Konstiga siffror i senaste Bike...

Hoztic skrev:
2060203 Riktigt läcker pryl! :)
Fast man måste krama tank rätt mycket om man ska få upp den i 200 va? :va
Jaa du, mätarfart så fick jag den att dra till 200 dock bara till 180 när jag körde i goretex stället. 0-100 går riktigt kvickt men 100-200 känns som en evighet, att sen hornet 600 skulle vara nästan dubbelt så slö till 200 kan jag inte ens föreställa mig. Gött ljud i en 2t vtwin och härligt "drag" vid de högre varvtalen, jag älskade ketchupeffekten. 23hk vid 7500rpm och lite över 50 vid 8k. :yoparty

philsson skrev:
2060423 Jaa du, mätarfart så fick jag den att dra till 200 dock bara till 180 när jag körde i goretex stället. 0-100 går riktigt kvickt men 100-200 känns som en evighet, att sen hornet 600 skulle vara nästan dubbelt så slö till 200 kan jag inte ens föreställa mig. Gött ljud i en 2t vtwin och härligt "drag" vid de högre varvtalen, jag älskade ketchupeffekten. 23hk vid 7500rpm och lite över 50 vid 8k. :yoparty

Damn! :jisses Det är en ganska hygglig effektökning på 500 varv :tummenupp
2t luktar gott också :nicka

philsson skrev:
2060530 Den våta drömmen är en RG 500 motor i ett RGV chassi. :nicka

Sorry för OT, men jag har en video på en ubersnygg RGV med RD 500 motor. Trimpipor på den dessutom, vilket jävla ljud. Gasreser när den kommer upp i varv upp i trean och fyran.

H4 skrev:
2060593 Sorry för OT, men jag har en video på en ubersnygg RGV med RD 500 motor. Trimpipor på den dessutom, vilket jävla ljud. Gasreser när den kommer upp i varv upp i trean och fyran.
Jag såg 2-3st RG 500 köra på sviestad när jag jobbade där som funktionär. Bara föraren vågade gasa tillräckligt så verkade de gasresa på vilken växel somhällst, nästan som en turbo. :skrämd. De brukade dock växla precis före effektpucken. :gnissla

Har inte tittat på det där just, men axet högt upp bestäms ju av tillgänglig effekt när luftmotståndet
tagit sitt. Så rimligen finns svaret nånstans i luftmotstånd, utväxling o vrid/effekt-kurvan.
En ax-kurva hade direkt visat var den tappar, om än inte varför.

Jag har flera ggr föreslagit till Bike o Gerry att dom ska mäta lite mer o annorlunda, men hans
generalinvändning är att det kan dom inte göra för att det inte går att göra perfekt.
Den regeln verkar dock inte gälla för dom mätningar dom redan gör :va

Jag TROR att dom inte orkar förklara ev. nya mätningar för läsarna, eller så KAN dom inte göra nåt nytt
för att dom är låsta av sitt samarbete med en massa andra tidningar; billigt o bekvämt, men omöjligt att ändra nåt.

På bike.se har Gerry i jan. skrutit om ny fin mätutrustning, men vägrar totalt att svara på vad det ska
ge för förbättring för läsarna. Så man får väl anta att det är en ren ersättningsutrustning,
förmodligen billigare då; för Bike alltså...
Det jag inte får ihop är vad dom mäter själva och vad dom samarbetar om, men sånt berättar dom inte;
man kan ju undra varför.

Btw, på senare tid ser vrid- o effektkurvorna iaf ut att hänga ihop som dom ska. :D
Bara vänta på att dom redovisar bakhjulseffekt istf nån halvgissad kopplingseffekt....
/u

Last edited:
Svar från Bikeredaktionen!

På uppdrag av Gerry Nordström, Chefredaktör på Bike har jag blivit ombedd att posta följande svar:

"Hej!

Siffrorna kan tyckas underliga vid en första anblick, men betänker vi att Hondans effektkurva planar ut vid 9500 varv och att Suzuki ger fem hästar mer däröver, är vi en bit närmare en förklaring. Vindmotståndet spelar givetvis in extra mycket på de här nakna hojarna, och Hondans toppfart är inte så mycket högre än 200 blås, vi mätte 213.

Bifogar en graf över de båda accelerationsmätningarna. Där ser man tydligt att Hondan blir efter över 120 kilometer i timmen, trots att den är snabbare iväg och klart snabbare upp till 40-50 km/h.

Hälsningar
Gerry Nordström, chefredaktör/testchef på Bike
"

Bifogat

• Hornet-GSR.jpg
    Hornet-GSR.jpg
    133.4 KB · Visningar: 208
På Hondan får man njuta av accelerationen under längre tid helt enkelt :)

Föresten...bakhjulseffekt är ju också en jäkla lögn...vid exakt villket luftryck i däcket med exakt villket däck , exakt hur hårt är baken dragen mot rullen, var kedjan nysmord .....
Skall man ha jämförande siffror som är EXAKTA så gäller EXAKT samma förutsättningar.
Det måste finnas ett slack för toleranser.....

Last edited:
Äh, Bike och tidtagningar. Deras test med fyra nya 125or (CBR, RS, Mito och GPR) var lika vrickat. Alla hojarna var strypta till 11kw och dom menade på att den snabbaste hojen upp till 100, tror det var Mito eller CBR, gjorde det på ca 25 sek. Med tanke på att jag körde 11kw NSR i somras vet jag att den även i strypt format gör 0-100 på mindre än halva den tiden, så Bikes tidtagningar ger jag inte mycket för.

De kanske alltid gör tester i branta uppförsbackar ? Det skulle förklara en hel del. :tomten

philsson skrev:
2060596 Jag såg 2-3st RG 500 köra på sviestad när jag jobbade där som funktionär. Bara föraren vågade gasa tillräckligt så verkade de gasresa på vilken växel somhällst, nästan som en turbo. :skrämd. De brukade dock växla precis före effektpucken. :gnissla
Mmmm man var nog tvungen att hjälpa till lite också.
Min RG500 var i stort sett standard och då gick det bara till 2an utan hjälp.

R1 wannabe skrev:
2062836 Mmmm man var nog tvungen att hjälpa till lite också.
Min RG500 var i stort sett standard och då gick det bara till 2an utan hjälp.
De kanske inte var "riktigt standard" då. :D

Konstigt att man inte ser växlingarna på axkurvorna....(det är ju iofs inga ax-kurvor; hastighetskurvor)
(Edit: m lite förstoring kan man se/gissa växlingspukterna.)
Momentana axet är svårt att utläsa utan att efterbehandla kurvorna (så att det blir ax-kurvor)
men det skulle nog ge ett betydligt bättre svar.

Suz o Honda toppar lika mycket, 214 resp 216, så det är inte luftmotståndet i sig som gör skillnaden.
Men eftersom man inte vet växel o varvtal så är de svårt matcha momentkurvor mot axet.
0-1000 m skiljer väldigt lite oxå, 24s/198 km/t f Honda, 23.4/207 f Suz.
Så om mätningarna hänger ihop så talar det för att Hondan tappar det mesta strax innan 200.

2 tänkbara förklaringar:
1) Hondan går sämre uppe i fart än vad den mäter i bänk (anti-luffarturbo :) )
2) en 'olyckligt' vald utväxling gör att Hondan har svårt just under 200.

Hondan är ca 10 % högre växlad än Suz, trots ungefär samma varvtalsregister.
Vid 13000 varv (där bänkningen slutar) är Hondan växlad (enl Bike) f 13/5 * 100 = 260 km/t och
Suz f 13/5.6 * 100 = 232 km/t.

Triggerhappy skrev:
2061456 Föresten...bakhjulseffekt är ju också en jäkla lögn...vid exakt villket luftryck i däcket med exakt villket däck , exakt hur hårt är baken dragen mot rullen, var kedjan nysmord .....
Skall man ha jämförande siffror som är EXAKTA så gäller EXAKT samma förutsättningar....
Bara att välja: ska det vara exakt men 'i labbet' (vev/kopplingseffekt) ?
Eller ungefärligt men 'nära verkligheten' (bakhjulsmätt)

F.ö. så MÄTER Bike iaf bara bakhjulseffekt...........
Inte blir den exaktare av att man lägger på en gissning av förlusterna.
Så dina (helt korrekta) felkällor får vi dras med iaf :)
Plus några till pga 'kopplingseffekt'-beräkningen/gissningen....

lorkan skrev:
2062797 Äh, Bike och tidtagningar. Deras test med fyra nya 125or (CBR, RS, Mito och GPR) var lika vrickat. Alla hojarna var strypta till 11kw och dom menade på att den snabbaste hojen upp till 100, tror det var Mito eller CBR, gjorde det på ca 25 sek. Med tanke på att jag körde 11kw NSR i somras vet jag att den även i strypt format gör 0-100 på mindre än halva den tiden, så Bikes tidtagningar ger jag inte mycket för.
Hur har du kollat effekten och mätt axtiden ?
Körde (och mätte) du samma hoj som dom ?
Vikt och längd jämfört m Bike-förarna ?
/u

Last edited:
Angående växlingar, växlar föraren på Horneten till 2:an vid ca 85? Mitt ex gör i alla fall 110 på ettan har jag för mig och det borde väl vara minst ärliga 100 tycker man. Lönar det sig mer att växla vid 85 med tanke på effektutveckling?

Denna Hornet som Bike testat är ju slöare än den andra modellen CBF600 i vissa avseenden trots 15-20 hk mer och 20 kg mindre vikt. Kanske ogynnsamma yttre förhållanden eller nåt..........

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2064256

Hur har du kollat effekten och mätt axtiden ?
Körde (och mätte) du samma hoj som dom ?
Vikt och längd jämfört m Bike-förarna ?
/u

Jag vet att effekten är 11kw, eftersom det var en körskolahoj, jag vet med säkerhet att det inte tog cirkus 25 sekunder för att komma upp i 100, max 15 och antagligen lägre, vikten på tex CBR 125 är lägre och den torde vara mer aerodynamisk med tanke på att den är ny och skolans NSR var -89. Jag är dessutom rätt lång och väger 75 kg, har ingen aning om vad bike förarna vägde men även om de väger 20 kilo mer kan det ju knappast förändra axxet med 10 sekunder. Testet kan knappast vara rimligt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!