Konstiga plattor i insug på min gixxer

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Tja,
Vet inte om detta är nåt ovanligt men jag hade iaf loss locket på luftburken häromdagen. När jag tittar ner i insugskanalerna så sitter det vippbrickor i varje insugskanal (dom stänger hela kanalen när dom är stängda). Nu menar jag såklart inte gasspjället, dessa plattor jag pratar om sitter längre upp i insugskanalerna.

Har haft av locket på luftburken 2 gånger och ena gången var dessa plattor i stort sett helt stängda och jag kunde inte ändra deras vinkel när jag trycker lite lätt på dom, påverkas inte heller när jag gasar till lite grann. Va faan är hojen strypt tänkte jag?? Men nu igår när jag hade av locket till luftburken igen så var dessa plattor helt öppna och även denna gång kan jag inte ändra deras vinkel med hjälpa av lite försiktigt petande (jag såg rakt ner till gasspjällen som tidigare nämnts sitter lite längre ner i insugskanalerna).

Har tyvärr ingen bild på kalaset och jag hoppas ni förstår vad jag pratar om. Är det någon som vet vad dessa plattor är för nåt.

Tacksam för svar
/Pinky

Det kanske är nån typ av "flapper valve" som jag tex har på min sp1:a?
Dvs en ventil som stryper insuget vid vissa vartal/belastningar för att dämpa insugningsljudet och på så sätt klara bullerkraven vid typningen. Iofs bara en gissning.

Tiger302 skrev:
Det kanske är nån typ av "flapper valve" som jag tex har på min sp1:a?
Dvs en ventil som stryper insuget vid vissa vartal/belastningar för att dämpa insugningsljudet och på så sätt klara bullerkraven vid typningen. Iofs bara en gissning.

Verkar vettigt, det jag tycker är lite lustigt bara är att första gången jag kollade så var dom nästan helt stängda, har startat hojen efter det och varvat max 5000 stillastående...Sen 2 dagar senare när jag kollade så var dom helt öppna :va

Stänger alltid av hojen på tomgång så om dessa valves påverkas av varvtal så borde dom ju inte vara i olika lägen dom 2 gånger jag har kollat efter.

EDIT: Om det nu är så att dom är där för att minska insugsljudet så kommer jag slänga dom åt helvete, är ju underbart med insugsljud :). Kan detta påverka hojen på nåt sätt?

Pinky skrev:
EDIT: Om det nu är så att dom är där för att minska insugsljudet så kommer jag slänga dom åt helvete, är ju underbart med insugsljud :). Kan detta påverka hojen på nåt sätt?

På min hoj har jag pluggat vakumslangen som reglerar ventilen. Det gör att effektkurvan inte dippar lika mycket på mellanvarv som den gör orginal. Och så blir det lite fetare ljud. Mao bara positiva effekter. :tummenupp

Kan du inte se vad som påverkar spjällen? Borde ju gå att gissa sig till funktionen då?

Chokespjäll lär det inte vara, inspruning på hojen. Vet att en del insprutade hojar har två gasspjäll för att reglera så att det inte blir för abrupt när man ger gas från helt avslag. Vet dock inte var dessa är monterade.

gsxr700 -00 har ju två spjäll.
ett du styr med gasrullen och ett som en servomotor styr, på kommando av databoxen.

R2 skrev:
gsxr700 -00 har ju två spjäll.
ett du styr med gasrullen och ett som en servomotor styr, på kommando av databoxen.

Tack för era svar, känns som om det stämmer bra det R2 säger. Antar att man bör låta dessa plattor sitta kvar då, dock så kan det väl inte skada om motorn får fritt luftflöde hela tiden om jag nu skulle ta bort plattorna?

Edit: Någon som vet hur man lägger upp bilder från mobilen på nätet, jag har inga sladdar eller nånting till datorn, nån som är sugen på att ta emot en bild som jag skickar för att sen lägga upp här :)

Last edited:
Pinky skrev:
Tack för era svar, känns som om det stämmer bra det R2 säger. Antar att man bör låta dessa plattor sitta kvar då, dock så kan det väl inte skada om motorn får fritt luftflöde hela tiden om jag nu skulle ta bort plattorna?
QUOTE]

nej det skadar inte motorn, men skit i det..
du vinner möjligen lite på topp, men loosar på övriga varv och framförallt blir den ryckigare och mer toppig...
en del racenissar kopplade ur vajrarna från servot och låste spjället i fullt öppet läge, men som sagt, krångla inte med det, ger inget märkbart +, bara minus..

jag tävlade med en -00 helt standard i tre år, funkar kanon..

Jag plockade bort dessa spjäll på min GSXR1000, man får räkna med att tappa lite effekt/vrid på lågvarv.

Pinky skrev:

Edit: Någon som vet hur man lägger upp bilder från mobilen på nätet, jag har inga sladdar eller nånting till datorn, nån som är sugen på att ta emot en bild som jag skickar för att sen lägga upp här :)

Behåller grejerna på, kom ju dessutom på att jag mappade hojen för 2500:- i Maj månad :) .

Tack för era svar!

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...