Konstig fråga?? Finns det 2-takt endast bensin???

KalleNorton skrev:
finns ingen som man kan köra på bara bensin, mer än bara nåra kilometer. En 2 liters tvåtakt skulle skräpa ned så mycket att den skulle bli förbjuden.
Varför skulle den skräpa ner om den bara förbrukade bensin .. så som vanliga fyrtaktare gör? :-)

PacMan skrev:
Ja, men då körs den egentligen inte på ren bensin väl? Om det är den vanliga typen av separatsmörjning menar jag. Motorn drar ju fortfarande ett par % olja, även om man slipper blanda det själv.

Det har du naturligtvis helt rätt i, alla förbränningsmotorer förbrukar någon % olja.

SirCastic skrev:
Det har du naturligtvis helt rätt i, alla förbränningsmotorer förbrukar någon % olja.

Det jag undrade var väl om din motor var en 2-taktare i vanlig mening, och att den alltså pumpar in olja tillsammans med bensinen. Separatsmörjning har ju funnits länge, dom hade det t.ex. på RD 350 från 83, kanske ännu tidigare. Det lät på dig som om din båtmotor hade nån special-lösning....? :)

Separatsmörjning har ju funnits länge, dom hade det t.ex. på RD 350 från 83, kanske ännu tidigare.

Öhh, Saab hade väl separatsmörjning på Montecarlo'n på den tid det begavsig...
Så något före RD på åttiotalet fanns det nog :lol

Gustav1 skrev:
Vastrix skrev:
2T-dieslar har väll ingen oljeinblandning i bränslet? Borde det inte gå att lösa på samma sätt på en bensinmotor (man får givetvis tillsätta bränsle luftblandningen på samma sätt som i en "vanlig" bensinmotor)?

Mja, diesel är ju smörjande.

:7peta
jovisst, men på en 2t-diesel så sprutas bränslet direkt in i cylindern. Inte ens luften går via vevhuset. Istället för att använda vevhuskomp för att trycksätta spolluften, så används en mekaniskt driven turbo/kompressor. 2t-dieselar, smörjs på samma sätt som 4t-mototer. Finns ingen tekniskt hinder till varför man inte skulle kunna bygga en 2t-bensinmotor som inte behöver oljeinblandning, utan har ett riktigt smörjsystem istället. :fakta

/

Cujo skrev:
Finns ingen tekniskt hinder till varför man inte skulle kunna bygga en 2t-bensinmotor som inte behöver oljeinblandning, utan har ett riktigt smörjsystem istället.

Precis, man behöver inte nödvändigtvis använda vevhuset som spolpump. Kanske behöver ngt kolvkylningsmunstycke för att fixa kolvtemp mot avgasporten, men det är ju en smal sak.

Du får då alltså ett vevhus som är i oljebad, precis som på 4T. Ingen olja i soppan (varken premix eller separat).

Sedan kan det ju finnas rena förbränningstekniska fördelar/nackdelar med olja i bensinen, jag skulle kunna tänka mig att de är övervägande negativa iof.

Turboöverladdad 2T med direktinsprutning (luftassisterad vore nog enklast) och möjlighet att kör stratifierat vore ngt. Knappast omöjligt heller.

/J

Mr San skrev:
Varför skulle den skräpa ner om den bara förbrukade bensin .. så som vanliga fyrtaktare gör? :-)

Om vi förutsätter att vi har en 2T med direktinprutning (vilket är absolut nödvändigt om vi inte ska falla pladask på HC utsläppen), så finns det ett antal ganska stora problem som kvarstår även utan olja i bensinen om man säger så.

Ta till exempel kallstarts-emissioner. Du kommer att behöva en katalysator, och att tända den med de låga avgastemperaturer som en 2T har blir inte så lätt. SAI kan kanske vara något, men alls inte säkert att det hjälper. Det är inte så lätt att jaga emissioner alltid.

Får man en 2T motor att funka med direktinsprutning så kommer den ha lägre förbrukning än en 4T med samma effekt IMNSHO.

/J

Cujo skrev:
jovisst, men på en 2t-diesel så sprutas bränslet direkt in i cylindern. Inte ens luften går via vevhuset. Istället för att använda vevhuskomp för att trycksätta spolluften, så används en mekaniskt driven turbo/kompressor. 2t-dieselar, smörjs på samma sätt som 4t-mototer. Finns ingen tekniskt hinder till varför man inte skulle kunna bygga en 2t-bensinmotor som inte behöver oljeinblandning, utan har ett riktigt smörjsystem istället. :fakta

/

Finns det mekaniskt driven turbo?

SirCastic skrev:
På båten har jag en Yamaha tvåtaktare på 2,6 liter som körs på ren bensin (separate oljesmörjning). Motorn ger 175 vridstarka hästkrafter och bränsleförbrukningen är inte speciellt hög.

Nya tvåtaktskonstruktioner är mycket rena och effektiva i sin förbränning och kan komplettera fyrtaktstekniken, speciellt när lätta och effektiva motorer efterfrågas.

Flååt då. Men han snackade om bil motor utan smörjning alls som jag uppfattade det.

GuW skrev:
Öhh, Saab hade väl separatsmörjning på Montecarlo'n på den tid det begavsig...
Så något före RD på åttiotalet fanns det nog :lol

Öhh, ok då! :rolleyes: Får la ursäkta med att jag inte var född då.

Gustav1 skrev:
Finns det mekaniskt driven turbo?

Japp. En turbo är egentligen en centrifugalkompressor, dvs en i princip en "fläkt". Den kan du driva mha en annan fläkt = En vanlig avgasturbo, eller med t ex rem = kompressorkit till Corvette C5.

/

PacMan skrev:
Öhh, ok då! :rolleyes: Får la ursäkta med att jag inte var född då.

Öhh, jag var inte heller född då, men modellen är ju kult juh!
Det hör banne mig till allmänbildningen att veta hur man shimsar om oljepumpen på en sån!

Nätet är fullt med ljudfiler från toktrimmade Saab tvåtaktare, just för att det låter så vackert, synd bara att man inte kan tanka hem lukten!

Det enda i övrigt i motorhistorien som är intressant är wankeln då, men den tillverkas ju än så den har inte samma kultstatus :tungan

(bara för att fylla ut lite, jag har alltid gillat udda om än inte praktiska lösningar, hade jag inte snöat in på saab och varit så dålig på franska så hade jag säkert gillat citroen eller något annat udda)

Cujo skrev:

/

Men asså, vevhusoljan borde ju åka ut genom avgasportarna?
Om kolven aldrig exponerar avgasportarna så får inte övre delen av cylindrarna nån oljedimma och därmed blire bristfällig smörjning.
Om kolven exponerar avgasportarna så kommer oljedimma att vilja åka ut där och man får en hög oljeförbrukning.

GuW skrev:
Öhh, jag var inte heller född då, men modellen är ju kult juh!
Det hör banne mig till allmänbildningen att veta hur man shimsar om oljepumpen på en sån!

Bööööööööp öp öp öp öp öpp ööööööööööööp ööp öp öp öp öööööööööööööööp..... :tungan
Ingenting annat låter så snabbt, men går så sakta... :)

Angående shimsningen så lär det vara samma som på min gamla RD. Ska kolla det om jag får lägga vantarna på en gammal Saab nån gång :) .

Wunder skrev:
Om kolven aldrig exponerar avgasportarna så får inte övre delen av cylindrarna nån oljedimma och därmed blire bristfällig smörjning.
Om kolven exponerar avgasportarna så kommer oljedimma att vilja åka ut där och man får en hög oljeförbrukning.

Är väl lite trött, för jag förstår inte riktigt vad du menar... Men 2t-dieslar (fartygsmaskiner) har avgasventil (toppventil), precis som på en fyrtaktare. Det är den enda rimliga lösningen för att få bra gasväxling på så långslagiga maskiner.

/

Wunder skrev:

Om man gör kolven tillräckligt lång exponeras ju inte avgasporten. Och någon oljedimma behöver man väl inte, det klarar sig ju 4taktarna utan. Oljan hänger ju med kolven upp så det smörjs varvet runt, i alla fall under kolvringarna

Angående att ha smörjning i vevhuset som på fyrtakt:
Ponera att man skall ha direktinsprutning och spolpump av kompressortyp, och låter vevhuset ha egen smörjning som på en fyrtaktare. Då har man elliminerat x antal ventiler och kamaxlar men ersatt det av x antal drev/skovlar jämfört med en fyrtaktare och då är det väl liksom ingen vits att trassla (vikten lär ju bli samma eller högre). Man kan lika gärna behålla ventilerna och kamaxeln och köra fyrtakt istället?

Noteras bör att kompressor för i regel ett J_a liv jämfört med en kamaxel.

Det finns tvåtaktsdieslar i lastbilar, men hur populära är dessa ?
De förekommer vad jag vet i samma land som producerar det högteknologiska underverket Harley Davidsson...
Samma typ av lastbilar brukar köras med osynkad växellåda.
Stationära dieslar som ofta används i mobilkranar finns ju också, men det är ju inget man förknippar med highteck och låg vikt?

För övrigt:
Om nu tvåtaktarna blir så fantastiska med direktinsprutning: -Är det ingen som funderat över att fyrtaktarna kanske också blir ganska bra/bättre av direktinsprutning?

Last edited:
2-t

Alltså...

Tänkte bara hjälpa till lite genom att göra det lite klarare...Även om nåra varit inne på det så har det liksom inte sagts rakt ut...
Men...det är så att en 2-t ALLTID är effektivare än en 4-t oavsett handikapp eller vilka undantag i världen som finns...
Det den har emot sig och som är ANLEDNINGEN till att den inte är så vanlig i dag är TVÅ anledningar...
Dels bränsleförbrukningen ock avgasutsläppen...främst kolväten.

Det är alltså INTE det faktum att det följer med olja som smörjmedel i vevhus o cylinder som gör en 2-t miljöovänlig utan det faktum att en 2-t måste ha nån form av spolning i cyl som gör att oförbränt BRÄNSLE följer med ut ur cylindern....(kolväten alltså).
(Det är det som för gemene man ger den höga bränsleförbrukningen...alltså oförbränt bränsle följer med ut i avgasröret).

Dom få direktinsprutade 2-t som finns idag har alltså skapligt bra avgasvärden trots att dom måste "oljedimmesmörjas" som vilken tvåtaktare som helst....

Hela poängen med en 2-t med direktinsprutning är ju just att det som går ut i avgasporten vid spolningen inte är nåt annat än luft o lite oförbränd olja....själva bränslet sprutas alltså in EFTER att avgasporten stängts...

O nu...för att slippa lite andra kommentarer...
Det är STOR skillnad på insprutning o DIREKTinsprutning...
Det en 2-t kan använda är direktinsprutning alltså...inte som en del av er här har på era hojar...alltså helt vanlig insprutning...

Ha det

PacMan skrev:
Bööööööööp öp öp öp öp öpp ööööööööööööp ööp öp öp öp öööööööööööööööp..... :tungan
Ingenting annat låter så snabbt, men går så sakta... :)

Angående shimsningen så lär det vara samma som på min gamla RD. Ska kolla det om jag får lägga vantarna på en gammal Saab nån gång :) .

Åk till THN och kolla in monsterbilen på SAAB museet, den med två tvåtaktsmotorer. Går lika med en 9000 Aero upp till 100...

Den e manlig :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...