Jo, man kan rekommendera byte av drivpaket. Kostar mer och det är mer jobb.
Kedjan är inte sliten. Ingen risk att den slits av. Hojen är en 300a.
Bakdrevet kan man byta varannan gång. Så har jag gjort några gånger. Man kan vända på det, om det är liksidigt, när man byter framdrev och kedja.
Att byta framdrev men inte kedja är väldigt ovanligt. Men om kedjan är frisk så varför byta den? Hur det kommer sig att de tre delarna har så olika slitage är konstigt.
Det är enkelt att byta framdrev. Om du köper drevet på en firma med verkstad så kan du få hjälp att lossa framdrevet. Fråga först.
Om du skruvar bort allt framför drevet och platta till låsbrickan så kan mecken komma ut med mutterknacken. Sedan lossar du på bakhjulet och kedjespänningen så kan du skifta drev och hämta mecken igen.
Det tar en halvtimme ungefär. Ta med egna verktyg för detta.
För ett 150-kronorsdrev kan du åka vidare tills din 1200-kronorskedja och ditt 300-kronorsbakdrev är slut någon gång i slutet av nästa säsong. Men då får du byta ditt framdrev som ändå räddade denna och nästa säsong.
Med reservation för priserna och meckars tid och lust att jobba gratis åt en kund i två minuter.
Om du åker vidare utan att göra något så kommer det slitna framdrevet att slita mycket mer än vad ett nytt drev gör. Så då förkortar du livslängden på kedjan. Beroende på hur mycket du kör så kan du klara dig resten av säsongen. Blir det 400 mil till i år?
Sluta åka på bakhjulet tillsvidare
Edit: Notera att hojen bara har gått 1000 mil.