Konstigt slitet däck

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
I samband med däcksbyte upptäckte jag att mönstret slitits på ett konstigt sätt. I bakkant på varje avsnitt är mönstret helt nedslitet. Någon som vet vad detta beror på?

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    267.6 KB · Visningar: 557
Tack för de snabba svaren! Det var som tusan, har kört med 2,5kg på Michelin Pilot Sport. Får kolla trycket noggrannare i fortsättningen.

Tack för de snabba svaren! Det var som tusan, har kört med 2,5kg på Michelin Pilot Sport. Får kolla trycket noggrannare i fortsättningen.

Jag har samma slitage på mina Pilot Sport på Hondan. Vi började misstänka att bankörningens hårda inbromsningar gjorde att spetsen på mönstret inte orkade hålla emot.
Kör 2.5 fram på gata, och 2.1 på bana

Jag tippar på för lågt, för sådär brukar mina däck se ut.
Jag kör med rätt lågt tryck eftersom jag kör en del grus (orkar inte fylla på mer när jag sen kör asfalt)
Håller med du, vanligaste felet är för lågt. Väldigt poppis för man vill ha "så bra grepp som möjlig" och glömmer skillnaden mellan bana/gata och bandäck/gatdäck. Men 2,5 låter helt korrekt för framdäck på den hojen, bak är det dock för lågt. Behöver nog 0,3-0,4 kg till för att få jämnare slitage på den tunga hojen... Är det framdäcket ligger felet det snarare i framgaffeln. Standardbekymmer på stora Bandit; för mjuk fjäder och dåliga justeringsmöjligheter.

Håller med du, vanligaste felet är för lågt. Väldigt poppis för man vill ha "så bra grepp som möjlig" och glömmer skillnaden mellan bana/gata och bandäck/gatdäck. Men 2,5 låter helt korrekt för framdäck på den hojen, bak är det dock för lågt. Behöver nog 0,3-0,4 kg till för att få jämnare slitage på den tunga hojen... Är det framdäcket ligger felet det snarare i framgaffeln. Standardbekymmer på stora Bandit; för mjuk fjäder och dåliga justeringsmöjligheter.

Identiskt på min Fireblade bara. Samma däcktryck, däck (förutom 16") och märke på motorn :)
Kör aldrig under 2.5 på gata fram.

Identiskt på min Fireblade bara. Samma däcktryck, däck (förutom 16") och märke på motorn :)
Kör aldrig under 2.5 på gata fram.
Kan också vara det faktum att äldre Michelin-design som Sport (och Macadam mfl) gärna slits lite ojämnt oavsett hur man gör. Dålig mönsterdesign helt enkelt :)

Me M3 funkar bättre på Blade'n ;)

Last edited:
Kan också vara det faktum att äldre Michelin-design som Sport (och Macadam mfl) gärna slits lite ojämnt oavsett hur man gör. Dålig mönsterdesign helt enkelt :)

Me M3 funkar bättre på Blade'n ;)

Har skaffat mig en 17" fälg, så det blir Pirelli fram oxå nästa gång :tummenupp

Fenomenet kallas för tå-häl, förekommer oftast på däck med sk. klackmönster.
Väldigt vanligt på bil, utan att fel förekommer
M

Sen spelar ju roll om lasten är hög (tjock fru), undermålig fjädring , fel däckstryck.mm.
Nu måste du ju ändå köpa nytt däck , välj ett utan sk. klack mönster. = nema problemo.

Kollade filmen från SportbikeWrench.com där han faktiskt visade just min däcksmodell med samma typ av förslitning. Dålig fjädring som inte orkat trycka ner hjulet som "studsat", får denna följd förklaras det i filmen. Jag ska kolla fjäderförspänningen i morgon, och spänna upp lite. Tack för alla svar.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul