Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
- Hoj
- GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Har sett sånt när däcket är monterat i fel rotationsriktning
Ja det har inte så mycket med saken att göra. Visst kan mönstret se ut på ett annat sätt om du rullar det baklänges och att det gynnar denna sortens slitning men det har mer med andra variabler att göra.
Med de däcksfolk jag pratat med är det inte något problem att det ser ut så här. Jag har haft flera michelindäck som blivit likadana. Det har till och med känts i hojen om man rullat den på betong. Oavsett vilken hoj jag haft eller däcksmärke så har fenomenet synts, dock mer eller mindre.
Känns hojen bra för övrigt och fjädring är korrekt inställd så hade jag inte dragit för stora växlar på det hela.
Fjäderförspänningen trycker inte ner hjulet mer än det ändrar gaffelvinkel eller rideheight. Sa han verkligen att man skulle öka fjäderförspänningen för att bli av med problemet? kan du länka till filmen?
Kollade filmen från SportbikeWrench.com där han faktiskt visade just min däcksmodell med samma typ av förslitning. Dålig fjädring som inte orkat trycka ner hjulet som "studsat", får denna följd förklaras det i filmen. Jag ska kolla fjäderförspänningen i morgon, och spänna upp lite. Tack för alla svar.
Last edited: