Konstigt kopplingsfel?

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Kawasaki z800
Hej, har ett skumt problem på min Kawasaki z800 -13. När jag åker +100 och gasar på, när motorn når max vrid slirar kopplingen och motorn rusar? Detta händer ej på låga varv.

Det blir ingen skillnad när jag justerar kopplingshandtaget. Den har gått 900mil och servades vid 600. Luften kanske trycker på handtaget eller något men jag förstår inte hur det kan hända på en ny hoj.

mvh

Inte beror det på luftens tryck mot handtaget i alla fall! Olja som inte uppskattas kan vara en orsak men det finns säkert fler möjligheter...
Garanti kvar? Åk till affären!

Det låter som att din koppling slirar. Om fartvinden kunna koppla åt oss skulle varje kopplingshandtag förses med en kåpa.

Åk in med den till firman den servades på och be dom byta olja i växellådan.
Gör dom inte det så frågar du vilken olja dom använder och så köper du en annan och häller i.

Vissa lameller gillar inte alla oljor som erbjuds och det är ett ganska vanligt bekymmer på motorcyklar.

Det var häftigt! Att vissa oljor inte passar vissa hojar(kopplingar) är ju känt men....märkligt att det skulle vara på en så pass ny hoj. Tänkte då mest på att, det är väl en garantiservice den var in på och den oljan är väl nåt som dom använt på fler hojar.

Återkom gärna med utfallet, gärna med vilken olja som förorsakade detta....

Du har inte helt enkelt slirat slut på kopplingen?

en polare hade en R1 2005

han lämnade in den för service

efter service slirade den & firman fick byta hela kopplingen gratis
om detta var på grund av för justerad kopplingshandtag eller om det var oljan låter jag vara osagt

men som tidigar sagts i tråden... åk tillbaka till firman som servade & berätta vad som e fel, det får dom fixa

Tack för alla svar! Trodde det var jag som hade gjort fel, men detta uppstod bara sådär. Jag servar enligt schema på Johans MC i Gbg så skall åka dit med den och se vad dom säger. Tack igen!

Berätta hur det gick sen, måste ju tippa på något så jag gissar att felet heter Castrol.
Inte osannolikt.:fakta
Har du kollat att kopplingsmanövreringen är korrekt justerad så att den står i ett läge så att kopplingen får en chans att ge fullt fjädertryck?
Typ "köra bil och vila foten på kopplingspedalen..."
Garanti finns väl?
Ge verkstan en chans....iaf ett besök..

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph