Konstig fråga?? Finns det 2-takt endast bensin???

Pebl skrev:
Angående att ha smörjning i vevhuset som på fyrtakt:
Ponera att man skall ha direktinsprutning och spolpump av kompressortyp, och låter vevhuset ha egen smörjning som på en fyrtaktare. Då har man elliminerat x antal ventiler och kamaxlar men ersatt det av x antal drev/skovlar jämfört med en fyrtaktare och då är det väl liksom ingen vits att trassla (vikten lär ju bli samma eller högre). Man kan lika gärna behålla ventilerna och kamaxeln och köra fyrtakt istället?

Det är möjligt att friktionsförlusterna blir lika stora som en fyrtaktare om man gör på det viset. Dock kvarstår 2taktarens fördel att tända varje varv vilket gör att den vid samma varvtal kan den ge dubbla effekten/vridmomentet jämfört med fyrtaktaren om de har samma volym.
 
Bearing skrev:
Det är möjligt att friktionsförlusterna blir lika stora som en fyrtaktare om man gör på det viset. Dock kvarstår 2taktarens fördel att tända varje varv vilket gör att den vid samma varvtal kan den ge dubbla effekten/vridmomentet jämfört med fyrtaktaren om de har samma volym.

Förvisso, min fråga var dock retorisk: Kostnaderna för en spolpump md mera lär ju höja priset på en sådan tvåtaktare varpå den huvudsakliga vitsen med tvåtakt snart är försvunnen: Den blir dyr och tung och kräver mer service.
Eller: Den får en fyrtaktsmotors nackdelar samtidigt som det krävs avancerad insprutning för att kontrollera förbränningen.
Det är ju inget mysterium om fordonstillverkarna väljer ett "säkert kort" som fyrtakt istället, eller hur?
 
Foe skrev:
Ja, det är vad man brukar kalla en kompressor.
Fast egentligen är det väl turbon som är en avgasdriven kompressor.

Jo, det var det jag menade.
Kompressor är mekaniskt driven och turbo är avgasdriven.

Cujo skrev:
Japp. En turbo är egentligen en centrifugalkompressor, dvs en i princip en "fläkt". Den kan du driva mha en annan fläkt = En vanlig avgasturbo, eller med t ex rem = kompressorkit till Corvette C5.

Alltså finns det inte någon mekaniskt driven turbo, utan det heter kompressor.
 
Cujo skrev:
Japp. En turbo är egentligen en centrifugalkompressor, dvs en i princip en "fläkt". Den kan du driva mha en annan fläkt = En vanlig avgasturbo, eller med t ex rem = kompressorkit till Corvette C5.


/

För att det ska vara en turbo så måste du ha en turbin, sen kan det vara axel eller rem till kompressorn. :fatta!

Det finns både radial och axial turbiner/kompressorer. :fatta!

///Fredde
 
Fredde Meck skrev:
För att det ska vara en turbo så måste du ha en turbin, sen kan det vara axel eller rem till kompressorn. :fatta!

Det finns både radial och axial turbiner/kompressorer. :fatta!

///Fredde

:7peta

Turbin. Fläkt. Same shit, different name...

/
 
Fredde Meck skrev:
Turbinen tar upp kraften och för över den till kompressorn (fläkt om du vill)

Fläkt är inte samma sak som kompressor, så kaxa inte... :tungan

/J
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top