Konstigt att man inte ser växlingarna på axkurvorna....(det är ju iofs inga ax-kurvor; hastighetskurvor)
(Edit: m lite förstoring kan man se/gissa växlingspukterna.)
Momentana axet är svårt att utläsa utan att efterbehandla kurvorna (så att det blir ax-kurvor)
men det skulle nog ge ett betydligt bättre svar.
Suz o Honda toppar lika mycket, 214 resp 216, så det är inte luftmotståndet i sig som gör skillnaden.
Men eftersom man inte vet växel o varvtal så är de svårt matcha momentkurvor mot axet.
0-1000 m skiljer väldigt lite oxå, 24s/198 km/t f Honda, 23.4/207 f Suz.
Så om mätningarna hänger ihop så talar det för att Hondan tappar det mesta strax innan 200.
2 tänkbara förklaringar:
1) Hondan går sämre uppe i fart än vad den mäter i bänk (anti-luffarturbo

)
2) en 'olyckligt' vald utväxling gör att Hondan har svårt just under 200.
Hondan är ca 10 % högre växlad än Suz, trots ungefär samma varvtalsregister.
Vid 13000 varv (där bänkningen slutar) är Hondan växlad (enl Bike) f 13/5 * 100 = 260 km/t och
Suz f 13/5.6 * 100 = 232 km/t.
Triggerhappy skrev:
2061456 Föresten...bakhjulseffekt är ju också en jäkla lögn...vid exakt villket luftryck i däcket med exakt villket däck , exakt hur hårt är baken dragen mot rullen, var kedjan nysmord .....
Skall man ha jämförande siffror som är EXAKTA så gäller EXAKT samma förutsättningar....
Bara att välja: ska det vara exakt men 'i labbet' (vev/kopplingseffekt) ?
Eller ungefärligt men 'nära verkligheten' (bakhjulsmätt)
F.ö. så MÄTER Bike iaf bara bakhjulseffekt...........
Inte blir den exaktare av att man lägger på en gissning av förlusterna.
Så dina (helt korrekta) felkällor får vi dras med iaf

Plus några till pga 'kopplingseffekt'-beräkningen/gissningen....
lorkan skrev:
2062797 Äh, Bike och tidtagningar. Deras test med fyra nya 125or (CBR, RS, Mito och GPR) var lika vrickat. Alla hojarna var strypta till 11kw och dom menade på att den snabbaste hojen upp till 100, tror det var Mito eller CBR, gjorde det på ca 25 sek. Med tanke på att jag körde 11kw NSR i somras vet jag att den även i strypt format gör 0-100 på mindre än halva den tiden, så Bikes tidtagningar ger jag inte mycket för.
Hur har du kollat effekten och mätt axtiden ?
Körde (och mätte) du samma hoj som dom ?
Vikt och längd jämfört m Bike-förarna ?
/u