Konstigheter med ögonen

Det var så lite, Sofie.
Ring när du är i Stockholms så kan vi titta varandra djupt i våra defekta ögon. :kär

haha charmigt! :)

Jag skjutsade nyligen en kompis till läkaren för genomgång av ögonen då han hade ungefär samma problem som dig fast det var lite mer grumligt ibland. Han hade glaskroppslossning på ena ögat och fick några riktigt starka droppar och skulle återkomma om det inte blev bättre inom en vecka eller kom tillbaka inom en månad. Har inte hänt något mer efter dropparna, var väl snart 1 månad sedan, så har du tur är det något så enkelt.

Jag hoppas också på en enkel utväg! Jag håller tummarna att d bara behövs några ögondroppar så e biffen fixad. :) Skönt o höra att d rett ut sig för någon med samma problem.//Sofie

De kallas även för "myggor" och de brukar bli fler om man laseropererat ögonen.

inte för o verka kritisk men jag tar åt mig all information jag kan få, var har du hört detta att det blir fler när man opererat ögonen? *orolig* jag tyckte jag lusläste om alla biverkningar o risker men d som verkar vara mest trolig är att man i värsta fall kan få ärrbildningar i ögat efter operationen men detta ska visa sig ganska snabbt efter operationen och upptäckas i efterkontrollerna, inga problem förutom att jag fick korra det andra ögat igen efter 1 år. Andra biverkningar som försämrat mörkerseende och ljusglorior runt alla ljuskällor har blivit bättre genom åren. Men du har kanske rätt, kanske ska vända mig till dem först eftersom dom känner ju säkerligen till alla biverkningar.//Fi

Last edited:
Vad är/gör en hus/familjeläkare? Hur hittar man en sån?
Det är alltså en läkare du fått välja ut på din lokala läkarmottagning, privat eller statlig. Med andra ord inget speciellt, tanken är bara att du ska få träffa samma läkare vid varje besök. Jag har själv inte valt någon, brukar vara många år mellan mina läkarbesök.

Det är alltså en läkare du fått välja ut på din lokala läkarmottagning, privat eller statlig.
Aha, det har dom aldrig nämnt. Förmodligen för att det på sin höjd finns en tillfällig stafettläkare tillgänglig på min läkarmottagning här i Luleå, så valet blir ganska enkelt. :gnissla

Jag har samma grej på mitt vänstra öga. En svart prick som jag upplever stor som ett knappnålshuvud som följer mina ögonrörelser. Även jag ser den endast mot ljus bakgrund.

Kommer inte ihåg att jag haft den tidigare innan jag började lägga märke till den för ett par år sedan.

Skitirriterande för min del iaf.

haha charmigt! :)

Jag hoppas också på en enkel utväg! Jag håller tummarna att d bara behövs några ögondroppar så e biffen fixad. :) Skönt o höra att d rett ut sig för någon med samma problem.//Sofie

inte för o verka kritisk men jag tar åt mig all information jag kan få, var har du hört detta att det blir fler när man opererat ögonen? *orolig* jag tyckte jag lusläste om alla biverkningar o risker men d som verkar vara mest trolig är att man i värsta fall kan få ärrbildningar i ögat efter operationen men detta ska visa sig ganska snabbt efter operationen och upptäckas i efterkontrollerna, inga problem förutom att jag fick korra det andra ögat igen efter 1 år. Andra biverkningar som försämrat mörkerseende och ljusglorior runt alla ljuskällor har blivit bättre genom åren. Men du har kanske rätt, kanske ska vända mig till dem först eftersom dom känner ju säkerligen till alla biverkningar.//Fi

Minns inte riktigt men det var nog en kvällstidning för flera år sedan. Tekniken har väl gått framåt sen dess. Och jag borde nog skrivit att det "kan" ge fler och inte att det "brukar" göra det.

Skulle besvären vara stora skulle jag nog överväga att gå till en privat mottagning (jobbade ett par månader på Medocular och dem rekommenderar jag varmt, finns även på andra platser i sverige) då väntetiderna på ögonmottagningar även med remiss ofta är mycket långa.
Funderar själv på att laseroperera ögonen då de även kan justera mitt brytningsfel :)

Ett tips är att se över om du har en försäkring som ersätter en del eller rent av hela kostnaden :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...