Konsekvenser av hojåkning

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu funkar rullen igen!

Ja, egentligen har den funkat sen i tisdags. Jaha, och varför inte sen i måndags då? Jo, killen från Permobil var här och bytte ett kretskort, men inte ville rullen funka för det. Nej, det var nåt knas med stolfunktionerna som gjorde att ryggstödet inte gick att ändra och p.g.a. det valde jag att sitta kvar i den manuella rullen eftersom killen lovade att återkomma dan efter och byta vad-det-nu-var.

Faktum är att jag sitter rätt bra i den manuella, sittställningen är lite mer... flexibel, jag sitter lite lösare liksom. Men i tisdags var det äntligen slut på trasslet för den här gången.


Givetvis ville jag direkt ut och spräcka 700-milagränsen, vilket gjordes samma eftermiddag (även om bilden togs dan efter):
11428541_10153074861872054_1705304269_n.jpg

Nu kan man undra om rullens mätare är att så mycket att lita på? Nej, det är den givetvis inte. Men jag ofta har med gps:n på mina utflykter och det har visat sig att rullens mätare visar ca 3% mer än gps:n, ungefär som en hojmätare. Lustigt nog visar rullens trippmätare mindre än gps:n, 7-8%.

Nästa år vid den här tiden borde 1000-milagränsen ha passerats, undrar hur många andra elrullar som gjort det? :)
 
Last edited:

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Jag har läst denna tråd enda sen jag började åka hoj för två år sen.
Första gången jag läste vad som hänt dig tog jag det jävligt lugnt, eller om jag tillochmed inte åkte nåt, på ett par veckor, tills hornen växte ut igen och man kom på hur skoj det är :hihi .
En ordentlig tankeställare mao.
Har väl alltid varit en sån som överanalyserar potensiella faror och kanske rent av är feg, men på hojen är det en annan femma.

MEN

Kom o tänka på dig när jag såg detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=tPej2l6dVbw
Teknologin går framåt och jag tycker det verkar finnas hopp för förlamade att börja kunna gå igen, eller kanske åka hoj :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har läst denna tråd enda sen jag började åka hoj för två år sen.
Första gången jag läste vad som hänt dig tog jag det jävligt lugnt, eller om jag tillochmed inte åkte nåt, på ett par veckor, tills hornen växte ut igen och man kom på hur skoj det är :hihi .
En ordentlig tankeställare mao.
Har väl alltid varit en sån som överanalyserar potensiella faror och kanske rent av är feg, men på hojen är det en annan femma.

MEN

Kom o tänka på dig när jag såg detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=tPej2l6dVbw
Teknologin går framåt och jag tycker det verkar finnas hopp för förlamade att börja kunna gå igen, eller kanske åka hoj :yoparty

EKSO-roboten har jag fått gå med på rehaben. Intressant mackapär, men det finns mycket mer avancerade saker att dregla över med.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Härom året var det nån i tråden som frågade vad jag hade för utrustning när jag kraschade, jag svarade lite svävande det varken var budget- eller posör-grejor. Först nu slog det mig att jag kan ju faktiskt slänga upp lite bilder på eländet i kraschat skick (även om handskar och stövlar fick bli googlebilder).

Hjälmen, en Nolan N94:
Nolan N94 (6).jpgNolan N94 (4).jpg

Stället, ett Dainese Monza:
Dainese 2005 (1).JPGDainese 2005 (5).JPG

Handskarna var Held Akira och stövlarna ett par icke-gnisslande Prexport, ung som på bilden:
Held Akira.jpgPrexport.jpg

Stället ska sitta tajt men inte som ett korvskinn, jag måste få plats med en tunn tröja och långkallingar. Hjälmen ska också sitta tajt men mjukt runt hela huvudet, ha god siktöppning uppåt men måste vara tystare än rena race-hjälmar. Naturligtvis hade jag alltid en smidig ryggskena på mig, även om den inte hjälper ett dugg när man dyker med huvet före uti grönsakerna.

Som helhet sett en sportkostym som jag efter många säsonger vet exakt hur jag vill ha den; Flexibel nog att funka både till bandagar och semesteråkning. :tummenupp
Sviesta-33.jpg
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag passerades 1000-mila gränsen!

Det gjordes utan större åthävor, busvisslingar eller hurrarop. Däremot ska jag skriva en längre avhandling till Permobil i helgen, det är viktigt att sköta sina sponsorkontakter, förstår ni. ;)

Faktum är att de här milen försvunnit ganska obemärkt förbi, utom när jag själv klantat till det. Rent mekaniskt känns den fortfarande hyfsat tajt och glappfri, även om den tappat ca 0,5 km/h och det ibland sjunger lite resonansljud i den. Detta förstås sagt utan att ha en ny rulle att jämföra med.

Det som känns lite slitet är själva stolfunktionerna, alltså när man kör ryggstöd, fotplattor och tiltar sitsen i olika lägen. Sitsen är alltså det som känns mest slitet.

För tillfället sitter femte paret batterier i, som f.ö. måste bytas i vår, samt att jag nyligen fick på sjätte paret drivhjul/däck. Allt noterat i loggboken med km och datum.

:tummenupp
Rullen 1000 mil 3.jpg
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Idag passerades 1000-mila gränsen!

Det gjordes utan större åthävor, busvisslingar eller hurrarop. Däremot ska jag skriva en längre avhandling till Permobil i helgen, det är viktigt att sköta sina sponsorkontakter, förstår ni. ;)

Faktum är att de här milen försvunnit ganska obemärkt förbi, utom när jag själv klantat till det. Rent mekaniskt känns den fortfarande hyfsat tajt och glappfri, även om den tappat ca 0,5 km/h och det ibland sjunger lite resonansljud i den. Detta förstås sagt utan att ha en ny rulle att jämföra med.

Det som känns lite slitet är själva stolfunktionerna, alltså när man kör ryggstöd, fotplattor och tiltar sitsen i olika lägen. Sitsen är alltså det som känns mest slitet.

För tillfället sitter femte paret batterier i, som f.ö. måste bytas i vår, samt att jag nyligen fick på sjätte paret drivhjul/däck. Allt noterat i loggboken med km och datum.

:tummenupp
View attachment 425379
Bra jobbat.

Hur många år är den nu? Hur länge tror du den har kvar? Hänt något stort på elrullesidan?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra jobbat.

Hur många år är den nu? Hur länge tror du den har kvar? Hänt något stort på elrullesidan?

Tackar!

Jag fick rullen för två å ett halvt år sen, borde bli drygt en mil om dan.
Har hört att landstinget har tre års garanti på Permo-rullar, så det är kanske tveksamt - just i det här fallet - om de inte skulle tjäna på att sätta mig i en ny istället för riskera att det blir som med den förra rullen - slösa resurser på att hålla liv i ett vrak.

När meken på Hjälpmedel såg mätarställningen log han lite och sa "Ja, det är ju frågan om vad som är "normal användning"..." Som att jag skulle va onormal?! :va
Det är väl lite som för, tycker jag; Då tog jag en sväng med hojen och nu tar jag en sväng med rullen.


Utvecklingen på elrullar är väl inte lasersnabb direkt, men Permobil har släppt en ny rulle som gör 12 knyck och är visst nåt enastående nytänkande i allt!

http://www.permobil.com/sv/Sweden/C/Products/F5/

Tyvärr har den bara 35km räckvidd.
 

Bifogat

  • c300+power+wheelchair.jpg
    c300+power+wheelchair.jpg
    290.8 KB · Visningar: 390
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tackar!

Jag fick rullen för två å ett halvt år sen, borde bli drygt en mil om dan.
Har hört att landstinget har tre års garanti på Permo-rullar, så det är kanske tveksamt - just i det här fallet - om de inte skulle tjäna på att sätta mig i en ny istället för riskera att det blir som med den förra rullen - slösa resurser på att hålla liv i ett vrak.

När meken på Hjälpmedel såg mätarställningen log han lite och sa "Ja, det är ju frågan om vad som är "normal användning"..." Som att jag skulle va onormal?! :va
Det är väl lite som för, tycker jag; Då tog jag en sväng med hojen och nu tar jag en sväng med rullen.


Utvecklingen på elrullar är väl inte lasersnabb direkt, men Permobil har släppt en ny rulle som gör 12 knyck och är visst nåt enastående nytänkande i allt!
View attachment 425397
http://www.permobil.com/sv/Sweden/C/Products/F5/

Tyvärr har den bara 35km räckvidd.

I liggande läge slipper man ju fartvinden, lär ju ge några extra km/h :rock
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tackar!

Jag fick rullen för två å ett halvt år sen, borde bli drygt en mil om dan.
Har hört att landstinget har tre års garanti på Permo-rullar, så det är kanske tveksamt - just i det här fallet - om de inte skulle tjäna på att sätta mig i en ny istället för riskera att det blir som med den förra rullen - slösa resurser på att hålla liv i ett vrak.

När meken på Hjälpmedel såg mätarställningen log han lite och sa "Ja, det är ju frågan om vad som är "normal användning"..." Som att jag skulle va onormal?! :va
Det är väl lite som för, tycker jag; Då tog jag en sväng med hojen och nu tar jag en sväng med rullen.


Utvecklingen på elrullar är väl inte lasersnabb direkt, men Permobil har släppt en ny rulle som gör 12 knyck och är visst nåt enastående nytänkande i allt!

http://www.permobil.com/sv/Sweden/C/Products/F5/

Tyvärr har den bara 35km räckvidd.
Extra batteripack på släp bakom. Det har vi väl pratat om förr?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tackar!

Jag fick rullen för två å ett halvt år sen, borde bli drygt en mil om dan.
Har hört att landstinget har tre års garanti på Permo-rullar, så det är kanske tveksamt - just i det här fallet - om de inte skulle tjäna på att sätta mig i en ny istället för riskera att det blir som med den förra rullen - slösa resurser på att hålla liv i ett vrak.

När meken på Hjälpmedel såg mätarställningen log han lite och sa "Ja, det är ju frågan om vad som är "normal användning"..." Som att jag skulle va onormal?! :va
Det är väl lite som för, tycker jag; Då tog jag en sväng med hojen och nu tar jag en sväng med rullen.


Utvecklingen på elrullar är väl inte lasersnabb direkt, men Permobil har släppt en ny rulle som gör 12 knyck och är visst nåt enastående nytänkande i allt!

http://www.permobil.com/sv/Sweden/C/Products/F5/

Tyvärr har den bara 35km räckvidd.

Fan, man kanske borde slå sig in på elrullemarknaden. En sportelrulle med lifepo-batteri och en riktigt effektiv och lätt elmotor, kolfiber-ram och däck för miniGP, och sexpunktsbälte. Zoom zoom! :D
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Fan, man kanske borde slå sig in på elrullemarknaden. En sportelrulle med lifepo-batteri och en riktigt effektiv och lätt elmotor, kolfiber-ram och däck för miniGP, och sexpunktsbälte. Zoom zoom! :D

http://zoomability.com/sv/ denna är väl numera godkänd i vissa län av landstinget som permobil....

grejen var väl att den hade frihjul och gick för fort som gjorde att landstinget trilskades...

mvh
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
View attachment 420805

Nu kan man undra om rullens mätare är att så mycket att lita på? Nej, det är den givetvis inte. Men jag ofta har med gps:n på mina utflykter och det har visat sig att rullens mätare visar ca 3% mer än gps:n, ungefär som en hojmätare. Lustigt nog visar rullens trippmätare mindre än gps:n, 7-8%.

Nästa år vid den här tiden borde 1000-milagränsen ha passerats, undrar hur många andra elrullar som gjort det? :)

Rullen fyllde tre härom dan och jag brukar ju lämna en kommentar om körsträckan som blivit sen den senaste årsdagen. Den här gången är jag dock rädd att någon tror jag hittar på...
DSCN1506.JPG

Alltså:
På de tre år jag haft rullen har den totalt gått 12358km, minus de 7050 den gått fram tills förra året blir ju fan horribla 530 mil på ett år, sanslöst! :dummer
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Laidback: Har inte läst igenom hela tråden men skummat lite halvt som halvt så om frågan redan är ställd så ber jag om ursäkt.

Fråga: hade en nackkrage tex Leat kunnat rädda dig eller tog smällen så illa så det hade varit meningslöst?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Laidback: Har inte läst igenom hela tråden men skummat lite halvt som halvt så om frågan redan är ställd så ber jag om ursäkt.

Fråga: hade en nackkrage tex Leat kunnat rädda dig eller tog smällen så illa så det hade varit meningslöst?

Tja!

Ett sånt skydd hade absolut räddat min nacke. Eller... Nu vet jag ju inte hur mycket våld nacken blev utsatt för, och inte heller hur mycket kragen skyddar mot, men den hade säkert motverkat mycket av kraften. Det är en sån skada jag har, en krosskada där jag dök med huvet först i backen.

Jag tänkte mig annars att mitt vanliga gamla ryggskydd gjorde mig nästintill odödlig, men tji fick jag. Nackdelen med skyddet du nämner är såklart att det inte funkar ihop med sporthojar, annars hade de funnits i MotoGP för länge sen.
Men för cross och hojar med upprätt körställning är de säkert användbar. Tex när custom-Leffe ska ut och åka med Berit på söndagarna, blir schnyggt ihop med fransjackan! :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top