Konstiga laddvärden gsxr 750 Y

rmsha

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
järvsö
Hoj
GSX-R 750 Y
jag får helt enkelt börja med att be om ursäkt ifall jag nu lyckats starta en tråd som redan fanns, jag försökte leta men hittade ingen som passade mitt fel.

hursom...

nu när jag tog fram hojen efter vintern å har hunnit åka några ggr så lyckades jag få slut på kräm i batteriet när jag stannade och tankade (efter en resa på1-1,5km och start med seeegt batteri) hojen klickade bara och startade inte.

(vid det här laget börjar jag noja och ser min mc semester gå i kras)

jag hjälpstartade den och körde samma snutt tillbaka.
där var den lika död.

jag tog ur batteriet och laddade upp det fullt (13,46)

satte i det i maskinen och startade den utan problem (bra kräm å bra snurr på startmotor).

mätte över batteriet på tomgång med halvljus= 13,22 den höll kvar värdet.

mätte över batteriet på tomgång med parkeringsljus = den ökade saaakta till 13,27

mätte över batteriet med förhöjd tomgång 3800rpm med halvljus = den ökade till 13,4 nånting

mä'tte med förhöjd tomgång 3800 rpm å heljus= den sjönk neråt mot 12.7-12,8 innan jag avbröt mätning genom att slå av heljus och den ökade igen.

jag har inga problem med några mätare som inte funkar eller med några lampor som flimmrar eller inte lyser.


så här tolkar jag det:
den laddar tillräckligt med halvljus på tomgång
den laddar inte tillräckligt på förhöjd tomgång och heljus
den laddade ingenting eller inte tillräckligt när jag åkte med den (har åkt sammanlagt 2,9 mil totalt delat på 7 uppstarter)

VAD ÄR FELET??

är det generatorn?
regulatorn?

eller är det båda?

eller är det något annat skitfel som jag förbisett?


förlåt mig om frågorna är dumma och om jag framstår som korkad, men jag är relativt skitny på det här och en riktig klåpare på el....

//
tony
 
Byt batteri, eller prova med ett annat först!!! Vinterförvaringen borde ju inte paja generator eller regulator, däremot batteriet kan tycka att vinterdvalan är rätt trisst:)
 
Kolla också batterikablarnas båda ändar. Ordentligt fastskruvade? Korrosion? Sitter kontakterna som de ska?
 
Tack för tipsen!
Jag ska plocka isär och kolla igenom allt nu och kleta på kopparplåten, tid finns när jag hade sån tur att bli av med lappen 2 dagar in på säsongen.
Wohoooo
 
Hojbatterier gillar inte att stå utan laddning över vintern... vet inte om du har laddat bara precis innan starten i år eller ? Annars köp dig en C-teck laddare och låt den stå på hela vintern.
 
Som flera andra konstaterat: Byt batteri, den laddar långt ifrån tillräckligt. Minst 14 volt ska du ha över batteriet från hojen när allt är friskt. Är du ändå osäker, mät samma spänning när du trycker på start. Sjunker den under 11 volt är batteriet dags att byta.
 
Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top