Konsten att böja rör

Han tänkte väl gjuta i betong förstärkt med fiberarmering. Man får tänka på kraften ut åt sidorna som jag tror är stor eftersom väggarna ska hålla röret runt när man böjer. Kanske behöver matrisen vara relativt tjock i förhållande till röret. Intressant prisvärt material och enkelt om det funkar bra.

Nu har jag börjat med konsten att böja rör. Har blivit att såga "tårtbitar" av ett 35 mm rör och sen tigga ihop det hela fastdet där med sandbockning är ändå lockande.

Har mätt vinklarna så gott det går på de gamla rören och sen räknat ut vinkeln på bitarn och kapat till dom i bandsågen. En kollektor har jag också börjar tillverka av 38 mm rör som teleskoperar bramed 35 mm röret och 1 mm plåt, svetsarna blev inte så snygga så jag har valt att slipa dom.

Tänker försöka behålla det mesta av övre original rören men jag får byta ut sista biten mot kollektorn dels för att få till vinklarna exakt och sen var rören ihop svetsade så jag var tvungen att kapa av 5 cm på ett av övre röret.

Godset i rören verkar okej men är ytrostiga så det blir att slipa rost, enfundering är det bra att bränna rören med gasen innan svetsning för att eldabort sot invändigt eller är det bara dumt?

20220202_190133.jpg20220202_190126.jpg

Inga större framsteg, går ju inte speciellt fort att få ihop det hela. Har ett rör kvar att svetsa ihop och sen fortsätta bakåt.

Inte konstigt att 4-1 systemets två nedre rören och kollektorn var ihop plattade till ca hälften, blir ju inte mycket till markfrigång ihopfjädrad. Har ju varit inne på 4-2-1 och det skulle nog ge bättre markfrigång.

Hur skulle ni göra med skarvarna, fjädrar eller klammer? Vid kollektorn får det bli fjädrar till de fyra rören men tänkte dela systemet efter kollektorn så det blir en bit mellan kollektorn och ljuddämpare, finns det nån fördel med fjädrar jämfört med ett klammer?

Ljuddämparen antingen bli en Biltema kolfiber dämpare med klämförband eller en sån där billig eBay dämpare med fjäderanslutning. Är ju lite budget system över det hela.20220204_095053.jpg

Back