jag får helt enkelt börja med att be om ursäkt ifall jag nu lyckats starta en tråd som redan fanns, jag försökte leta men hittade ingen som passade mitt fel.
hursom...
nu när jag tog fram hojen efter vintern å har hunnit åka några ggr så lyckades jag få slut på kräm i batteriet när jag stannade och tankade (efter en resa på1-1,5km och start med seeegt batteri) hojen klickade bara och startade inte.
(vid det här laget börjar jag noja och ser min mc semester gå i kras)
jag hjälpstartade den och körde samma snutt tillbaka.
där var den lika död.
jag tog ur batteriet och laddade upp det fullt (13,46)
satte i det i maskinen och startade den utan problem (bra kräm å bra snurr på startmotor).
mätte över batteriet på tomgång med halvljus= 13,22 den höll kvar värdet.
mätte över batteriet på tomgång med parkeringsljus = den ökade saaakta till 13,27
mätte över batteriet med förhöjd tomgång 3800rpm med halvljus = den ökade till 13,4 nånting
mä'tte med förhöjd tomgång 3800 rpm å heljus= den sjönk neråt mot 12.7-12,8 innan jag avbröt mätning genom att slå av heljus och den ökade igen.
jag har inga problem med några mätare som inte funkar eller med några lampor som flimmrar eller inte lyser.
så här tolkar jag det:
den laddar tillräckligt med halvljus på tomgång
den laddar inte tillräckligt på förhöjd tomgång och heljus
den laddade ingenting eller inte tillräckligt när jag åkte med den (har åkt sammanlagt 2,9 mil totalt delat på 7 uppstarter)
VAD ÄR FELET??
är det generatorn?
regulatorn?
eller är det båda?
eller är det något annat skitfel som jag förbisett?
förlåt mig om frågorna är dumma och om jag framstår som korkad, men jag är relativt skitny på det här och en riktig klåpare på el....
//
tony
hursom...
nu när jag tog fram hojen efter vintern å har hunnit åka några ggr så lyckades jag få slut på kräm i batteriet när jag stannade och tankade (efter en resa på1-1,5km och start med seeegt batteri) hojen klickade bara och startade inte.
(vid det här laget börjar jag noja och ser min mc semester gå i kras)
jag hjälpstartade den och körde samma snutt tillbaka.
där var den lika död.
jag tog ur batteriet och laddade upp det fullt (13,46)
satte i det i maskinen och startade den utan problem (bra kräm å bra snurr på startmotor).
mätte över batteriet på tomgång med halvljus= 13,22 den höll kvar värdet.
mätte över batteriet på tomgång med parkeringsljus = den ökade saaakta till 13,27
mätte över batteriet med förhöjd tomgång 3800rpm med halvljus = den ökade till 13,4 nånting
mä'tte med förhöjd tomgång 3800 rpm å heljus= den sjönk neråt mot 12.7-12,8 innan jag avbröt mätning genom att slå av heljus och den ökade igen.
jag har inga problem med några mätare som inte funkar eller med några lampor som flimmrar eller inte lyser.
så här tolkar jag det:
den laddar tillräckligt med halvljus på tomgång
den laddar inte tillräckligt på förhöjd tomgång och heljus
den laddade ingenting eller inte tillräckligt när jag åkte med den (har åkt sammanlagt 2,9 mil totalt delat på 7 uppstarter)
VAD ÄR FELET??
är det generatorn?
regulatorn?
eller är det båda?
eller är det något annat skitfel som jag förbisett?
förlåt mig om frågorna är dumma och om jag framstår som korkad, men jag är relativt skitny på det här och en riktig klåpare på el....
//
tony