Konsekvenser av hojåkning

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Har precis läst igenom del 1-3 för andra gången(och en del av tråden). Måste säga att jag är riktigt imponerad över vilket go det är i dig. Jag vurpade själv med crossen för något år sen. Jag hoppade över ett backkrön och landade på en sten med framhjulet så hjulet ställde sig på tvären, slog en volt över crossen, landade en meter ifrån ett träd och fick crossen i ryggen.

Hade dock en jävla tur och fick bara några mindre sår på axlarna och benen, har nog aldrig varit så glad över att jag hade ryggplatta som då.

Återigen, läsningen ger en verkligen en tankeställare och en påminnelse om att man inte är odödlig.
Keep it up :Bugar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra jobbat där, det är mer än somliga sporthojsposörer (väl?)
Och jag tror du har mindre fegränder på däcken också :hihi
:glömdet

Haha, ja vi hade ju en ganska lång kille i klubben, Orginahlbom, som slog till med att ta sig otroliga 30mil :)skrämd) ett år. Inte illa att klara en hel säsong på en och en halv tank! Och apropå fegränder körde samma kille lite fortare runt Sviestad med bilen än med GSX-R:en :)trött).

Har precis läst igenom del 1-3 för andra gången(och en del av tråden). Måste säga att jag är riktigt imponerad över vilket go det är i dig. Jag vurpade själv med crossen för något år sen. Jag hoppade över ett backkrön och landade på en sten med framhjulet så hjulet ställde sig på tvären, slog en volt över crossen, landade en meter ifrån ett träd och fick crossen i ryggen.

Hade dock en jävla tur och fick bara några mindre sår på axlarna och benen, har nog aldrig varit så glad över att jag hade ryggplatta som då.

Återigen, läsningen ger en verkligen en tankeställare och en påminnelse om att man inte är odödlig.
Keep it up :Bugar

Fler borde läsa den här tråden. Alla tummar upp till dig ts.

App app app grabbar, vad har jag sagt om beröm?! Jag blir ju alldeles fnissig...

Ja, ryggplattor är en bra uppfinning, undrar hur många ryggmärsskadade vi haft utan dem? Men men, tyvärr man blir inte osårbar bara för att man har dyraste skyddsutrustningen. Du hade nog en portion tur att det gick bra trots att du fick hojen i ryggen.

Att jag hade ryggskydd spelade ingen roll i min olycka. Jag dök på huvudet ut i grönsakerna, och fick en krosskada liknande den som folk får som dyker på för grunt vatten.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Och han hade turbo på hojen. Var väl 180 hjulhästar redan då (2005)? Gick rykten att han "åkte" TLR för något år sen. Hört något om det?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Och han hade turbo på hojen. Var väl 180 hjulhästar redan då (2005)? Gick rykten att han "åkte" TLR för något år sen. Hört något om det?

Jag tror t.o.m. han sa "över 200", och det är klart att turbo är ju inget som sänker varvtiderna direkt. Jo, det var visst en TLR han bytte till, dock har ingen sett den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I veckan blir det action, minsann!

Men för att ta det från början:
De av er som följt tråden vet kanske att också mina armar och händer blev påverkade vid olyckan, inte bara benen. Det är ju annars så man föreställer sig en person med ryggmärgsskada, att benen inte funkar. I alla fall gjorde jag det innan jag skadade mig. Men att mina ben inte funkar så bra kompenserar ju rullen elegant!

Nej, det som hindrar mig mest i min vardag är att armar och händer inte funkar som förr. Det beror till stor del på att jag har väldigt dålig (läs; ingen) känsel i dem, men framför allt beror det på spasticiteten som drar ihop händerna till knytnävar.
Trots det kan jag hålla småsaker, t.ex. ett visakort, mellan tumme och pekfinger, det s.k. ”nyckelgreppet”. Tyvärr gör denna spasticitet också att jag inte klarar att vrida handen tillräckligt för att t.ex. stoppa kortet i en kortläsare, som ju har springan horisontellt.


Nu har jag fått kontakt med en läkare som kan flytta den muskel som ”stretar emot” när jag vill vrida handen. Ja alltså, man flyttar muskelfästet så att muskeln får mer spel och inte ligger på så hårt.Förhoppningen är dels att jag ska kunna vrida handen, men en bonus kan också bli att hela armen lättare kan rätas ut. Tydligen är det ett enkelt ingrepp, men att flytta muskelfästen känns ju lite... sådär.

Måndag morgon bär det iväg till Sahlgrenska för operation, med förhoppningen att vara hemma igen onsdag kväll. Om ca en månad ska allt vara helt läkt, och under tiden är det bara att ladda för en ny omgång på RSS/Spinalis i mitten på november. Händelserik höst, m.a.o.!

Och kom ihåg; allt detta bök bara för en skitkrasch med hojen för sju år sen. :huvet




http://www.spinalis.se/
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Håller tummarna. :krama

Tack så mycket!
Det känns som att den stora grejen är att komma till Sahlgrenska. Har aldrig varit där, så det blir lite roligt. Men visst kan det bli ett riktigt lyft i min vardag, om det skulle gå enklare att göra vissa saker. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tackar!
Ja, jag är inte orolig för själva operationen, det är en enkel manöver sägs det. Och det är inget som kan bli sämre, som det är idag kan jag bara vrida upp handen lite grann. Enda risken skulle väl vara nån infektion, men risken är nog minimal.

I ett par dar har jag blivit skrubbad med en svamp med en särskild tvål i. Det får alla göra innan OP, inget särskilt bara för mig. Tvålen är väl nåt med antibakteriell verkan i för att undvika infektioner, man ska vara så nära steril det går gissar jag.

Kommer att tänka på den dan jag kraschade, inte hade jag skrubbat mig med nån särskild tvål tre dar i förväg? Nä, upp med köttstycket på mekbänken bara, häll ut kroppsdelarna ur det svettiga skinnstället och börja lägga pusslet med nackkotor, och ändå fick jag inga infektioner. Förklara det, den som kan! :va
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Tackar!
Ja, jag är inte orolig för själva operationen, det är en enkel manöver sägs det. Och det är inget som kan bli sämre, som det är idag kan jag bara vrida upp handen lite grann. Enda risken skulle väl vara nån infektion, men risken är nog minimal.

I ett par dar har jag blivit skrubbad med en svamp med en särskild tvål i. Det får alla göra innan OP, inget särskilt bara för mig. Tvålen är väl nåt med antibakteriell verkan i för att undvika infektioner, man ska vara så nära steril det går gissar jag.

Kommer att tänka på den dan jag kraschade, inte hade jag skrubbat mig med nån särskild tvål tre dar i förväg? Nä, upp med köttstycket på mekbänken bara, häll ut kroppsdelarna ur det svettiga skinnstället och börja lägga pusslet med nackkotor, och ändå fick jag inga infektioner. Förklara det, den som kan! :va

mina 2 senaste operationer slutade i infektioner, varav en riktigt allvarlig trots descutansvamparna. Bara fått infektioner efter op med senaste läkaren, samband? :p:banana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
God afton mina vänner!

Det har varit tre intressanta dagar i Götet, intressanta och skitjobbiga. Men nu är det bara att töja och dra tills armen går att vrida som det är tänkt.
Armen 003.jpg
Så nyfiken att jag nästan kissar på mig!

Armen 004.jpg
Sen grävde de...

Armen 005.jpg
...och grävde...

Armen 007.jpg
...tills de knappt nådde ner till botten.

Skriver mer senare.
Häpp!
 
Last edited:

Becko

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Speed Triple 1050
Detta är det mest gripande jag läst på internet och jag tackar dig för att du delar med dig. Man behöver landa på jorden ibland och inse att man faktiskt inte är odödlig. Man ska alltid vara försiktig och köra med insidan oavsett hur minimala riskerna kan verka vara.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Coolt. Räckte din naturliga bedövning eller toppade dom upp?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Detta är det mest gripande jag läst på internet och jag tackar dig för att du delar med dig. Man behöver landa på jorden ibland och inse att man faktiskt inte är odödlig. Man ska alltid vara försiktig och köra med insidan oavsett hur minimala riskerna kan verka vara.

Tack själv! Men kom ihåg; jag skulle bara ut en sväng med hojen...

Coolt. Räckte din naturliga bedövning eller toppade dom upp?

Hehe, nja. Men det hade varit kul att låta dem prova! Lite i allafall...

I vintras skulle jag t.ex. dra upp vanten lite med tänderna, inget märkvärdigt. Men när jag kommer hem och drar av mig vanten ser jag att en mindre bit av handens ovansida fattas. Det mesta av blodet verkar ha sugits upp av vanten, behövde knappt skölja av handen. Så kan det gå! Apropå dålig känsel alltså.


Efter operationen (OP i fortsättningen) har jag fått ett strängt schema med rörelser/töjningar att följa. Vitsen med OP:n var att skulle få lättare att vrida upp handen, t.ex. för att stoppa in visakortet i kortläsaren i affären.

Under ingreppet lossade de den muskel som hindrar mig att vrida handflatan uppåt (samma muskel som vrider handen inåt), det var kul att ligga och höra snacket i teamet. Som tur var slapp jag höra; "-Jamen din idiot, é du go eller?! Jag sa; klipp av den spända, och
för-i-helsikes-jäklar inte den sladdriga!!"

När det började bli färdigt hörde jag att de tänkte sy ihop armen, så jag frågade om de inte ska sy fast muskeln på sitt nya ställe först? De sa att tvärtom får man vara snabb att vrida och tänja, så den inte fastnar i samma läge de just skar bort den ifrån. Ungefär så, möjligen att förklaringen lät något mer klinisk.

Igår, första dagen efter OP kunde jag redan vrida upp handen så att tummen pekade mot taket, även om det gjorde ont. Det känns nästan som en ny kroppsdel!
 
Last edited:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Fantastiskt att du kan vara så positiv trots läget. Snacka om stark vilja att gilla läget.
Där har vi andra mycket att lära av dig... :hej
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fantastiskt att du kan vara så positiv trots läget. Snacka om stark vilja att gilla läget.
Där har vi andra mycket att lära av dig... :hej

Hej, och tack så himla mycket!

Jo, utifrån kanske det ser ut som att jag är positiv och har stark vilja, det är ju vad jag skriver här som syns. Men jag tycker nog att jag tar det mesta helt utan någon plan eller drivkraft. Jag råkar nog mest bli knuffad åt nåt håll och tar det mesta med jämnmod och ett "jaha?". Och kanske en axelryckning emellanåt.

När jag var i Göteborg för att operera armen, stötte jag på en kille som tidigare skrivit en del i tråden. Vi hann inte prata länge innan vi båda insåg att; "-Jahaa, det är du!!". Kul att träffas irl, så att säga. Förutom allt annat tjat så berättade vi båda om vad vi gjorde där, och när jag nu var på efterkoll förra veckan slumpade det sig att vi var där samtidigt igen, helt osannolikt!

Jag tyckte att mitt decimeterlånga ärr var lite sådär, men när jag såg hur de skurit i XX:s arm bleknade allt!
Där fanns stygn över hela armen, inte ens fingrarna var skonade, allt för att få tillbaks något lite mer fingerfunktion. Men det var inget som verkade dra ned humöret, vi hade ett bra snack om det ena och det andra som rör oss.
Jag har sagt det tidigare, jag har hade tur och blev bara "light-skadad".

-----

Ikväll åker jag iväg för tre veckor på RSS/Spinalis, ska bli kul även om det kan bli lite slitigt. Var ju där för två år sen och skrev om det här: http://www.sporthoj.com/forum/showt...-hoj%E5kning&p=5362386&viewfull=1#post5362386
Det sköna tycker jag är, även om jag inte är någon särskilt social person, att träffa andra med liknande skador och byta erfarenheter med varann. Att sen få höra om folk som kommer och berättar om allt från trycksår till blåsa-tarmbekymmer, ger mycket i min värld.

Nähäpp, kanske måste börja samla ihop mig och mina prylar, skriver snart om hur det var.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Hej! Bra trad, fattar fortfarande inte att jag inte har sett den tidigare. Den har traden skulle fanimig vara obligatorisk lasning i skolan.

Har stracklast traden nu pa tva dagra pa jobbet, och fast jag tycker mig ha en ganska hyfsad koll pa livet och min egen dodlighet ar det alltid bra att fa en spark i arslet.

Tack for bra lasning. Jag haller tummarna att forskning pa hjarnans styrning av kroppen accelererar, och snart kommer dig till nytta!

:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej! Bra trad, fattar fortfarande inte att jag inte har sett den tidigare. Den har traden skulle fanimig vara obligatorisk lasning i skolan.

Har stracklast traden nu pa tva dagra pa jobbet, och fast jag tycker mig ha en ganska hyfsad koll pa livet och min egen dodlighet ar det alltid bra att fa en spark i arslet.

Tack for bra lasning. Jag haller tummarna att forskning pa hjarnans styrning av kroppen accelererar, och snart kommer dig till nytta!

:tummenupp

App app app, inte sitta å surfa på jobbet! :7peta Sverige skulle gå under om alla gjorde som dig... Men också mycket tack för allt beröm du öser över skribenterna i tråden! :Bugar

-----

Ja, sen var då tre RSS-veckor avklarade. Den här gången tyvärr inte så många intressanta föreläsningar inbokade, jag har nog varit på de flesta de två tidigare gångerna jag varit där.

Desto mer fick jag träna bl.a. på att gå med gåbordet. Tidigare har jag inte lagt sån energi på gåträning eftersom det inte är något jag kan använda i praktiken, jag kan ju liksom inte knalla ner på stan... Däremot är det smidigt att kunna stå upp när brallor och kallingar ska upp eller av. Förr sköttes sånt liggande i sängen med taklyft till och från rullen, omständligt och tidskrävande.

Förut när jag gåtränat på hemmaplan har jag gått kanske femton meter i taget, mest beroende på att lokalerna är så mycket mindre. Nu propagerade min sjukgymnast för att jag skulle sänka gåbordet och också hålla det närmare intill mig vilket gjorde att gången blev mer upprätt och naturlig.

Sporthallen på RSS är 25-30 meter lång plus lite omvägar fram och tillbaka, det innebar att jag plötslihgt gått 60-70 meter utan paus. Nu tog det visserligen en kvart-tjugo minuter men tanken är att gåträna mer, istället för nötandet på den astråkiga träningscykeln. Och då kunna synka ihop hjärna - ben lite bättre. Senare kan jag kanske börja gå en sväng utomhus, det ligger t.ex. en lunchrestaurang där jag bor, några hundra meter bort. Kanske, kanske...
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top