Konsten att inte köra för fort.

Förstår fullständigt hur du känner det... Har varit exakt likadan, numera känns det dock inte alls lika kul att bara gasa, man inser efter ett tag hur mycket skit som kan hända alldelles för lätt om man låter adrenalinet ta överhanden i bebyggt område. Har precis börjat hitta charmen i kurvor, fan så mycket roligare att hitta flytet o spåren igenom några härliga böjar jämfört med att dra stumt rakt fram o bli mörbultad av vind o oljud. Säger inte att det inte har sin charm men motorcykelåkning är SÅ mycket mer än det.. enligt mig

lorkan skrev:
2241521 Jag är mer rädd för att förlora hela kortet. Men jag ska bättra mig. Jag ska försöka bättre. Jag tror att jag ska försöka bättra mig. Tror jag. :3freak

Och nej, jag försöker verkligen inte att skryta om det eller att glorifiera fortkörning, jag vill, eller, vill, jo, jag vill inte köra för fort hela tiden, men det känns svårt att låta bli.

Tycker att du definitivt bör fundera över om du ska befinna dig i trafiken över huvudtaget om du överskrider hastighetsgränserna så som du skriver..

Du får ju skylla dig själv om du klotar eller gör dig illa .. Jag tänker på de andra i trafiken som du riskerar att utsätta för livsfara...

:7peta

lorkan skrev:
2241440under dessa fyra dagar med eget körkort kört/kör som en idiot. Jag kör konstant för fort, de enda ställena jag i princip kör efter skyltar är utanför dagis och skolor.

Då kanske du förstår varför man vill höja körkortsåldern också ?

köra mc fort

ja skall inte säga nåt men har passerat 100 strecket själv -
men försöker o hålla lagligt 30 , 50 sträckor sedan är det svårt
sen blir det gärna 70 = 90 , 90=100 i snitt :confused:

Motin skrev:
2241551 Tycker att du definitivt bör fundera över om du ska befinna dig i trafiken över huvudtaget om du överskrider hastighetsgränserna så som du skriver..

Du får ju skylla dig själv om du klotar eller gör dig illa .. Jag tänker på de andra i trafiken som du riskerar att utsätta för livsfara...

:7peta

Jag vill förtydliga att det för mestadels är ute på landsväg, 70 eller 90, inte bland barnvagnar. Jag försöker att inte köra för fort där det rör sig mycket oskyddade människor. Största risken är alltså inte att skada någon annan, utan att åka fast i en kontroll, det är det jag fasar för. :näsblod

kiwimaddog skrev:
2241544 Förstår fullständigt hur du känner det... Har varit exakt likadan, numera känns det dock inte alls lika kul att bara gasa, man inser efter ett tag hur mycket skit som kan hända alldelles för lätt om man låter adrenalinet ta överhanden i bebyggt område. Har precis börjat hitta charmen i kurvor, fan så mycket roligare att hitta flytet o spåren igenom några härliga böjar jämfört med att dra stumt rakt fram o bli mörbultad av vind o oljud. Säger inte att det inte har sin charm men motorcykelåkning är SÅ mycket mer än det.. enligt mig

Jag får hoppas att jag gör samma sak, snart.

lorkan skrev:
2241521 Jag är mer rädd för att förlora hela kortet. Men jag ska bättra mig. Jag ska försöka bättre. Jag tror att jag ska försöka bättra mig. Tror jag. :3freak

Och nej, jag försöker verkligen inte att skryta om det eller att glorifiera fortkörning, jag vill, eller, vill, jo, jag vill inte köra för fort hela tiden, men det känns svårt att låta bli.

Tycker inte du skall bekymra dig så mycket för att bli av med kortet. Värre saker finns... Fundera hellre över hur det skulle kännas att köra ihjäl ett barn :mad: Eller tänk på hur det känns för dina föräldrar när du kör ihjäl dig eller nån annan. Du e väl runt sjutton år eller nåt? Då har man ju inte riktigt någon långvarig erfarenhet av hur trafiken fungerar heller. Köra som du gör är inte tufft på nåt sätt, bara korkat... :fatta!

lorkan skrev:
2241440 Nu är det såhär att jag har litet av ett problem. Mitt körkort är helt färskt, dessutom med prövotid på två år, och jag får nu alltså köra själv och utan någon som har uppsikt över mig i trafiken. Detta har lett till att jag under dessa fyra dagar med eget körkort kört/kör som en idiot. Jag kör konstant för fort, de enda ställena jag i princip kör efter skyltar är utanför dagis och skolor. Så fort det finns en 50 eller 70väg utan närliggande hus går det i 100, minst. Det är vansinnigt roligt, jag vet att det är fel och riskerna men jag kan inte hejda mig själv känns det som. Idag avstod jag från att köra för jag tror att det var kontroller på väg13 och jag vill verkligen inte mista kortet.
Är det någon mer som upplevde detta precis i början när ni hade tagit körkortet för hoj, och om det är över, hur slutade det? Växte ni helt enkelt ifrån det ? Kör alla som idioter i början ?

Jag åkte på böter förra året, bara 62 på 50 väg, men är inte kul, jag försöker sansa mig på alla 30-50 vägar, men kör fortare på 70-90-110 vägar, senast ikväll så klarade jag mig, då jag tuffade genom stan och en polis glider ut, hade det låtit att man dragit på el kommit för fort så hade man garanterat blivit stoppad el efterkörd..gick ändå i 58, men svårt att se hur fort en mötande kommer.

trasher84 skrev:
2241628 Tycker inte du skall bekymra dig så mycket för att bli av med kortet. Värre saker finns... Fundera hellre över hur det skulle kännas att köra ihjäl ett barn :mad: Eller tänk på hur det känns för dina föräldrar när du kör ihjäl dig eller nån annan. Du e väl runt sjutton år eller nåt? Då har man ju inte riktigt någon långvarig erfarenhet av hur trafiken fungerar heller. Köra som du gör är inte tufft på nåt sätt, bara korkat... :fatta!

Jag ser det inte som tufft. Det är ett nöje. Sannolikheten att jag ska köra på ett barn är inte särskilt troligt heller, det har åtminstone inte med hastigheten att göra.

Körde inte alla som galningar i början ? Kör inte många som galningar fortfarande ?

Pejo skrev:
2241555 Då kanske du förstår varför man vill höja körkortsåldern också ?
Ja till typ 45år eller så, för vid 40 började det lugna ner sej lite, nu håller det på att "förvärras" igen :rolleyes: :D

Det finns mycket värre saker än att loosa körkortet och det säger jag bara för att jag betraktar dej som "nybörjare", inget illa menat :tummenupp (Edit: Jag riktar mej till "Lorkan" nu)

Den trista sanningen är nog att man måste komma till insikt, för somliga händer det tidigare än för andra, sen är vi olika personligheter, tänk att det finns människor som aldrig ens skulle kunna tänka sej att sätta sej på en MC.

Kör mycket trafikövningar på bana och gå även någon Broms & Kurva som SMC anordnar, du kommer troligen inte att köra lugnare på gatan men förhoppningsvis bättre.

Vill du komma till insikt den "HalvHårda" vägen så finns det flera poster här på SH.
OBS!! Endel av länkarna är rätt otäcka men ack så talande, har dock vart uppe förrut, det är bara att kolla igenom dessa länkar innan du sticker ut och åker nästa gång:
http://video.google.com/videoplay?docid=-1251827853993195458&q=accident
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119885
http://ruiner.pwp.blueyonder.co.uk/howclose.mpg
http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm
http://www.dumpalink.com/media/1141722280/Motorcyclist_Run_Over_By_Car
http://video.bikepics.com/wmv-416-96/Anonymous-SlapperCrash-345sec.wmv

Förövrigt:
Jag tycker att åklagarmyndighetens lista är förvirrande:
Kör man fort så är man troligen över hastighetsbegränsningen, kör man FÖR fort så har man väl förolyckats?

Inte väjt för gående på.....
Jo det skulle jag vilja se, ska man byta spår på övergånsstället för att på så sätt undvika kollision istället för att stanna för gående???

Last edited:
lorkan skrev:
2241440 Nu är det såhär att jag har litet av ett problem. Mitt körkort är helt färskt, dessutom med prövotid på två år, och jag får nu alltså köra själv och utan någon som har uppsikt över mig i trafiken. Detta har lett till att jag under dessa fyra dagar med eget körkort kört/kör som en idiot. Jag kör konstant för fort, de enda ställena jag i princip kör efter skyltar är utanför dagis och skolor. Så fort det finns en 50 eller 70väg utan närliggande hus går det i 100, minst. Det är vansinnigt roligt, jag vet att det är fel och riskerna men jag kan inte hejda mig själv känns det som

Det är roligt att köra motorcykel just för att det går så fort, plus massa andra saker också förstås.
Tror knappast att det är någon som någonsin håller sig efter skyltarna. Men man får välja sina tillfällen väl. Kör försiktigt och tänk efter före.

lorkan skrev:
2241656 Jag ser det inte som tufft. Det är ett nöje. Sannolikheten att jag ska köra på ett barn är inte särskilt troligt heller, det har åtminstone inte med hastigheten att göra.
Körde inte alla som galningar i början ? Kör inte många som galningar fortfarande ?

Sannolikheten at du skall köra på ett barn kan vara stor. Inget man vet i förväg ju. Jag körde inte som en galning, hade inte så mycket effekt i motorcykeln iochförsig, men tillräckligt för att vara olaglig.
Efter otaliga timmar på bana känns det bara läskigt med gata, samt att det är förbannat skönt att dra ut på banan och köra hur fort man vill utan att vara orolig för polisen.

.

Läs "Gentlemannens Guide Till Fortkörning" exempelvis på www.sportbilen.se eller köp den i bokform... Och jag har lugnat ner min körning med åren och det känns skönt. Förslag från min sida är att du börjar köra på små kurviga vägar med öppna kurvor så kommer du hålla ner både olycksrisken och farten

lorkan skrev:
2241440 Nu är det såhär att jag har litet av ett problem. Mitt körkort är helt färskt, dessutom med prövotid på två år, och jag får nu alltså köra själv och utan någon som har uppsikt över mig i trafiken. Detta har lett till att jag under dessa fyra dagar med eget körkort kört/kör som en idiot. Jag kör konstant för fort, de enda ställena jag i princip kör efter skyltar är utanför dagis och skolor. Så fort det finns en 50 eller 70väg utan närliggande hus går det i 100, minst. Det är vansinnigt roligt, jag vet att det är fel och riskerna men jag kan inte hejda mig själv känns det som. Idag avstod jag från att köra för jag tror att det var kontroller på väg13 och jag vill verkligen inte mista kortet.
Är det någon mer som upplevde detta precis i början när ni hade tagit körkortet för hoj, och om det är över, hur slutade det? Växte ni helt enkelt ifrån det ? Kör alla som idioter i början ?

Du jag har likadana problem..men det är jävligt roliga problem.. Håller med den som nämnde att med en två takt så måste men nästan köra fullt ut. annars är det inte så jävla kul...Aja vi får väll :fyllisar så vi inte kan köra så mkt dåå.. :3freak

Mh, fort gick det o inte med nån större koll eller erfarenhet, men efter ett tag lugnar man ner sig, växer lite mentalt o får ett slags ansvar för sig själv o omgivningen..hoppas du fixar krispunkten....30 år på hoj, snabb ännu men lite mera eftertänksam...

lorkan skrev:
2241440 Är det någon mer som upplevde detta precis i början när ni hade tagit körkortet för hoj, och om det är över, hur slutade det? Växte ni helt enkelt ifrån det ? Kör alla som idioter i början ?

Om jag växte i från det? Jobbar fortfarande på den grejen. Köpte första hojen för 22 år sedan...

Men, att köra fort på väg löste jag genom att köpa en supermotard. Då känns det som man kör fortare än man faktiskt gör jämfört med en sporthoj.
För min del är det inte farten i sig som är viktig, helt oviktigt igentligen, det är hela känslan, och en modern sporthoj är helt enkelt "för bra" för att vara kul att köra på ett någorlunda säkert sätt på allmän väg.

Inte för att predika och slänga dubbelmoral kakor om kring mig, men ta det gärna lite lungt en så där 500 mil till i alla fall.
Färskt körkort och friskt gasande är mer eller mindre en olycka som väntar på att hända.
Tänk på att många som du patar med och möter kan ha kört hoj i 15-20 år, och det finns inget som slår rutin och övning.
Det kan vara små saker som gör att de klarar kurvan, saker som du inte har lärt dig ännu. Men det kommer :)

Och för att besvara dina frågor:
Hur slutade det: I diket, Kan dock inte säga om mina ryggproblem kommer där av eller bilolyckan...
Växte jag i från det: Nej
Kör alla som idioter i början: Nej, det finns undantag... :hihi

Säljer min hoj nu då jag har väldans problem med farthållningen.
Sen vet jag inte om sporthoj igentligen är min grej.
Måste prova på annat. Och vem vet, Kanske jag kör sporthoj igen
någon gång i framtiden, För då vet jag att det ändå var det jag
passade mest för.

kiwimaddog skrev:
2241544 Förstår fullständigt hur du känner det... Har varit exakt likadan, numera känns det dock inte alls lika kul att bara gasa, man inser efter ett tag hur mycket skit som kan hända alldelles för lätt om man låter adrenalinet ta överhanden i bebyggt område. Har precis börjat hitta charmen i kurvor, fan så mycket roligare att hitta flytet o spåren igenom några härliga böjar jämfört med att dra stumt rakt fram o bli mörbultad av vind o oljud. Säger inte att det inte har sin charm men motorcykelåkning är SÅ mycket mer än det.. enligt mig

Håller med.

Ja, vad sejer man.

Glad att du respekterar 30 zoner för det gör jag med.. Det betyder att du har sunt förnuft iallfall-
Jag själv brukar köra i "dumma" kläder ibland (jeans o sånt) vilket betyder att jag tänker mig för extra, jag är inte odödlig bara för att jag har fetestället Arne!

Kör lite lugnare i allmänhet om man fantiserar och tänker 6 steg före.
Kör fort då du känner att det kan hända minst. Sen tagga ner lite och glid.
Nån ska ju kunna se dej osso! Inte bara: -Vafan var det? :D

Absolut för svårt, jag tänker så här: 30 och 50 håller jag. 70- marschar jag ungefär 170- då kommer inga poliser bakifrån. Kanske inte så smart när man läser vif i trådarna men det är så det funkar tyvärr... Kör fösiktigt du med nytt kort, du har många roliga mil framför dig.

mvh Stephenj

lorkan skrev:

De flesta överskattar sin förmåga i början och detta gäller de flesta fordon, alltså även moped och bil.

Att man kör saktare, försiktigare och mer defensivt efter många års erfarenhet beror inte bara på att "gubben har blivit gammal" Det beror på alla erfarenheter man samlar på sig under många år.

Om vi tar t.ex. en bild på en skymd kurva med frågan, vad kan det finnas bakom kurvan? Den oerfarne 15 - 25 åringen kommer på 4 -5 saker som det kan finnas efter kurvan. Ställ samma fråga till en 50 åring som har kört fordon i över 30 år och han kan rabbala upp saker resten av dagen.

Det finns alltså otroligt många trafikfaror därute som bara väntar på att någon ska göra en tabbe och störst risk är det att tabben begås av den oerfarne.

Det gäller att ha framförhållning, köra defensivt och aldrig bli överraskad.
Sen kan man naturligtvis gasa ibland, men välj dessa tillfällen med omsorg.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman