chrilla
Ny medlem
Råkade ut för en lite jobbig incident när jag var ute och reste härom veckan. Detta skickade jag till konsumentvägledaren i min kommun:
Hej.
Har några undringar angående ersättning då en beställd resa ej har tillhandahållits av reseföretaget som överenskommet.
I april beställdes en transfer för tretton personer mellan Venedigs flygplats och staden Pula i Kroatien, tur och retur. Jag angav flygets ankomst- och avgångstider till det svenska reseförmedlingföretag som jag anlitade. Därefter bokade reseförmedlingföretaget en transfer åt oss och meddelade oss vilka tider som gällde.
Resan från Venedig till Pula gick bra och tog ca fyra timmar. Resan från Pula till vårt flyg på avresedagen blev dock kraftigt försenad till följd av långa bilköer både vid gränskontrollen, vid en italiensk vägavgiftsstation och längs den italienska motorvägen. Denna försening gjorde att vi missade vårt flyg, trots att detta var en timme försenat. En resa som skulle ta under fyra timmar tog ca sju timmar.
Till följd av detta ökade våra omkostnader, inklusive nya flygbiljetter, med ca tretusen kronor per person. Vissa hade dessutom arbeta inplanerat följande dag, och missade således denna inkomst.
Vi anser att vi har bokat och betalat för en klart definierad tjänst av reseförmedlingsföretaget, och att de inte lyckats tillhandahålla denna.
Vi undrar nu vilket rättsligt skydd man har i en situation som denna, samt hur ni rekommenderar att vi går vidare med detta, oavsett om rättsligt skydd finns.
Mvh, Christian
Vi anser alltså att det var researrangörens ansvar att bedöma avresetiden så att vi skulle komma fram i tid, med hänsyn taget till sådana köer. Frågan är om detta är något som reseföretaget inte rimligtvis skulle kunna förutse.
Vad tror/vet ni om detta?
Att vi är tretton redan fattiga studenter gör det inte roligare för oss...
Hej.
Har några undringar angående ersättning då en beställd resa ej har tillhandahållits av reseföretaget som överenskommet.
I april beställdes en transfer för tretton personer mellan Venedigs flygplats och staden Pula i Kroatien, tur och retur. Jag angav flygets ankomst- och avgångstider till det svenska reseförmedlingföretag som jag anlitade. Därefter bokade reseförmedlingföretaget en transfer åt oss och meddelade oss vilka tider som gällde.
Resan från Venedig till Pula gick bra och tog ca fyra timmar. Resan från Pula till vårt flyg på avresedagen blev dock kraftigt försenad till följd av långa bilköer både vid gränskontrollen, vid en italiensk vägavgiftsstation och längs den italienska motorvägen. Denna försening gjorde att vi missade vårt flyg, trots att detta var en timme försenat. En resa som skulle ta under fyra timmar tog ca sju timmar.
Till följd av detta ökade våra omkostnader, inklusive nya flygbiljetter, med ca tretusen kronor per person. Vissa hade dessutom arbeta inplanerat följande dag, och missade således denna inkomst.
Vi anser att vi har bokat och betalat för en klart definierad tjänst av reseförmedlingsföretaget, och att de inte lyckats tillhandahålla denna.
Vi undrar nu vilket rättsligt skydd man har i en situation som denna, samt hur ni rekommenderar att vi går vidare med detta, oavsett om rättsligt skydd finns.
Mvh, Christian
Vi anser alltså att det var researrangörens ansvar att bedöma avresetiden så att vi skulle komma fram i tid, med hänsyn taget till sådana köer. Frågan är om detta är något som reseföretaget inte rimligtvis skulle kunna förutse.
Vad tror/vet ni om detta?
Att vi är tretton redan fattiga studenter gör det inte roligare för oss...
