Konstigt ljud från framdrev

Nu har jag testat att smörja ordentligt, tyckte inte att det gjorde ljudet bättre tyvärr... Så jag testade att göra det med muttern till framdrevet, men tryckte rätt rejält och den ville intr röra sig, så tänkte att det nog inte är det som är problemet... Skickade även bild nu på svingarmens justering, då kedjan såg sne ut, men jag tycker att de ser bra ut personligen. Borde jag testa att göra kedjan mer lös? Då jag spände kedjan förra veckan från att ha varit nästan 4cm slack och då fanns ljudet redan, så känns det lite onödigt. Tack för alla svar!

Slut slut slut.
Bara att byta.

Jo, man kan rekommendera byte av drivpaket. Kostar mer och det är mer jobb.
Kedjan är inte sliten. Ingen risk att den slits av. Hojen är en 300a.
Bakdrevet kan man byta varannan gång. Så har jag gjort några gånger. Man kan vända på det, om det är liksidigt, när man byter framdrev och kedja.
Att byta framdrev men inte kedja är väldigt ovanligt. Men om kedjan är frisk så varför byta den? Hur det kommer sig att de tre delarna har så olika slitage är konstigt.
Det är enkelt att byta framdrev. Om du köper drevet på en firma med verkstad så kan du få hjälp att lossa framdrevet. Fråga först.
Om du skruvar bort allt framför drevet och platta till låsbrickan så kan mecken komma ut med mutterknacken. Sedan lossar du på bakhjulet och kedjespänningen så kan du skifta drev och hämta mecken igen.
Det tar en halvtimme ungefär. Ta med egna verktyg för detta.
För ett 150-kronorsdrev kan du åka vidare tills din 1200-kronorskedja och ditt 300-kronorsbakdrev är slut någon gång i slutet av nästa säsong. Men då får du byta ditt framdrev som ändå räddade denna och nästa säsong.
Med reservation för priserna och meckars tid och lust att jobba gratis åt en kund i två minuter.
Om du åker vidare utan att göra något så kommer det slitna framdrevet att slita mycket mer än vad ett nytt drev gör. Så då förkortar du livslängden på kedjan. Beroende på hur mycket du kör så kan du klara dig resten av säsongen. Blir det 400 mil till i år?
Sluta åka på bakhjulet tillsvidare 🙂

Edit: Notera att hojen bara har gått 1000 mil.

Om du snurrar hjulet baklänges, smäller eller knakar det då?
Skulle bli oerhört förvånad om du har samma slack hela varvet runt. Hellre för mycket än för litet slack/spel. Jag hade bytt. VS på forumet har bra pris och säljer inte på dig något mer påkostat än du behöver, eller mindre för den delen…

Edit;
Länk

Last edited:
Jag lossade drevmuttern på en Bandit1200 igår.............
Tvåmeters skaft och häng sket sig, slipade upp en brottsanvisning med Dremel och typ 10 skivor. Sen lät det "pling" när det släppte. :)
DrevMutter3.png

Last edited:
J-vligt dåliga skivor du har, om det gick åt 10 stycken för att göra det där lilla märket.
De är gjorda av pressad sand tror jag, minsta lilla ryck och snedvridning så ere kört. Det är ju inte vanliga 125mm skivor, smal 20mm och 0,5mm tjock.

De är gjorda av pressad sand tror jag, minsta lilla ryck och snedvridning så ere kört...
Så'na har jag också provat, och slängt.
Köp så'na som är gjorda av stål, med lite diamantströssel på, de är mycket bättre.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT