som du vill."

självklart är det olagligt att köra oförsäkrad och självklart är det polisens jobb att "ta fast dig" för det, men min erfarenhet är att de flesta poliser släpper dig med en varning.

Last edited:
När vi ändå är inne på ämnet.

Nisse kör berusad, utan körkort och utan försäkring. Han kör över 10 dagisbarn och eftersom han saknar försäkring så står TFF för notan.

Hur mycket blir Nisse skyldig i "självrisk"?

Kan också bekräfta detta efter att ha blivit stannad ett par gånger i en oförsäkrad bil när man var ung (yngre iaf) och dum. Varje gång kom jag med lite bortförklaringar och varje gång sade polisen att "du måste ordna detta genast och du får egentligen inte köra härifrån men vi sticker ju nu så gör som du vill."

självklart är det olagligt att köra oförsäkrad och självklart är det polisens jobb att "ta fast dig" för det, men min erfarenhet är att de flesta poliser släpper dig med en varning.

Nja. Egentligen är det ju så att du inte kör oförsäkrat om nu fordonet är påställt. Har du inte fixat en egen försäkring så fixar ju TFF en försäkring åt dig till riktigt hög premie.
Och eftersom du ju egentligen har försäkring då så skiter polisen i det.

Kör man däremot runt i ett avställt fordon så kör man ju utan försäkring och då börjar polisen bry sig lite mer.

Du kan besiktiga den avställd !

Ja fasen det har du nog rätt i. Fick för mig att det var tvärtom. Fanns det inte någon regel förr i tiden om att man fick köra avställt till verkstad/besiktning?

Kan man inte alltid vara på väg till det... :rolleyes:

Last edited:
´

Ja då får plånkan lida..hoppas dock att du ändå bryr dig om ditt barn, nått som är ännu värre är ett barn som får lida med en frånvarande förälder, inga pengar i världen kan ersätta att vara en bra förälder.

Klart jag bryr mig om mina barn :tummenupp
Dom är bästa som finns :yoparty

48 kronor per dag var nog länge sedan. Jag misade några dagar när jag bytte hoj nyligen och för de få dagarna betalade jag ca: 250 kr / dag.

Om man nu kör en CBR av värsta slag oförsäkrat så är man rätt korkad i mina ögon. Oansvarigt som fan.
:död

Lika oansvarigt oavsett vad man kör för hoj. (Oavsett trafikförsäkringsföreningen),
Tredje man drabbas lika hårt. Så du ska kanske inte kasta sten i glashus.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...