kontroll?

Jag körde upp i Tullinge 31:a juli (1 try :tummenupp) som privatist och fick endast kolla lager. Däremot kunde jag hela säkerhetskontrollen, då den faktum inte är svår att lära sig. Så ta dig tid, kanske 2 ggr om dagen i 30 minuter att repetera den tills du kan den. Det är bara inte bra inför uppkörningen utan viktigt för din egen säkerhet...

RLDVE, hämtad från en tidigare tråd här på sporthoj.com. Bra ramsa!

"--Reglage och Stötdämpare--
Fäll upp sidostöd
Tryck in koppling o kolla vajern är hel
Tryck in hand o fotbroms o kolla "tryckpunkten"
Tryck in handbroms o gunga stötdämpare hårt o se så den inte slår igenom o kolla samtidigt att ingen olja finns på den(packboxar man kollar då)

--Lager och däck(styrlager, framhjulslager, svinglager o bakhjulslager)--
Ställ bågen på centralstödet o be nån sitta långt bak på hojen så framdäck går upp i luften.
Snurra framdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot.
Vrid styret helt åt båda hållen och kolla så ingen vajer kommer i kläm.
Ta tag i gaffelbenen och dra i dom o kolla efter glapp
Ta tag i hjulet och kolla om hjullager glappt
Ta tag i svingarmen och dra utåt o se om glapp gentemot ram
Snurra bakdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot och även kolla hjullagret på bakhjulet.

--Drivpaket och spårning
Ta med foten o kolla kedjans spänning, kolla bakdrevet och tillsist
kolla markeringarna vid jhulmuttrarna så att dom är lika på båda sidor av bakhjulet=bakhjulet sitter rakt. Till sist ställ framhjulet rakt o gå 10 meter bakom hojen o kolla så att bak o framhjul är rakt framför varandra

--Vätskor--
Kolla bromsoljenivån på styret
Kolla bromsoljenivån under sadeln
Kolla om bensin finns i tanken
Kolla på motorn så inte bensin läckt
Kolla motoroljenivån

--El och kommunikationskontroll och bromsprov--
Starta MC o kolla alla ljus, tuta, dödaren, bromsljus, parkeringljus
Ta på dig hjälmen och ställ in backspeglarna
Provbromsa fram o bakbroms så att dom tar"

Jag glömde bort att gå igenom det med läraren, så jag fick en snabbkurs av vikarien som var där 2 minuter innan uppkörningen. Inte för att jag kom ihåg något. Men fick kolla bromsar och något annat jag inte minns. Var bara och spela med och försöka se ut som att man hade gjort detta miljontals gånger.
Oroa sig inför säkerhetskontrollen är för pussies...

Om du nu är så jäkla lat att du inte ids lära dig allt varför ska du då ha körkort?

första uppkörningen fick jag El. Andra gången så var det bromsar. men som sagt orka chansa när man ändå lyckats få en uppkörningstid.

Vi var 7 som körde upp, 3 privatister och 4 från körskolan. Jag fick göra allt sist av alla, och åkte på bromsarna.

Jag hade också lite vånda inför just säkerhetskontrollen, men vi gick igenom den på körskolan ordentligt dagen innan och på samma morgon som uppkörningen. Som nån annan skrev tar det inte specielllt lång tid att få kläm på allt, även om man är rätt oteknisk som jag.

Lycka till!

Du ska kunna allt så enkelt är det tyvärr, oavsett om du nånsin kommer att göra allt efter uppkörningen.
När vi körde upp var det en tjej som var osäker i början och hon fick nästan köra hela alltet tack vare det. Om uppkörningsmannen ser att du inte kan något eller missar något är helt enkelt chansen att han ber dig fortsätta och då kan det vara illa om man inte har full koll.

MEN som de andra sa, det basala och nödvändiga för trafiksäkerheten är viktigast.

Följande kollar jag dock alltid innan jag kör, handlar mest om rutin. (men kör dock bara banhoj numera)
* bromsar
* hjul och däck
* kraftöverföring
* lager (styr-, sving- och hjullager)
* fjädring och stötdämpare

Om du nu är så jäkla lat att du inte ids lära dig allt varför ska du då ha körkort?

"Om du är så oförskämd, varför ska du då ha körkort?" vore ju det självklara svaret men undrar istället om det är några andra egenskaper hos personer som gör att du tycker illa om dem efter att ha läst ett par inlägg på ett forum?
Tack för ditt svar på min fråga förresten, väldigt hjälpfull, du kanske kan ta ut din ångest/rädsla/självmordstankar/arghet eller vad det är:va som är ditt problem på den som förtjänar det istället för på en lite lat men nyfiken kille på ett mc-forum?:gnissla

Verkar som att el och bromsar är vanligast hitills. Ska bli mkt intressant att se vad man får på uppkörningen. Btw är jag inte privatist Krilllan ;)

Last edited:
lite OT kanske men jag läste nyss detta på vägverketshemsida:
"Vägverket lovar att
Du får tid för ditt första kunskaps- eller körprov inom tre veckor "

Så dom har börjat jobba med humor nu också? :)

Till trådskaparen: Det finns ingen kontroll som är mycket vanligare än någon annan. När jag körde upp fick alla olika, jag fick lager.

Lär dig allt! Man vet aldrig vad man får. Vi var 4 när jag körde upp och alla fick olika, jag fick bromsar.

Man är tvungen att lära sig allt för att vara säker. That's it. Så ta nu och "orka" lär dig det! Hur svårt kan det vara?!

Jag fick lager, men en bra tips e att se till att lära dig allt så du kan det utantill, det blir så mycket lättare för dig!
Lycka till hoppas det går bra för dig!

Jag fick mitt mc kort den 17juni, :D Köra hoj e skitkul!

Nån som kuggat eller fått stort minus på säkerhetskontrollen då? Tycker det snackas så mkt om att den är en så liten del och många inte pluggar så mkt för den, bara går igenom den timmen innan uppkörningen och så?

Jag fick kolla däcken. Puh, en riktig utmaning !
Men vaffan...Läs på och se till att du kan alltsammans. Jag har aldrig hört om någon som har blivit kuggad redan på säkerhetskollen, men det är ju skönt att veta att man har koll när man väl står där med stränga farbrorn och dessutom är det ju någon man absolut ska kunna för sin egen skull. Lär dig skiten istället för att spilla tankemöda på vad du behöver kunna eller inte. Sist men inte minst - Lycka till med uppkörningen !

Jag fick kolla lager och bromsar. Det kändes skönt att kunna hela säkerhetskontrollen helt utantill så man kunde koncentrera sig på själva körningen.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage