Konsumenträtt vid resor.

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Råkade ut för en lite jobbig incident när jag var ute och reste härom veckan. Detta skickade jag till konsumentvägledaren i min kommun:

Hej.
Har några undringar angående ersättning då en beställd resa ej har tillhandahållits av reseföretaget som överenskommet.

I april beställdes en transfer för tretton personer mellan Venedigs flygplats och staden Pula i Kroatien, tur och retur. Jag angav flygets ankomst- och avgångstider till det svenska reseförmedlingföretag som jag anlitade. Därefter bokade reseförmedlingföretaget en transfer åt oss och meddelade oss vilka tider som gällde.

Resan från Venedig till Pula gick bra och tog ca fyra timmar. Resan från Pula till vårt flyg på avresedagen blev dock kraftigt försenad till följd av långa bilköer både vid gränskontrollen, vid en italiensk vägavgiftsstation och längs den italienska motorvägen. Denna försening gjorde att vi missade vårt flyg, trots att detta var en timme försenat. En resa som skulle ta under fyra timmar tog ca sju timmar.

Till följd av detta ökade våra omkostnader, inklusive nya flygbiljetter, med ca tretusen kronor per person. Vissa hade dessutom arbeta inplanerat följande dag, och missade således denna inkomst.

Vi anser att vi har bokat och betalat för en klart definierad tjänst av reseförmedlingsföretaget, och att de inte lyckats tillhandahålla denna.

Vi undrar nu vilket rättsligt skydd man har i en situation som denna, samt hur ni rekommenderar att vi går vidare med detta, oavsett om rättsligt skydd finns.

Mvh, Christian

Vi anser alltså att det var researrangörens ansvar att bedöma avresetiden så att vi skulle komma fram i tid, med hänsyn taget till sådana köer. Frågan är om detta är något som reseföretaget inte rimligtvis skulle kunna förutse.

Vad tror/vet ni om detta?

Att vi är tretton redan fattiga studenter gör det inte roligare för oss... :huvet

chrilla skrev:
Råkade ut för en lite jobbig incident när jag var ute och reste härom veckan. Detta skickade jag till konsumentvägledaren i min kommun:

Hej.
Har några undringar angående ersättning då en beställd resa ej har tillhandahållits av reseföretaget som överenskommet.

I april beställdes en transfer för tretton personer mellan Venedigs flygplats och staden Pula i Kroatien, tur och retur. Jag angav flygets ankomst- och avgångstider till det svenska reseförmedlingföretag som jag anlitade. Därefter bokade reseförmedlingföretaget en transfer åt oss och meddelade oss vilka tider som gällde.

Resan från Venedig till Pula gick bra och tog ca fyra timmar. Resan från Pula till vårt flyg på avresedagen blev dock kraftigt försenad till följd av långa bilköer både vid gränskontrollen, vid en italiensk vägavgiftsstation och längs den italienska motorvägen. Denna försening gjorde att vi missade vårt flyg, trots att detta var en timme försenat. En resa som skulle ta under fyra timmar tog ca sju timmar.

Till följd av detta ökade våra omkostnader, inklusive nya flygbiljetter, med ca tretusen kronor per person. Vissa hade dessutom arbeta inplanerat följande dag, och missade således denna inkomst.

Vi anser att vi har bokat och betalat för en klart definierad tjänst av reseförmedlingsföretaget, och att de inte lyckats tillhandahålla denna.

Vi undrar nu vilket rättsligt skydd man har i en situation som denna, samt hur ni rekommenderar att vi går vidare med detta, oavsett om rättsligt skydd finns.

Mvh, Christian

Vi anser alltså att det var researrangörens ansvar att bedöma avresetiden så att vi skulle komma fram i tid, med hänsyn taget till sådana köer. Frågan är om detta är något som reseföretaget inte rimligtvis skulle kunna förutse.

Vad tror/vet ni om detta?

Att vi är tretton redan fattiga studenter gör det inte roligare för oss... :huvet

Tack för alla svar. :tungan

Kan meddela att reseföretaget frånsäger sig allt ansvar och hävdar att tät trafik är en force majeur-situation som inte går att på något sätt förutse. Jag håller inte med, har man en tid att passa som inte får missas tycker jag att man borde fundera över sådana här hinder och planera därefter.

Om ni är intresserade kan jag klippa in mitt inledande kravbrev, ett referat av deras svar och mitt svar.

Väntar just nu på svar från dem, har öppnat för en förlikning samt hotat med ARN.

chrilla skrev:
Om ni är intresserade kan jag klippa in mitt inledande kravbrev, ett referat av deras svar och mitt svar.
Gör gärna det!

Jag har tyvärr inte något att inflika för jag är inte så insatt i området, men jag hoppas för er del att ni får någon sorts upprättelse, även om det nog kan bli svårt.

Var köerna en ovanlig företeelse eller något som förekommer varje dag? I så fall tycker man ju rimligtvis att det är något som bolaget måste räkna in i sin tidskalkyl och att de knappast kan åberopa force majeure för ett "normaltillstånd".

Lycka till!

sgtpepper skrev:
Gör gärna det!

Jag har tyvärr inte något att inflika för jag är inte så insatt i området, men jag hoppas för er del att ni får någon sorts upprättelse, även om det nog kan bli svårt.

Var köerna en ovanlig företeelse eller något som förekommer varje dag? I så fall tycker man ju rimligtvis att det är något som bolaget måste räkna in i sin tidskalkyl och att de knappast kan åberopa force majeure för ett "normaltillstånd".

Lycka till!

Kommer imorgon.

Har en kul historia på lager om en videokameralagning också...

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Hallå...
Ni har väl någon form av reseförsäkring får man hoppas.
Du ska ha ett så kallat förseningsintyg från flygbolaget och kan få ersättning från försäkringen.

Hallå hallå!

Det var alltså vår separat bokade transfer som var sen, inte flyget. Vi har kollat våra försäkringar, men inget gäller...

Mitt första brev till reseföretaget:

Göteborg 100605

Angående försening av transfer mellan Pula och Venedigs flygplats 5/6.

Hej.

Till söndagen 5/6 hade beställts en transfer som skulle ta oss från vårt hotell i Pula till vårt flyg som skulle avgå 16:10 från Venedigs flygplats. Till följd av tät trafik i allmänhet, och köer vid gränskontroller och vägtullar, blev transfern så försenad att vi missade vårat flyg. Detta innebar att vi blev tvungna att köpa nya flygbiljetter, samt boka hotell i Venedig för övernattning. Vidare skulle ett flertal av oss jobba följande dag, men hann inte hem till detta och gick således miste om inkomst.

Avfärden från hotellet skedde sex timmar innan flygets planerade avgång, men resan kom att ta sju timmar.

Vi anser att ni genom förseningen brustit i genomförandet av den beställda tjänsten, eftersom ni redan från första skedet var på det klara med att transfern skulle ta oss till en flygavgång och ni helt på egen hand skötte tidsplaneringen. Problem med tät trafik och köer torde vara en så vanlig företeelse att man ska ta dessa i beaktande vid tidsplaneringen.

Tjänsten har inte utförts på det sätt som avtalats. Vi vill inte i reklamera transfern, utan kräver ersättning för de direkta merkostnader förseningen orsakade oss. Jag återkommer med en exakt specifikation över våra samlade merkostnader.

Jag har under veckan fört samtal med konsumentvägledaren i Göteborg. Han är av vår åsikt med avseende på skuld och rimligheten i våra krav.

Mvh, Christian Vartia

I sitt svar trycker reseföretaget på att det är mitt ansvar att se till att de olika delarna av mitt egenhändigt sammansatta resepaket klaffar. De skriver att deras plikt är att ta fullt ansvar för den beställda tjänsten, utan hänsyn taget till andra delar av resepaketet.

De redovisar sin tidsplanering, där framgår det att de lagt in en timmes marginal för en resa som skulle ta 3,5 timmar.

De avslutar med att påstå att tät trafik är en Force Majeure-situation som de inte kunnat planera efter.

De frånsäger sig alltså allt ansvar och lägger över det på mig. De tycker att jag borde begärt en tidigare avresetid från hotellet.

Mitt andra brev:

Göteborg 250705

Angående försening av transfer mellan Pula och Venedigs flygplats 5/6.

Hej.

Den tjänst vi köpte av er var klart definierad: En transfer skulle ta oss till en flygavgång, för vilken vi meddelat avgångstid. Det är då rimligt att hävda att tjänsten inte enbart bestod i att ta oss till rätt plats, detta dessutom skulle ske i rätt tid. Ert företag (vill inte skriva ut namn) gavs uppdraget att planera för att detta skulle ske.

I ert svar trycker ni på vikten av att varje part tar fullt ansvar för att den beställda tjänsten utförs som överenskommet, oberoende av andra bokade tjänster såsom flyg. Eftersom tjänsten bestod i att en tid skulle passas, och detta inte skedde, har inte tjänsten utförts som överenskommet.

Tät trafik kan inte anses vara en force majeure-situation, utan är som jag tidigare hävdat en risk man bör kalkylera med då man har en tid att passa. Sasa Basic skriver i sin rapport att den aktuella tidsplaneringen gav 4,5 timmars marginal, medan det för mig är uppenbart att endast en timmes marginal fanns trots lång resväg och viktigt tidsmål.

Då jag redan framfört vårt krav, förväntar jag mig nu ett konstruktivt förslag från er sida på hur vi ska lösa detta. Vi kommer i annat fall lämna ärendet vidare till allmänna reklamationsnämnden för ett avgörande.

Jag har skickat en kopia av ert svar till konsumentvägledaren i Göteborg, adressen dit finns nedan.

Mvh, Christian Vartia

Last edited:
I mitt andra brev öppnar jag alltså lite för nån form av förlikning.

Vore intressant att höra vad ni tror eller vet om detta.

chrilla skrev:
I mitt andra brev öppnar jag alltså lite för nån form av förlikning.

Vore intressant att höra vad ni tror eller vet om detta.
Välformulerat från din sida, men reseföretaget kommer bergis att tvärvägra ändå, resebolag är ju av hävd mer eller mindre skurkaktiga. Ert hopp står till ARN skulle jag tro, även om vissa mindre resebolag inte ens bryr sig om beslut i ARN.

sgtpepper skrev:
Ert hopp står till ARN skulle jag tro, även om vissa mindre resebolag inte ens bryr sig om beslut i ARN.

Inte en chans att Arlanda lägger sig i denna konflikt, det är ju inte ens deras flygplats.

sgtpepper skrev:
Välformulerat från din sida, men reseföretaget kommer bergis att tvärvägra ändå, resebolag är ju av hävd mer eller mindre skurkaktiga. Ert hopp står till ARN skulle jag tro, även om vissa mindre resebolag inte ens bryr sig om beslut i ARN.

Tror väl inte att chanserna är så stora, men det gäller ändå ca fyrtiotusen. Ser man till den summan och sannolikheten att vi får ersättning så är det nog ganska bra "timlön" på de få timmar jag lägger på detta.

Sen tycker jag det är ganska intressant också...

Gixxer-Anders skrev:
Tycker att det är stor skandal om ni får så mycket som ett korvöre....

Ok.

Utveckla gärna.

Tycker du att det är force majeure?
Tycker du att vi borde ha ifrågasatt deras tidsplanering?

Tycker sånt här är intressant ju...

Vad snackar vi om i pengar ?

Hade jag suttit på andra sidan bordet (dvs resebolaget) så hade jag kört på samma sak + att jag hade försökt dra på det tills ni tröttnade.

Så det enda är ju att fortsätta med ARN och driva det den vägen.

Men ARN är ett "tandlöst" organ då dess beslut inte vinner laga kraft utan att man drar det till domstol,Vilket dom vet.

Sen är ju frågan om resebolaget är försäkrat i sig för sådana här incidenter ?

Långa farbron skrev:
Vad snackar vi om i pengar ?

Hade jag suttit på andra sidan bordet (dvs resebolaget) så hade jag kört på samma sak + att jag hade försökt dra på det tills ni tröttnade.

Så det enda är ju att fortsätta med ARN och driva det den vägen.

Men ARN är ett "tandlöst" organ då dess beslut inte vinner laga kraft utan att man drar det till domstol,Vilket dom vet.

Sen är ju frågan om resebolaget är försäkrat i sig för sådana här incidenter ?

Ca tretusen per person, eller totalt 40 000:-

Drygt 80 % av företagen som får en rekommendation av ARN där de helt eller delvis ges ansvar i en tvist, följer rekommendationen. Men som sagt, det är ju ingen domstol...

Tycker inte själv att vi har ett solklart fall...

chrilla skrev:
Tycker inte själv att vi har ett solklart fall...

Då är förlikning med 50/50 delning det enda rätta att satsa på.

Jag personligen skulle nog prova att ta tempen på företaget lite mer när det gäller förlikningen och se hur dom svarar.

Dock är inte 40 000 så mycket för ett större reseföretag,men hellre hälften än inget.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti