Konstigt slitet däck

Har sett sånt när däcket är monterat i fel rotationsriktning

Ja det har inte så mycket med saken att göra. Visst kan mönstret se ut på ett annat sätt om du rullar det baklänges och att det gynnar denna sortens slitning men det har mer med andra variabler att göra.

Med de däcksfolk jag pratat med är det inte något problem att det ser ut så här. Jag har haft flera michelindäck som blivit likadana. Det har till och med känts i hojen om man rullat den på betong. Oavsett vilken hoj jag haft eller däcksmärke så har fenomenet synts, dock mer eller mindre.

Känns hojen bra för övrigt och fjädring är korrekt inställd så hade jag inte dragit för stora växlar på det hela.

Fjäderförspänningen trycker inte ner hjulet mer än det ändrar gaffelvinkel eller rideheight. Sa han verkligen att man skulle öka fjäderförspänningen för att bli av med problemet? kan du länka till filmen?

Kollade filmen från SportbikeWrench.com där han faktiskt visade just min däcksmodell med samma typ av förslitning. Dålig fjädring som inte orkat trycka ner hjulet som "studsat", får denna följd förklaras det i filmen. Jag ska kolla fjäderförspänningen i morgon, och spänna upp lite. Tack för alla svar.

Last edited:
Ja det har inte så mycket med saken att göra. Visst kan mönstret se ut på ett annat sätt om du rullar det baklänges och att det gynnar denna sortens slitning men det har mer med andra variabler att göra.

Har bara sett den typen av slitage 3 grr i mitt liv, alla tre hade däck i fel rotationsriktning. 2 av dem byttes till nya däck, med rätt rotationsriktning utan ändring på fjädringen och problemet kom inte tillbaka. Det tredje har jag inte hunnit byta (frugans 400'a från 82, den kan man inte justera smack på..).
Lustigt sammanträffande? :va

Har bara sett den typen av slitage 3 grr i mitt liv, alla tre hade däck i fel rotationsriktning. 2 av dem byttes till nya däck, med rätt rotationsriktning utan ändring på fjädringen och problemet kom inte tillbaka. Det tredje har jag inte hunnit byta (frugans 400'a från 82, den kan man inte justera smack på..).
Lustigt sammanträffande? :va

Jupp! återkommande däck eller mönster?

Du vet... Det är helt okej att köra med däcket i fel rotationsriktning på radialdäcken som finns idag? Det enda är att mönstret kan bli bakvänt och i första hand märks detta på blött underlag på vissa mönstertyper...

Instämmer. Fjädringen felställd eller kass. Lite av det slaget är inte ovanligt, men det där var mycket.

Har fått samma symptom som trådstartaren, på bankörning med michelin road 2...

Fjädringen funkar och är någorlunda rätt inställd, (ska iofs ta en extra översyn iom denna tråd)

Btw, Var i filmen berättas det.?..den är ju skitlång

Hade precis de samma på min tunga sukka. När jag bytte sa verkstaden att de antagligen berodde på att den ståt för länge på sidostödet.

Har fått samma symptom som trådstartaren, på bankörning med michelin road 2...

Fjädringen funkar och är någorlunda rätt inställd, (ska iofs ta en extra översyn iom denna tråd)

Btw, Var i filmen berättas det.?..den är ju skitlång

Kolla under de första 8-15 minuterna..någonstans där såg jag det...
Men jag har sett det fenomenet tidigare, både under bankörning och på gata.
Har själv en tendens att få lite res i framkant och lite lägre i bakkant(iofs ett helt annat däck), men jag trivs med känslan jag får..jag tar det. D.v.s. returen är alltså inte helt rätt ställd.

Last edited:
Obalans kan ge sådana lokala slitage......... Separation i gummit kan också ge sånt slitage, om slitbanan släpper från inre lagret gummi så slungas slitbanan ut när du kommer upp i hastighet, och är det det senare felet såbör du kolla upp däcket.

Balansera hjulet.

Lånar den här tråden lite.. Ser att mitt D212 framdäck nu i februari i garaget ändrat färg på kanterna till en blålik färg.. Nå. Har ju hört om fenomenet med blåa däck etc men att däcket ändrat färg i garaget och nu först i februari va nytt för mig. Någon som vart med om lika fenomen?
Screenshot_20180305-092105.jpg

Lånar den här tråden lite.. Ser att mitt D212 framdäck nu i februari i garaget ändrat färg på kanterna till en blålik färg.. Nå. Har ju hört om fenomenet med blåa däck etc men att däcket ändrat färg i garaget och nu först i februari va nytt för mig. Någon som vart med om lika fenomen?
View attachment 442192

Hoppas du har plusgrader i garaget. Det har hänt att "sportdäck" skadats av minusgrader, fått sprickor.
Behöver inte komma direkt utan kan synas efter man kört några mil. Har själv fått det på ett Metzeler M7RR som jag gjorde misstaget ta hem i Mars (kallt ute) . Fick en spricka på ena sidan runt ca 1/3 av omkretsen.
Efter kört ca 200 mil.
Ser ut som man hållet en kniv mot sidan av slitbanan på däcket och snurrat däcket 1/3 varv

Hallo.. Ok. Lurigt.. Japp, plusgrader har jag. Förvarar en däcktrave strax bredvid cykeln och inga andra visar nått som just detta däck.

Hoppas du har plusgrader i garaget. Det har hänt att "sportdäck" skadats av minusgrader, fått sprickor.
Behöver inte komma direkt utan kan synas efter man kört några mil. Har själv fått det på ett Metzeler M7RR som jag gjorde misstaget ta hem i Mars (kallt ute) . Fick en spricka på ena sidan runt ca 1/3 av omkretsen.
Efter kört ca 200 mil.
Ser ut som man hållet en kniv mot sidan av slitbanan på däcket och snurrat däcket 1/3 varv

Det där låter väldigt konstigt.
Dom första åren jag hade MC så hade jag kallgarage som jag förvarade hojen i och den stod hela vintern i det oisolerade garaget med temperaturer ner mot -20 under dom perioder det var kallt och jag har aldrig sett något sådant. Det låter snarare som att det skulle vara någon defekt på dom däcken om det blir så.

Det där låter väldigt konstigt.
Dom första åren jag hade MC så hade jag kallgarage som jag förvarade hojen i och den stod hela vintern i det oisolerade garaget med temperaturer ner mot -20 under dom perioder det var kallt och jag har aldrig sett något sådant. Det låter snarare som att det skulle vara någon defekt på dom däcken om det blir så.

Racedäck kan utveckla sådana egenheter om de förvaras för kallt, gatdäck bör tåla det.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph