kontroll?

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Hej, ska köra upp inom ett par dagar och har väntat med kontrollen av hojen tills nu. Har lite noja och vill veta vad som brukar vara vanligast eller om alla delar är lika vanliga att man får? Och viktigaste frågan av dem alla, vad fick DU kontrollera när du körde upp?

Last edited:
Jag fick el,tjejen lager.

På bägge våras uppkörningar var vi fler än 4a så alla fick olika.

Kör du privat är risken större att du får fullständig oxå.

Henrik

Jag körde privat och fick ljustuta och inspektera om kedjan var duglig.
Men det viktigaste är att visa att man är säker även om man tabbar sig, annars kan dom gå ner hårt på en.

Är ju det jag ska spara krafter till hade jag tänkt :tummenupp

Uppfattade dock inte vad du fick på din uppkörning?

Se till att du är säker på kontrollen så slipper du ha massa orostankar på det som stjäl uppmärksamhet från körningen. Finns ju inte så mkt att kolla igenom. Rätt surt om du övar på en sak å det är fel sak att öva på..

Vet inte var jag kollad när jag körde upp. var ett bra tag sen...

När jag körde upp(privatist) så var vi 7st och alla fick kolla elen.

Men jag skulle nog gå igenom listan innan jag körde upp, det ganska dumt om du åker dit på att du inte kan kontrollen före körning.:huvet

Tänk på att det är inte säkert att det är så lätt att få en ny tid för att köra upp, så det är dumt att visa att du inte är förberedd innan du ens har fått börja köra.:rolleyes:

Bara 5 av 126 som kört upp eller vågar inte folk skriva vad de har fått att kontrollera?

Fick bromsarna båda gångerna jag körde upp (i år, tullinge).

Bara 5 av 126 som kört upp eller vågar inte folk skriva vad de har fått att kontrollera?

Om du inte kan det mest basala på en hoj, förutom gas och broms, så kanske du inte ska köra...

Kan inte vara svårt att lära sig kolla lager, kedja, el, däck etc. Tar max två timmar, även om man är frimärkssamlare.

Förmodar,vilket jag antytt i mitt tidigare inlägg,att de som kollat in i denna tråden anser att de inte har något att tillföra då sannolikheten att du ska få ut något av inläggen som faktiskt hjälper dig att välja EN del och faktiskt träffa rätt är lika stor vare sig de fyller i vad de faktiskt fick på sin uppkörning eller skiter i det.

Henrik

Du gör helt rätt! Att kolla att hojen är hel å funktionsduglig så att man inte kör ihjäl sig för att tex kedjan går av eller att man inte har några bromsar kvar är sånt som man endast använder på uppkörningen! Så lär dig hur tutan funkar å hoppas på att du inte behöver kolla något annat! :tummenupp

Du gör helt rätt! Att kolla att hojen är hel å funktionsduglig så att man inte kör ihjäl sig för att tex kedjan går av eller att man inte har några bromsar kvar är sånt som man endast använder på uppkörningen! Så lär dig hur tutan funkar å hoppas på att du inte behöver kolla något annat! :tummenupp

Kan man kontrollen tar den typ 5-10 min (sett videor). Gör du det VARJE gång innan du åker är det stort :tummenupp till dig. Tror dock inte det och jag skiter inte i den, jag vill bara veta vilket som är vanligast. Kommer lära mig hela men kanske inte klockrent, varav jag vill kunna de vanligaste delarna klockrent.

Förstår inte hur folk som måste disskutera hela jävla tiden. Kan inte den här tråden få vara utan jävla moraltanter och massa gnäll, SNÄLLA??????????

Tacksam till er som lämnat relevanta svar och inte förstör trådarna, är pga er forumet finns och de flesta av oss är här!

Vi var 8 st på uppkörningen och alla fick göra varsin kontroll:

* belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal
* bromsar
* hjul och däck
* kraftöverföring
* parkeringsstöd
* backspeglar
* lager (styr-, sving- och hjullager)
* fjädring och stötdämpare

Kommer lära mig hela men kanske inte klockrent, varav jag vill kunna de vanligaste delarna klockrent.

Vad som är vanligast är nog omöjligt att svara på. Trafikinspektören vi hade sa innan uppkörningen att ingen behöver vara mekaniker för att kunna göra en säkerhetskontroll men ber han dig kontrollera tex bromsarna ska du inte börja ställa in backspeglarna...

Ägna 30-60 minuter så kan du alla moment och finns det något du känner dig osäker på så fråga :)

Varför ställs inte denna frågan i körkortstråden istället?:va

Hur som helst så fick jag för lätt mc kolla lagren, första för a-beg kolla bromsar och andra, drivpacket och däck.

Vi var sju som körde upp, har för mig att hälften fick kolla bromsarna, och resterande inklusive jag själv fick kolla belysningen.

Jag har varit på 5 uppkörningar (kuggat på manöverbanan...) Det jag har fått kolla är vätskor, belysning (3 ggr) och el... De andra som körde upp fick kolla andra saker... så ett hett tips är att gå igenom hela listan så du kan den, tar inte lång tid alls! :)

Kan man kontrollen tar den typ 5-10 min (sett videor). Gör du det VARJE gång innan du åker är det stort :tummenupp till dig. Tror dock inte det och jag skiter inte i den, jag vill bara veta vilket som är vanligast. Kommer lära mig hela men kanske inte klockrent, varav jag vill kunna de vanligaste delarna klockrent.
Ehhhh....ja men va vafan,har du sett videos på kontrollerna då e ju d redan klart juhhh,då behöver du ju inte kunna d "klockrent":va Lär dig hela skiten ordentligt istl,spelar väl ingen jävla roll va alla andra har fått för kontroller!!!!

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage